• Anonym (Jonelita)

Antideprisiva?

Hej,
    Jag har varit depprimerad till och från i kankse 2 år. Men det har blivit värre det senaste året. Började gå till en kurator förra hösten och sen en paykolog nu i vintras. Jag sa till slut att jag mådde bra för va rädd för att få antidepp. Mest för att jag inte ville få biverkningar. Men nu har jag gått ner säkert 10 kg. Orkar ingenting. Vill inte göra något och pallar inte med livet helt enkelt. Har son ångest om allt!!! Jag har googlat och kollat runt och kan tänla mig pròva Remeron. Mest för att man kanske äntligwn kan få sova lite. Och för att det är antidepp och aptitõkande. Men hur svårt är det att få detta utskrivet? Jag orkar inte mer meningslösa terapisnack. Vill verkligen ge detta ett försök. Men vill inte bli en zombie.
    Så mina frågor, hur blev ni på Remeron? Gick ni upp i vikt? Blev ni bättre? Var ni konstamt trötta? Och vad ska jag säga för att få det?

• Svar på tråden Antideprisiva?
  • Presens

Våga låta läkaren avgöra vilken antidepp som är lämpligast för dig. Jag tror , med betoning på tror att Mirtazapin vilket är den verksamma substansen i Remeron inte är nåt första handsval som man börjar med. Men inte omöjligt heller kanske i ditt fall om du har problem just med viktnedgång och sömnen.
    Det är nog den enda psykorfarmaka jag inte pallat att äta för jag tyckte det var så mycket biverkningar. Men det var så länge sedan att jag inte minns i detalj hur det var.  Trött var jag i alla fall det minns jag. Men många tycker ju att det är en medicin som fungerar för dom. Det går inte att säga hur just du skulle reagera eftersom det är individuellt .

• Anonym (.)

Den aktiva substansen i Remeron är Mirtazapin och är ett NaSSA-preparat. Läkarna brukar börja med att testa med SSRI-preparat i första hand. Du kan läsa lite på flashback om hur andra har upplevt Remeron https://www.flashback.org/t1808472

• Presens

Vilka biverkningar är du rädd för att få?

• Anonym (.)

Glömde tillägga att biverkningar är så fruktansvärt individuellt. Jag och två väninnor har testat samma medicin (ej samtidigt) som vi hade fått utskrivet av läkarna.  Den ena fick mardrömmar som biverkning, den andra fick problem med svettningar och gick upp 10-15kg, och jag vart helt apatisk av medicinen. Och i tråden jag länkade till så märker du nog att det är väldigt individuellt och det bästa är att prata med läkaren om din oro för biverkningar, testa och se om du får några, och i så fall hur jobbiga dom är.

Sen så finns det korttidsverkande mediciner som används mer vid panikångest, och långtidsverkande mediciner som används vid depressioner. Ibland får man båda utskrivet.

• Anonym (Jonelita)

Är rädd för att vara trött dagen efter liksom...

Varfõr är det ingen medisin dom ger i första hand??

• Anonym (.)
    Anonym (Jonelita) skrev 2014-08-17 21:57:12 följande:
    Är rädd för att vara trött dagen efter liksom...
    Varfõr är det ingen medisin dom ger i första hand??
    Vad jag har uppfattat de så är det vanligare att ha för lite serotonin än att för lite noradrenalin, och att det är bl.a därför de börjar med att skriva ut SSRI-preparat. Sen så finns det andra faktorer som t.ex hur vanligt det är med biverkningarna på de olika preparaten, hur mycket de belastar kroppen och hur lätt det är att bli beroende av de olika preparaten. Du kan även läsa här  http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Att-anvanda-lakemedel/Sjukdom-och-behandling/Behandlingsrekommendationer---listan/Depression-hos-vuxna-och-aldre/ 
  • Anonym (Jonelita)

Men tror definitivt Remeron e svaret för mig.

Har fört lite av en sömndagbok den senaste veckan... antal timmar jag sovit var natt:

Vecka 33

Sön: 6

Mån: 2,5

Tis: 9

Ons: 5

Tors: 5

Fre: 2,5

Lör: 4,

Känns som om Remeron har mindre hemsja biverkningar än andra antidepp

• Freckels
    Anonym (Jonelita) skrev 2014-08-18 00:47:33 följande:

Men tror definitivt Remeron e svaret för mig.

Har fört lite av en sömndagbok den senaste veckan... antal timmar jag sovit var natt:

Vecka 33

Sön: 6

Mån: 2,5

Tis: 9

Ons: 5

Tors: 5

Fre: 2,5

Lör: 4,

Känns som om Remeron har mindre hemsja biverkningar än andra antidepp

Jag har testat många olika antidepp. Mirtazapin funkade helt klart bäst men hade också absolut jobbigast biverkningar. Enorm hunger, så trött, domnande händer och fingrar .

Men som någon annan sa, låt läkaren avgöra vad som är bäst för dig.

• Presens

Det finns ju sömnmedel också!

• Anonym (hej)

Det är jättelätt att få Mirtazapin (Remeron) utskrivet. Jag bad om den medicinen när jag var deprimerad och hade svårt att sova. Man sover jättebra på dom, vilket man inte gör med SSRI. Sedan var jag också underviktig så viktuppgången var positivt i mitt fall.

Svar på tråden Antideprisiva?