• Anonym (deppad)

Hur länge fick ni vänta på utredning?

Hej!

Jag och min sambo har nu försökt 15 månader utan att bli gravida. (Vi har dock 2 MF i bagaget.) Det har tagit hårt på oss bägge, så vi kontaktade sjukvården och ville ha en utredning. Det man har hört är ju att man ska ha försökt minst 1 år, sen ska man få den sk utredningen. Per telefon så förklarade dom för min sambo hur en utredning kommer gå till, att vi först ska få träffa en kurator osv. Och att vi inom några månader ska få hem kallelse och brev. Visst, brevet kom, men där stod det att vi blev nekade utredning då vi bara bara 2 missfall bakom oss. Så den dagen vi får ett till missfall så får vi komma. Inte innan. Inget var det på tal om hur länge vi har försökt. 

Känns så snopet, då allt lät så positivt i telefon när min sambo ringde. Vi fick ju till och med förklarat hur allt skulle gå till. Men sen kom brevet från kuratorn att vi blev nekade.  =(

Hur var det för er? När fick ni komma och göra utredning?

• Svar på tråden Hur länge fick ni vänta på utredning?
  • Anonym (deppad)

Puffar lite 

23 som läst, men inget svar?

• Anonym (--)

Vi valde att göra det privat. Kostar lite mer såklart, men ingen väntetid alls.
    Har nu 2 barn efter IVF.

• Anonym (deppad)
    Anonym (--) skrev 2014-08-17 21:35:47 följande:

Vi valde att göra det privat. Kostar lite mer såklart, men ingen väntetid alls.
    Har nu 2 barn efter IVF.

Vilket landsting och hur mycket kostade det?
  • karro 2014
    Anonym (deppad) skrev 2014-08-17 21:14:51 följande:

Hej!

Jag och min sambo har nu försökt 15 månader utan att bli gravida. (Vi har dock 2 MF i bagaget.) Det har tagit hårt på oss bägge, så vi kontaktade sjukvården och ville ha en utredning. Det man har hört är ju att man ska ha försökt minst 1 år, sen ska man få den sk utredningen. Per telefon så förklarade dom för min sambo hur en utredning kommer gå till, att vi först ska få träffa en kurator osv. Och att vi inom några månader ska få hem kallelse och brev. Visst, brevet kom, men där stod det att vi blev nekade utredning då vi bara bara 2 missfall bakom oss. Så den dagen vi får ett till missfall så får vi komma. Inte innan. Inget var det på tal om hur länge vi har försökt. 

Känns så snopet, då allt lät så positivt i telefon när min sambo ringde. Vi fick ju till och med förklarat hur allt skulle gå till. Men sen kom brevet från kuratorn att vi blev nekade.  =(

Hur var det för er? När fick ni komma och göra utredning?

Beklagar, vet precis hur det känns!!!

Jag har med vart med om två missfall och vill absolut inte gå igenom en tredje, så jag o sambon har bokat in en utredning på calanderska (privat)... Väntetiden är tre månader, vet inte om det är pga semestrar o så men nu äntligen i veckan skall vi få komma dit!!!
  • Anonym (deppad)
    Anonym (--) skrev 2014-08-17 21:49:43 följande:
    I Göteborg. Vi gick via Fertilitetscentrum. De har en prislista på nätet.
    fertilitetscentrum.se/goteborg/priser/
    Okej, ska kika sen! Tack för ditt svar! =)
    karro 2014 skrev 2014-08-17 22:10:57 följande:
    Beklagar, vet precis hur det känns!!!

Jag har med vart med om två missfall och vill absolut inte gå igenom en tredje, så jag o sambon har bokat in en utredning på calanderska (privat)... Väntetiden är tre månader, vet inte om det är pga semestrar o så men nu äntligen i veckan skall vi få komma dit!!!
    Gud vad skönt för er! Hoppas allt går bra! Håller tummarna!

Det som är så tråkigt är att brevet vi fick är från en kurator som jag redan träffat. Och som jag absolut inte har något som helst förtroende för. =( Så det är extra deppande... 
  • karro 2014
    Anonym (deppad) skrev 2014-08-17 22:15:04 följande:
    Okej, ska kika sen! Tack för ditt svar! =)
    karro 2014 skrev 2014-08-17 22:10:57 följande:Beklagar, vet precis hur det känns!!!

Gud vad skönt för er! Hoppas allt går bra! Håller tummarna!

Det som är så tråkigt är att brevet vi fick är från en kurator som jag redan träffat. Och som jag absolut inte har något som helst förtroende för. =( Så det är extra deppande... 
    Fy vad trist, kan du inte byta kurator då? Det är ju faktiskt du och din partner som skall känna trygghet och tillit.. Och då är det viktigt att alt känns bra, för vad man gått/går igenom är ju inget man bara pratar om till vem som helst!!

Ja de är härligt samtidigt som det är väldigt nervöst.. Tusen olika tanker far runt i mitt huvud.. Antingen kommer domen eller så går man därifrån lycklig även om man inte är gravid!!
  • Anonym (Deppad)
    karro 2014 skrev 2014-08-17 22:28:25 följande:
    Fy vad trist, kan du inte byta kurator då? Det är ju faktiskt du och din partner som skall känna trygghet och tillit.. Och då är det viktigt att alt känns bra, för vad man gått/går igenom är ju inget man bara pratar om till vem som helst!!

Ja de är härligt samtidigt som det är väldigt nervöst.. Tusen olika tanker far runt i mitt huvud.. Antingen kommer domen eller så går man därifrån lycklig även om man inte är gravid!!
    Ja, ska fan ringa dom och fråga vad dom sysslar med egentligen. Först vart man lovad utredning sen drog dom bort mattan under fötterna på en!

"Domen"?
  • karro 2014
    Anonym (Deppad) skrev 2014-08-17 22:46:40 följande:
    Ja, ska fan ringa dom och fråga vad dom sysslar med egentligen. Först vart man lovad utredning sen drog dom bort mattan under fötterna på en!

"Domen"?
    Ja menar om de nu hittar något fel vid utredningen.. Blir ju en slags dom...
  • Anonym (deppad)
    karro 2014 skrev 2014-08-18 05:21:19 följande:
    Ja menar om de nu hittar något fel vid utredningen.. Blir ju en slags dom...
    Ja men precis. Håller tummarna för er att det går bra!
Svar på tråden Hur länge fick ni vänta på utredning?