• sarahnyman

Separatiosångest hund 1 år

Hej!

Har en Welsh Springer Spaniel på 13 månader som jag har haft sedan 8 veckor. Började med ensamhetsträningen när han var 9-10 veckor och då med hjälp av kompostgaller i annat rum, han skällde konstant och försökte ta sig ut. Vi bor i lägenhet.  

Efter några månader gick det bättre med hjälp av burträning och vi kunde lämna han 1-2 h, han var stressad men skällde inte mycket. Det funkade ett tag tills han tog sig ut ur buren. Då slutade jag direkt med buren. En hundcoach som vi gick till, skrämde honom i buren om han skällde så att han inte skulle våga...

Tog hem en annan coach efter att inte ha lämnat honom något alls i två månader. Då övade vi på att ta på oss jackor m.m utan att han skulle stressa upp sig. Körde med DAP både halsband och vägg. Klarade som mest 5 min efter 2 månaders träning på detta viset. 

Är han super trött eller får ett gott märgben kan det i vissa fall gå att lämna honom ca 20 min och han är tyst. 

Han kan vara själv i bilen i bur utan problem, tillsammans med annan hund funkar i flera timmar. Stänga in han i annat rum går bra men så fort vi går utanför ytterdörren börjar han skälla, trots radio på. 

Har nu haft han hos en dagmatte men vill kunna lämna honom 1-2 timmar utan att han är stressad och skäller. Har köpt hem Zylkene som vi ska testa ihop med DAP. Kör med korta stunder utan att hinner oroa sig, dock är han ju alltid vid dörren. 

Har ni några tips? 

• Svar på tråden Separatiosångest hund 1 år
  • Dexter dot com

Eftersom hunden tvingats till ensamhet trots att den inte klarar av det har ni mycket att jobba på innan hunden kommer kunna känna sig trygg igen och i vissa fall går det inte att träna utan man får acceptera att hunden kommer behöva sällskap jämt.

Samma rutiner skapar trygghet och alltid lämna/träna när hunden är mentalt trött. Vissa hundar behöver se ut för att ha kontroll och kunna slappna av, min förra hund hade en bänk under hallfönstret där han kunde kolla ut när han var ensam. Aldrig lämna hunden under träning så länge att den går upp i stress dvs börjar vanka runt, flåsa, gnälla mm utan allt bygger på att hunden bara lämnas så lång stund den klarar av att vara helt lugn.

Hur aktiverar ni hunden? Spår & sökövningar gör hunden mentalt trött och lugn vilket är A & O när man tränar ensamhetsträning.

Svar på tråden Separatiosångest hund 1 år