bf2014 skrev 2014-09-23 12:48:15 följande:
Hur gjorde ni för att vänja - långsamt? Ska man sluta när han grimaserar och hulkar sig? ( det gör jag nu. BVC tyckte vi då kunde vänta en stund för att sen försöka igen på nytt) men jag tycker det känns hemskt att tvinga i när han visar att det inte känns bra. Jag känner ju mig redan stressad över att han inte äter mat, tänker på hur det blir när han börjar dagis. ( kommer antagligen bli när han är dryga året) om han inte äter mat då.. Hur gör man då lixom?
Det här med att ta bort ett mål som BVC tyckte du skulle göra, det var ett otroligt dåligt råd! Det är ju inte mättnadskänsla som gör att en 6-månaders hulkar! Barn utvecklas helt enkelt olika fort vad gäller all motorik (allt från vända sig, krypa och lära sig gå till det finmotoriska) och motoriken i mun, tunga och svalg är inget undantag. Vår son t ex var tidig vad gäller all annan motorisk utveckling, men inte när det gäller det oralmotoriska. Och det går inte att skynda på, inte mer än vad man kan träna ett barn att lära sig gå! Jag upplevde tvärtom att sonen fick ännu svårare för mat om han var för hungrig - han blev bara frustrerad och stressad av att ha mat i munnen men inte få ner den. Det bästa var att träna och ge lite pure när han bara var halvhungrig. Om jag vore du skulle jag pausa med all fast föda och pureer i 1-2 veckor. Ditt barn är trots allt bara 6 månader och mycket kan hända på kort tid. Jag märkte också att jag själv behövde en paus ibland när jag kände mig för stressad över att ingenting gick ner. Min man och jag turades ofta om. Vi trugade aldrig, utan märkte vi att det blev ulk och kräk efter en sked, ja, då slutade vi där. Vi ville absolut inte att sonen skulle förknippa mat med något obehagligt. Och vad gäller dagis, jag kan förstå hur du känner, men tänk att det är 7 månader kvar till dagisstart. I en bebis utveckling är det en evighet! Och skulle det visa sig att det fortfarande inte går som en dans att äta vid dryga året, ja, då kan dagis hantera det! Det här är ändå inget ovanligt problem bland småbarn.