• Jenny0101

Flytta långt - hur gör man?

Hej, vi har bestämt att vi skall flytta ca 15 mil från vårt nuvarande hem.
    Nu är jag väldigt nyfiken och fundersam på hur allt det praktiska såsom jobb, skola & barnomsorg.
    Både jag och min gubbe arbetar i vårdsektorn så att vi skulle stå utan jobb ser vi inte som ett problem, i början får man antagligen jobba på timmar.
    Men allt det andra? Dubbla hyror, avståndet att flytta alla sina saker, får skolbarn plats per automatik?, hur gör man om 5 åringen får/inte får förskoleklass.

Hur gjorde ni andra som flyttade en längre bit?
    Skulle vilja läsa om andra personers flyttar så man kan få lite tips och råd.

Väl mött

• Svar på tråden Flytta långt - hur gör man?
  • chatrine1986
    Heej.. 
    hoppas jag kan hjälpa er en bit på vägen. har precis flytt inte 15 mil men 4 mil. flyttade för snart 5 år sen 25 mil. men flyttade tillbaka efter 2 år och har nu bytt ort igen.. 
    ring till kommunen där ni vill bo, de är oftast kötider till dagis. men fritids och skola något barnen inte kan vara ut, då vi har skolplikt i Sverige och att han/hon får inte komma efter i skolan.  kommunen hjälper er säkert och titta/sök jobb redan nu. ni ska väl säga upp/sälja de ni bor i idag. jag skulle råda er att flytta med minst 2 veckors marginal. flyttfirma och städfirma är smidigt men kostar en del. kolla upp de. annars får ni själva köra kolla med vänner/familjen/släkten om dom kan ställa upp.  
    hoppas jag gett dig några bra svar.. LYCKA TILL 
  • Diskuteramera

Kan tyvärr inte bidra med så mycket kanske, men kan ju ge det jag har.

När morsans kille skulle flytta 120 mil söderut till oss så var det enda alternativet för honom att hyra en lastbil och köra själv. Tog honom någon dag och han var riktigt jävla slutkörd efter det. Men ner kom han, utan problem. Och ställde alla sina möbler i vägen för den lilla yta vi hade som inte redan hade möbler. Haha, jag minns hur sur jag var över att han skulle flytta in (höll mig på rummet hela sista dagen) och kom ner till ett fullständigt kaos. Fun Skål

Så det går definitivt att flytta 14/15 mil, helt utan problem. Ni klarar er ju dessutom på mindre tid än vad han gjorde när man tänker på lastbilen/släpet. 5-åringen får väl helt enkelt sittas barnvakt åt tills h*n kommer in någonstans. Finns ju även andra alternativ (tänker sådant där privat barnhemsmamma typ). Min syster gick i sådan ett tag som 2-3-åring (vantrivdes något fruktansvärt)  på grund av brist på dagisplatser och då beslöt sig mamma och hennes karl för att det inte höll längre. Då fick mannen jobba hemifrån. Funkar kanske inte för er inom vården, men så gick det till här hemma.

Svar på tråden Flytta långt - hur gör man?