• Aspie

Köksfläkt saknas, normalt?

Nu är jag ingen lägenhetsexpert ö.h.t, men ett par månader efter att jag flyttat in i min lägenhet blev jag lite fundersam kring varför det inte fanns någon köksfläkt hemma hos mig.

Istället för en fläkt har jag ventilation. Den hjälper ju inte så mycket dock, så jag får öppna fönstret jag har i min lilla kokvrå och röra mig som en gymnast när jag lagar mat.

När jag hälsat på vänner som också bor i lägenhet så har alla haft köksfläkt, oavsett om det varit hyres- eller bostadsrätt de har bott i. (Jag bor i en hyresrätt.) Kan jag sakna fläkt eftersom lägenheten är väldigt gammal och för att de som har bott här tidigare inte har brytt sig? Lägenheten är byggd -68.

... Undrar alltså hur vanligt det är att folk är utan köksfläkt och hur de klarar sig. Det här är något jag har funderat på att ta upp med hyresvärden, men tänkte höra lite hur andra har det och ser på det först...
  • Svar på tråden Köksfläkt saknas, normalt?
  • beccagranen

Jo man brukar ha köksfläkt, annars osar det. Ring hyresvärden, oftast har man kolfiberfläktar i lägenhet, den "rensar" luften genom ett filter innan den går ut.

• Annelie 76

Det är inte alls ovanligt att köksfläkt saknas. Ibland sätter hyresvärden in en mot att hyran höjs eller så får man köpa en själv. Det är kolfilterfläkt man sätter dit som bara cirkulerar luften i fläkten (luften lämnar aldrig rummet) men den är bättre än ingenting. Prata med hyresvärden annars håll koll på blocket så kanske du får tag på en begagnad för en billig penning. Vill du ha en ny så tror jag de finns på alla vitvaruaffärer.

• Henles slyna

Det är vanligt i äldre hus att det inte finns fläkt utan endast ventilation, och mig veterligen finns det inga regler som säger att man måste ha fläkt.

Prata med hyresvärden, och säger denne nej så kan du ju alltid sätta upp en själv. Kolfilterfläktar brukar finnas billigt på blocket, eller för runt en tusenlapp på ikea.

• Olivine

Jag hade inte köksfläkt i ettorna med kokvrå som jag har bott i.
    Kolla om det finns fläktar som tillval. Det blir dyrare hyra, men det är det kanske värt?

• Aspie

Jag ska höra med hyresvärden då! Just på rak arm känner jag inte till några tillval eller dylik, jag har i alla fall inte fått någon information om det, men jag ska mejla dem och höra. Kunde det läggas på hyran vore det ju smidigt.

Tack också för infon om just kolfiberfläktar! Namnet sade mig absolut ingenting tidigare, men nu förstår jag hur de fungerar. Glad

Jag klarar mig ju egentligen utan fläkt, men det är ett helvete när jag ska steka t.ex. bacon och det osar rejält. Jag har som tur är en dörr så jag kan stänga min lilla köksvrå från resten av lägenheten, annars hade tapeterna och alla textilier luktat os. Obestämd

• realist14
    Aspie skrev 2014-08-18 17:15:08 följande:

Jag ska höra med hyresvärden då! Just på rak arm känner jag inte till några tillval eller dylik, jag har i alla fall inte fått någon information om det, men jag ska mejla dem och höra. Kunde det läggas på hyran vore det ju smidigt.

Tack också för infon om just kolfiberfläktar! Namnet sade mig absolut ingenting tidigare, men nu förstår jag hur de fungerar. Glad

Jag klarar mig ju egentligen utan fläkt, men det är ett helvete när jag ska steka t.ex. bacon och det osar rejält. Jag har som tur är en dörr så jag kan stänga min lilla köksvrå från resten av lägenheten, annars hade tapeterna och alla textilier luktat os. Obestämd

