• Ida12345

Vaccination mot allergi

Hej!

Är det någon som har/eller vaccinerar sig mot pollenallergi eller liknande med hjälp av sprutor?

Jag överväger att göra detta då jag är fruktansvärt allergisk mot pollen, men jag undrar om denna vaccination (som tydligen tar upp till 5 år) även hjälper mot övriga allergier? Exempelvis djur? 

• Svar på tråden Vaccination mot allergi
  • Pimpinellan

Jag fick sprutor i 10 år som barn och de funkade jättebra. Dock inte mot pollen,det var väl typ det enda jag inte var allergisk mot.

• Ida12345
    Pimpinellan skrev 2014-08-18 16:02:16 följande:

Jag fick sprutor i 10 år som barn och de funkade jättebra. Dock inte mot pollen,det var väl typ det enda jag inte var allergisk mot.

Ok :)  så det dämpade din allergi mot alla sorters djur då?
  • Pimpinellan
    Ida12345 skrev 2014-08-18 16:03:59 följande:
    Ok :)  så det dämpade din allergi mot alla sorters djur då?

Pälsdjur och damm. Går väl inte alldeles utmärkt gosa med en hund,men det är bättre.
  • Ida12345
    Pimpinellan skrev 2014-08-18 16:08:53 följande:

Pälsdjur och damm. Går väl inte alldeles utmärkt gosa med en hund,men det är bättre.
    Ok. Hur kommer det sig att du fick hålla på så länge som 10 år?
  • SpanskaFlugan

Jag vet inte om det funkar mot djur eller om det finns sprutor för pälsdjursallergi. Men jag gjorde för björkpollenallergi för några år sedan och det har funkat jättebra. Mina besvär har till 90% försvunnit. Jag tog en spruta var sjätte vecka i tre år.

• Pimpinellan
    Ida12345 skrev 2014-08-18 16:15:08 följande:
    Ok. Hur kommer det sig att du fick hålla på så länge som 10 år?

Jag var riktigt,riktigt allergisk,tog vansinniga mängder medicin och levde ett väldigt inskränkt liv. Dessutom var det här på stenåldern,jag tror sprutorna funkar bättre idag. Man skulle ju öka mängden också och det gick verkligen sakta för jag fick bakslag med häftiga reaktioner.
  • Ida12345
    Pimpinellan skrev 2014-08-18 16:21:08 följande:

Jag var riktigt,riktigt allergisk,tog vansinniga mängder medicin och levde ett väldigt inskränkt liv. Dessutom var det här på stenåldern,jag tror sprutorna funkar bättre idag. Man skulle ju öka mängden också och det gick verkligen sakta för jag fick bakslag med häftiga reaktioner.
    Ok, då förstår jag.
  • Ida12345
    SpanskaFlugan skrev 2014-08-18 16:24:37 följande:

Förresten, idag finns flera av medicinerna i tablettform så man slipper sprutor

Gör det? Har googlat hur mycket som helst men måste ha missat det totalt. Vet du något namn på dessa?

• Ida12345
    SpanskaFlugan skrev 2014-08-18 16:31:19 följande:
    Tror den heter Grazax.
    Ok det var ett bra tips men skulle vilja ha något som fungerar mot djur med.. Kanske är en omöjlighet dock..
  • SpanskaFlugan

Jag läste på 1177.se och där står att det finns mot djur men det är enbart mot extremt känsliga. De som inte ens kan träffa personer som varit hos djur. Det står att de inte ges till personer som vill kunna skaffa husdjur tyvärr (jag hade gärna skaffat en hund...).

Svar på tråden Vaccination mot allergi