Anonym (åå) skrev 2014-08-16 22:23:33 följande:
Du behöver inte gå in närmare på varför din relation med din mamma inte fungerar. Den fungerar helt enkelt inte vidare bra och mer än så behöver du inte avslöja. Men kanske ska du fundera mer på din egen reaktion på din mammas beteende mer än på din mammas beteende. Vad är det som gör att du accepterar att hon gör dig illa? Vad kan du själv förändra, behöver du lära dig att stå på dig och tydligt visa var gränserna går och sedan fullfölja dina gränsdragningar? Har du varit tydlig med att din mamma får dig att må så dåligt att du vill säga upp bekantskapen? (är hon så pass "normal" att hon skulle kunna ta åt sig av det du säger och försöka förändra sig ifall hon får reda på att hon får dig att må så här dåligt?).
Jag accepterar egentligen inte att hon gör mig illa, utan tänker att nu är det nog. Sedan säger hon förlåt och att hon inte skall göra om det och jag litar på henne. Jag frågar mig själv hur jag kan lita på henne, men jag vet inte. Det är nog för att jag så gärna vill ha en nära relation till min mamma, och för att jag inte vill göra henne ledsen. Jag står på mig, förklarar hur jag fungerar och varför. Hon verkar förstå, och jag "köper" det. När hon sedan sviker mig mår jag ännu sämre eftersom jag släppte in henne så mycket. Jag har försökt säga upp bekantskapen och varit tydlig. Hon säger att hon respekterar det i så fall, men att hon blir ledsen. Jag klarar inte av att se henne ledsen av någon anledning. Det verkar som om hon försöker ändra sig, men sedan hamnar vi där vi var i alla fall. Jag tror dock inte att hon förstår hur dåligt jag mår av det även om hon vet att jag mår dåligt. Det var när jag var utomlands som jag verkligen fattade vad relationen med henne gjorde med mig och hur mycket bättre jag mådde med henne på avstånd. Då hade vi kontakt 1-2 gånger i månader, och jag försökte fortsätta med det i Sverige. Men det gick inte. Hon tänker väldigt mycket på sina egna behov och när jag säger "jag mår inte bra av att ha kontakt med dig för ofta" så verkar hon tro att det bara är något jag tror och att det inte är sant. Hon tar inte mig på allvar.
Jag vill egentligen inte göra henne illa, så det är bättre att säga det (men på ett lugnt sätt). Men då måste jag klara av att se henne ledsen.