• Cappes mamma

Har katter behov av sällskap med annan katt??

Har en birmatjej på 1½ år och jag funderar på om hon behöver sällskap av en annan katt??
    Hur vet man det??kan tillägga att hon nästan aldrig är ensam hemma eftersom jag och min sambo jobbar så pass olika tider.
    Nån som vet???

• Svar på tråden Har katter behov av sällskap med annan katt??
  • biomedbonus

Inte VET jag men jag tror att det är roligare för en katt att ha en kattkompis
    Jag har haft många katter och ibland har jag bara haft en katt.
    Min objektiva syn på katter är att de trivs tillsammans och järna sover och kelar ihop.

• turia

är de mkt ensamma kan de ha nytta av en annan kisse.
    men det problemet har inte ni
    Sen så busar de ju o håller varann i form om de e 2.
    inredningen kan få sig en törn...
    jag har 2 kissar... tycker själv att man bör ha 2...

• Pillanstjernberg

Hej!
    Jag har två birmisar! Visst är det underbara katter? Jag tror att det är väldigt individuellt om katten behöver sällskap. Hade hon behövt det så tror jag med all sannolikhet att du hade märkt det. Jag köpte min honkatt först men hon gillade inte alls att vara ensam. Hon stod och väntade vid dörren när man kom hem och sen lämnade hon inte min sida. Så då skaffade jag min hankatt och hon blev mycket mer harmonisk.
    Eftersom ni är hemma så mycket så är hon säkert nöjd med det sällskapet.

• Piaf

Jag vet inte så mycket om hur det BÖR vara så jag ska uttala mig egentligen... Men vill bara lägga till hur underbart mysigt de har det tillsammans. Mina katter sover alltid ihop och ligger och slickar varandra rena över hela kropparna och leker och springer o jagar varandra på gården och ja... har ett väldigt utbyte av varandra

• pucken

vår första katt var i väldigt stort behov av en kompis i alla fall =) han var helt knäpp och allmänt jobbig, var nästan rädd för honom ett tag. sen blev han hur lugn och go som helst när vi kom hem med en till misse =)

• Piaf

Katter har ju ett väldigt speciellt sätt att vara på, röra sig på och sådär. Jag tror det är jättemysihgt för dom om dom har någon att göra detta tillsammans med
    Vi ska snart skaffa en tredje

• Danbala

Därom tvista de lärde. Jag har hört en djurbeteendevetare uttala sig om det på radio som förklarade att katter inte är flockdjur, och att det inte finns några som helst skäl att ha dåligt samvete för att en katt inte har en kattkompis hemma. Jag vet inte. Vi har haft både singelkatter och fler än en samtidigt hemma, och vår äldsta katt blev enbart irriterad och störd när det fanns mer än en katt i hemmet. Vår senaste katt blev jäkligt bra kompis med hunden. Så... summa summarum vet jag inte riktigt. Det verkar som om det inte garanterat blir bra med fler katter än en, men inte heller att det garanterat är en dålig idé.

• Majsan70

Katter har ofta behållning av en kattkompis. Men visst finns det katter som absolut inte vill ha nån annan att umgås med.

Birmorna brukar vara sällskapliga av sig, så där brukar en kattkompis vara en höjdare. Vår första Birma vart helt överlycklig när han fick en kompis. När vi säljer en av våra kattungar brukar vi rekomendera lite kattsällskap om det är möjligt.

• Cappes mamma

Min katt är ofta där jag är och ibland så springer hon och biter oss i benen..är hon uttråkad eller busar hon bara??
    Funderar på att skaffa en liten kattunge till henne...kanske en bondkatt!vill helst ha en till birma men jag vet inte..eller så är det som många av er säger att hon är nöjd med att vara ensam katt eftersom vi är hemma så pass mycke..våran son på 2 år älskar att leka med henne...allt blir ju så dubbelt med 2 katter..dubbel mat dubbel försäkring dubbelt med päls överallt..nä jag vet ärligt inte hur jag ska göra..hur skulle ni gjort???

• Danbala

Cappes mamma:

Jag personligen skulle bara ha skaffat en till katt om jag ville ha en till själv, i alla fall.

Svar på tråden Har katter behov av sällskap med annan katt??