• Bumman79

Bästa förorten i Stockholm?

Jag bor i en ytterförort och har funderingar på att flytta närmare stan med min familj. Jag vill ha ganska nära till stan men även barnvänligt och det ska kännas tryggt i området.Har inte massa pengar så en hyresrätt måste det bli. Solna, Danderyd å innerstan är omöjligt att få en lägenhet i så det går inte.

Vilket område skulle du välja av tex:

Blackeberg/Vällingby
    Hökarängen/Farsta
    Högdalen/Hagsätra/Bandhagen
    Bagarmossen
    Kista
    Skärholmen

Är vissa områden tryggare än andra? Eller är det samma sak i alla förorter?

• Svar på tråden Bästa förorten i Stockholm?
  • Gert

Upploppsförorterna är ju inte att rekommendera. Jag hade nog valt Bagarmossen.

• eslah

Hade valt bästa svängen Hökarängen/Farsta eller Bagis.

• Hobbyarkitekt

Bagis, utan att tveka.

• Anonym (Bagis!)

Vi bor i Bagis och skulle aldrig falla oss in att flytta härifrån! Underbart.

• Bumman79

Vilka är upploppsförorterna? Dum fråga kanske men jag är bara en enkel tös från landet ;)

• Gert
    Bumman79 skrev 2014-08-16 14:20:21 följande:

Vilka är upploppsförorterna? Dum fråga kanske men jag är bara en enkel tös från landet ;)

Upploppsförorterna som drabbade Stockholms förorter förra året, har du missat dom?

Här kan du läsa om dom: Wiki
  • snelhest
    Bumman79 skrev 2014-08-16 14:20:21 följande:

Jag skulle gissa att man syftar på Husby, Hjulsta, Tensta och Rinkeby. Dessa ligger nära Kista, som i och för sig är både en och två klasser trevligare.
  • FruOMor

Ja bor i Bandhagen med min familj, man två barn en hund och de är jättelugnt och trivsamt område! Aldrig varit med om nå bråk eller störande moment! Finns dagis runt om och de tar 7 min med tunnelbanan till stan.
    Vi bor 1 min från Ica och tunnelbana i en fin trea med hyfsad hyra!

• Gert
    FruOMor skrev 2014-08-16 22:48:29 följande:

Ja bor i Bandhagen med min familj, man två barn en hund och de är jättelugnt och trivsamt område! Aldrig varit med om nå bråk eller störande moment! Finns dagis runt om och de tar 7 min med tunnelbanan till stan.
    Vi bor 1 min från Ica och tunnelbana i en fin trea med hyfsad hyra!

Bandhagen är väl något bättre än Högdalen i alla fall. Jag kan bara utgå från mina taxierfarenheter då jag inte bor i dessa områden, men jag kör taxi där till och från.

Nya området vid Blackeberg, vid Ljunglöfska slottet, är väl också helt dugligt att bo.
  • Aniiee

Hökarängen, Bandhagen eller Bagarmossen (fast i omvänd ordning, tror jag, bestämt). Eller Sjödalen/Fullersta, om du kan tänka dig att bo i en annan kommun än Stockholm. Tar lite längre tid att åka in till stan, 20 min istället för 10.

Key change, MOFO!
  • Dina08

Bagarmossen. Ombyggt centrum och nära Nackareservatet och bad. Jag tycker också om Bandhagen, men där har polisen haft en del att göra.

• Anonym (Bagis)

Varför Bagis är en av de bättre förorterna, är för att det inte är lika invandrartätt där, som i så många andra förorter.

• Bumman79

Jag får nog ta och åka runt lite i förorterna för att känna av områdena. Men många verkar gilla bagarmossen och bandhagen verkar det som. Och vissa farsta oxå kanske.

• mr me
    Anonym (Bagis) skrev 2014-08-17 11:30:42 följande:

Varför Bagis är en av de bättre förorterna, är för att det inte är lika invandrartätt där, som i så många andra förorter.

"Bagis" och hela gröna linjen håller på att mångkulturaliseras just nu, det är därför det är så mycket bråk där nu mellan nazister och "antirasister".

Det hör till. Det var likadant på de blå och röda linjerna på 80-talet. Det var slagsmål mellan svanskar och blattar, tills svenskarna tröttnade och flyttade.

Jag tror att gröna linjen kan bli turbulent framöver. Vi har ju redan haft oroligheter i Kärrtorp och det är en populär måltavla för blattegäng från söderort att härja i (överfallsvåldtäkter och personrån).

Så jag är personligen inte övertygad. Förra ett par år sedan blev ju en mamma som gick med sitt barn till lekplatsen rånad mitt på ljusa dagen.

www.friatider.se/ranare-hotade-spadbarn-med-kniv

Jag vet inte om det hänt fler sådana saker sedan dess, men det är något slags brytpunkt man befinner sig i och då brukar det bli oroligt ett tag.
  • Bumman79

Att det ska vara så svårt att få lägenhet i vår stad bara...

• Anonym (flytta)

Till er som bor och trivs i bagis. Hur är skolorna? Som jag har förstått så är det många nyanlända barn som går där. Har skolan resurser för att ta hand om dem och övriga elever på ett bra sätt? Vill så gärna komma i kontakt med någon som har barnen i de skolorna för att få höra om hur skolorna är.

Svar på tråden Bästa förorten i Stockholm?