Kör dina bacon i ugnen istället, blir dessutom godare :)
  • Aspie
    realist14 skrev 2014-08-18 17:17:25 följande:
    Kör dina bacon i ugnen istället, blir dessutom godare :)
    Åh, det gör jag! Ska jag ha ett paket bacon åker det i stekpannan, men ska jag ha mer åker det in i ugnen. Så gott! Skål Men istället för att det osar från stekpannan så osar det från ugnen då. Jag vet inte vad man kallar det, men jag har någon slags ventil som går från ugnen upp vid spisen som det pyser upp os ur. Dessutom så kommer det som ett stort osmoln genom hela lägenheten när jag öppnar ugnen, haha. Luften blir liksom hängandes och jag får öppna alla fönster och slå igång min bordsfläkt för att få bort lukten. 
  • realist14
    Aspie skrev 2014-08-18 17:34:55 följande:
    Åh, det gör jag! Ska jag ha ett paket bacon åker det i stekpannan, men ska jag ha mer åker det in i ugnen. Så gott! Skål Men istället för att det osar från stekpannan så osar det från ugnen då. Jag vet inte vad man kallar det, men jag har någon slags ventil som går från ugnen upp vid spisen som det pyser upp os ur. Dessutom så kommer det som ett stort osmoln genom hela lägenheten när jag öppnar ugnen, haha. Luften blir liksom hängandes och jag får öppna alla fönster och slå igång min bordsfläkt för att få bort lukten. 
    Ja det blir ju lite oavsett....och med en smutsig ugn, räcker med lite...så blir det direkt....

• En struts

Jag tyckte det var helt fantastiskt att flytta till en lägenhet utan köksfläkt, men då hade jag störts över en lägenhet som renoverats till nybygge med modern fläkt som stod på hela tiden. Jag hatar fläktar som är igång hela tiden och låter (alltså då man aldrig kan stänga av dem). Hus som har såna där ventilationsluckor i taket har självdrag, och jag ÄLSKAR att bo på det sättet. De byggde mycket bättre förr med självdrag, istället för moderna sättet att bygga med fläktsystem.

• Themis

Jag mikrar bacon på en tallrik med vikt hushållspapper under, mycket mindre os, mindre fett och lika bra tycker vi.

If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • En struts

Om man blir osäker på hur bra ventilationen är så kan man enkelt kolla det genom att sätta en bit toapapper i ventilationsöppningen. Fastnar toapappersbiten är det tillräckligt drag. Då jag bott med fläktar som installerats för att vara på hela tiden, så blev jag väl hemma med "hur dragigt" det ska vara. I min nybyggnadslägenhet, där jag avskydde det vinande fläktljudet så drog det för MYCKET! (Det blev kallt! och LÄT!) Då man satte en sån där pappersbit i ventilationsöppningen i badrummet (alltså exakt en sån TS har på bilden i badrummet) så liksom sögs pappret fast ordentligt, och jag led av det kalla draget. Men då jag flyttade till en fläktfri lägenhet, så drog det helt lagom vid dessa ventilationsöppningar. Fast visst kunde man sakna en vanlig köksfläkt ibland, men självdragssystemet fungerar som det ska, så ska det ju bli bra. Alltså matos, brukar ju kunna sitta kvar även om man har fläktar så att säga.
    Men en sak man kan göra, är ju att sticka upp dammsugarslangen i ventilationsluckan. Själv gjorde jag det, och när ventilationskontrollen av huset sen var (då sotaren kom) så behövde de inte göra någonting i min lägenhet, för jag hade redan sugit bort allt.

Just det, då såna där fläktar installerats i min nybyggnadslägenhet, så fick jag på ett ÄCKLIGT sätt in grannens matos i min lägenhet (på ett sätt som inte skett innan vid självdragssystemet). Det är vanligt att de moderna fläktsystemen helt enkelt inte fungerar, utan det blir undertryck, och då har man helt plötsligt grannens matos inne i sin egen lägenhet. Blä! Kräks

Summa av kardemumma. Skulle jag få välja på en sån ventilationslucka som TS har i sin lägenhet, mot en modern lägenhet med fläktsystem skulle jag alla gånger välja TS lägenhet, med självdragssystem.

Svar på tråden Köksfläkt saknas, normalt?