• Semlan9

Snus och ångest?

Jag har precis slutat amma och har sett fram emot att äntligen få börja snusa igen efter ett långt uppehåll för graviditet och amning för två barn.
    Innan jag blev gravid med mitt första barn har jag snusat i ca 10 år, och en dosa om dagen dom senaste åren.
    Så tog jag första snusen för ca 2 veckor sen och fick hjärtklappning och mådde illa, fortsatte ändå att snusa under en veckas tid (dumt?) för att jag så gärna ville känna det jag har känt förut när jag snusat: lugn, avslappning osv.
    Men under den här tiden som jag snusat har jag känt precis tvärtom: lättirriterad, arg, stressad, orolig, ångestfylld och mer osäker. Jag har t.o.m märkt att jag haft svårt att somna trots tidiga morgonar med två små barn.

Nu slutar jag med snuset helt och det känns jättebra, lite tufft såklart även om det var under kort tid nu så vänjer en sig ju.

Vet inte exakt vad jag vill med denna tråd mer än höra om fler känner igen sig i detta.
    Läst en bok om nikotinberoende när jag skulle sluta som sa att vara beroende är som att ha på sig för små skor; och sen när en tar nikotin är det som att ta av sig skorna en kort stund. Medan de som inte är beroende aldrig behöver gå i för trånga skor- de mår bra "hela tiden".
    Så jag förstår så klart att abstinensen och nikotinet inte gör en gott.
    Men att jag skulle må så psykiskt dåligt förvånade mig.
    Jag har tidigare haft problem med ångest och lättare depressioner, finns det samband kanske? Förhoppningsvis kommer det att minska. Jag märker redan nu att jag mår bättre och känner mig liksom säkrare på mig själv snusfri. Jag jobbar även inom psykiatrin där väldigt många använder nikotin och där personal uppmuntrar, eller iaf inte ifrågasätter, användandet av nikotin. Då det ses som något som lugnar ångest och dämpar stress.
    Men tänk om det är tvärtom, att det ökar just de känslorna?

Så.. Skulle vara intressant med mer reflektioner kring detta. Finns fakta, forskning, studier kring detta? Jag hittar inget själv.

Detta är skrivet från mobil så ursäkta för eventuella tokigheter i texten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-17 16:26
    Kanske ska tillägga att jag annars är vid god hälsa. Ca 30 år, BMI normalviktig på gräns till underviktig. Lågt blodtryck och låg puls.
    Kanske inte så bra. Har gjort EKG som var bra. När jag snusade märkte jag att vilopulsen sjönk efteråt till ca 40. Det var kanske det som gav obehagskänslor som jag misstolkade som ångest.

Äh, nu vet jag knappt själv vad jag dillar om :)

• Svar på tråden Snus och ångest?
  • Anonym (rökavvänjaren)

I korthet:

När hjärnan väl blivit tolerant för nikotin så avtar den stimulerande effekten och det man gör när man snusar eller röker är då bara att avvärja abstinenssymptomen. Dvs du behöver nikotin för att må så bra som en icke nikotinist mår normalt. Man lurar sig själv genom att tro att nikotinet är något som gör att man mår bättre.

Graviditeten påverkar många saker i kroppen och hormonbalansen är inte fullt återställd på flera månader efter avslutad amning. Ändrad hormonell status kan inverka på hur din kropp reagerar på nikotin.

Det är också så att efter uppehåll på mer än ett drygt år har antalet nikotinreceptorer i hjärnan minskat igen och den dos du tog och som du är van att tåla är nu en överdos, som därför ger hjärtklappning och ångest- nikotin är ett nervgift och du har tappat din tolerans.

När man regelbundet intar nikotin så bygger cellerna i hjärnan fler nikotinreceptorer och det är när dessa mottagare inte är "fyllda" av nikotin som hjärnan skriker efter mer-det är det som driver beroendet. Passa på att sluta för gott nu när din hjärna är återställd så ska du se att du på det hela mår bättre.

Svar på tråden Snus och ångest?