• Samunotis

Vilken sorts fetaost till sallad?

Det finns så många sorter, vilken tycker ni är allra bäst i sallad?

• Svar på tråden Vilken sorts fetaost till sallad?
  • nozpa

Jag gillar nästan all sorts fetaost. Sjukt gott. Men det beror på vilken sallad du ska göra. Själv brukar jag föredra den vanliga apertina i bit och dela den själv i lagom rutor.
    Tycker dom med olja är goda, men kan lätt bli för oljigt i sallad enligt mig.

• Angelicagranholm

ICAs sallads ost. Krämig och god ????

• Samunotis

Har köpt apertina fetaost, men ska absolut testa ICAs sallads ost nästa gång.

Tack för era svar!

• Mamori

Jag gillar lesvos-fetan mest men både zeta och fontana är bra märken.

Salladsost och fetaost är inte samma sak.

• Samunotis
    Mamori skrev 2014-08-18 17:10:49 följande:

Jag gillar lesvos-fetan mest men både zeta och fontana är bra märken.

Salladsost och fetaost är inte samma sak.

Tack då vet jag!
  • annzah
    Angelicagranholm skrev 2014-08-18 12:29:12 följande:
    ICAs sallads ost. Krämig och god ????
    Ja, den är min favorit av "låtsasfeta"-sorterna, definitivt. Dessutom jättebillig! Mina föräldrar köpte 3 paket för 10:- igår (normalt kostar den väl 9-10 kronor. Till sallad är den kanon! 
  • carolinheiner

Apetinas festa ost i hel kub.. Som

Man ska försöka dela själv eller

Smula ner. Så himmelsk god :) jätte krämig :)

• Palestrina
    Samunotis skrev 2014-08-18 12:12:16 följande:

Det finns så många sorter, vilken tycker ni är allra bäst i sallad?

Fetaost! Det finns inte så många sorter? Jag tycker att all fetaost är lika bra.

Apetina och det som kallas "salladsost" är inte fetaost och går fetbort!
  • Samunotis
    Palestrina skrev 2014-08-20 18:49:06 följande:
    Fetaost! Det finns inte så många sorter? Jag tycker att all fetaost är lika bra.

Apetina och det som kallas "salladsost" är inte fetaost och går fetbort!
    Vad är Apetina och det som kallas "salladsost" för något, om inte det är fetaost?

Jag vill gärna veta mera om fetaost.
  • Palestrina
    Samunotis skrev 2014-08-20 19:10:10 följande:
    Vad är Apetina och det som kallas "salladsost" för något, om inte det är fetaost?

Jag vill gärna veta mera om fetaost.
    Läs på innehållsförteckningen, i min erfarenhet är det inte fetaost men jag kan ha fel, produktsortimentet förändras ju hela tiden. All fetaost tillverkas i Grekland av får- och getmjölk. Är osten tillverkad någon annanstans, av komjölk, är det inte fetaost, utan bara någonting som liknar det. Det som kallas "salladsost" är inte fetaost (vore det feta skulle det säljas som feta).

Så jag menar, all äkta fetaost är ungefär lika bra enligt mig.
  • Aniiee

Att kalla salladsost (apetina, osv) är som att kalla vitt bubbel från Australien "Champagne". Precis som champagne, parmesanost och parmaskinka är fetaost ett SUB-livsmedel. Vit ost som inte är gjord av ko- och getmjölk i Grekland för inte kallas fetaost. Det skulle vara falsk marknadsföring och bryter mot EUs regler mot namn-, regions- och traditionsskydd för livsmedel.

Key change, MOFO!
  • Aniiee

Rättar mig själv. Får- och GET mjölk, ska de vara, naturligtvis....

Key change, MOFO!
  • Virriga Vera
    Palestrina skrev 2014-08-20 19:14:30 följande:
    Läs på innehållsförteckningen, i min erfarenhet är det inte fetaost men jag kan ha fel, produktsortimentet förändras ju hela tiden. All fetaost tillverkas i Grekland av får- och getmjölk. Är osten tillverkad någon annanstans, av komjölk, är det inte fetaost, utan bara någonting som liknar det. Det som kallas "salladsost" är inte fetaost (vore det feta skulle det säljas som feta).

Så jag menar, all äkta fetaost är ungefär lika bra enligt mig.
    Njae, det är ett EU påfund att endast ost från Grekland får kallas Fetaost, tidigare så kunde ost från hela Balkan kallas Feta oavsett om den är gjort på får, get eller komjölk. Jag tror att Grekland fick igenom påbudet för ca 10 år sedan.
  • Palestrina
    Virriga Vera skrev 2014-08-20 19:36:20 följande:
    Njae, det är ett EU påfund att endast ost från Grekland får kallas Fetaost, tidigare så kunde ost från hela Balkan kallas Feta oavsett om den är gjort på får, get eller komjölk. Jag tror att Grekland fick igenom påbudet för ca 10 år sedan.
    Visst, men huvudsaken är att man vet vad fetaost är och inte tar salladsost av komjölk från Danmark för feta. Som sagt, man ska läsa på innehållsförteckningen.
Svar på tråden Vilken sorts fetaost till sallad?