• makar

Upphittad katt

Igår kväll vid 10-tiden satt en pytteliten kattunge på våran trapp lika stor som en knytnäve. Han började leka och busa direkt med våran andra katt. Dessutom lade han sig hos oss och började spinna i våra knän. Han är rumsren och äter samt dricker mycket. Jag satte ut en annons idag att vi hittat en katt och om någon saknar en kattunge så kunde dom skicka en bild på honom. 

Jag fick svar ganska fort och det var han på bilden. Men problemet är att denna pojk ihop med sina föräldrar gav en väldigt hjärtlös beskrivning. Enligt dem så är denna lilla katt en utekatt mitt i stan, han får inte komma in, och därför hade han rymt, sa dem. Dem har ca 10 andra katter och flera jakthundar i ett jätte litet hus i stan med trasiga fönster, skrot utanför hela huset och föräldrarna gapar och skriker. Hundarna kissar och bajsar inne. (Vi vet vilka de är).  Vi har ringt polisen och enligt dem är det inte okej att ha utekatter mitt i stan som inte får komma in. Jag vill lämna tillbaka honom, men ändå inte, denna stackars katt kommer säkert springa bort igen, och kanske bli påkörd denna gången? Vad ska jag göra? Köpa honom av ägaren? Ringa polisen? Katten kommer frysa ihjäl utomhus i vinter annars! 

• Svar på tråden Upphittad katt
  • annaba

Först och främst. Gör en anmälan till Länsstyrelsen i ditt län om att ägarna brister i sin djurhållning. Du kan anmäla anonymt om du vill, men det är effektivare och behandlas oftast snabbare om du kan/vill/vågar vara öppen med din identitet. På det du beskriver är det inte otroligt att man tar djuren ifrån familjen och eventuellt också belägger dem med förbud att hålla djur (lite beroende på hur allvarlig situationen är).

För katten är det effektivaste sannolikt att köpa loss den om du verkligen vill ta hand om den och är beredd att ta in ytterligare ett djur i familjen. Ur synvinkeln att det är en unge är det utmärkt att ni redan har en katt, då ungkatter har stort behov av sällskap och att lära sig vara "kattsociala".

Om Länsstyrelsen går in och tar djuren så kommer de sannolikt att placeras på katthem/hundstall för att så småningom adopteras ut till nya ägare. Tror inte att det finns något sätt att "tinga" ett djur från ett sådant omhändertagande.

• Humlebi

Mitt hjärta hade sagt att ljug för dem och säg att det inte var den katten ni har.
    Den förtjänar ett bättre liv än det dem verkar kunna ge den :)

• Ellie

Jag tycker att ni både skall köpa katten av ägaren och anmäla dem till Länsstyrelsen. Det verkar ju som att en inspektion är på sin plats vad gäller alla deras djur.

• Therese 016

Tyvärr gör inte polisen mycket, men ja, anmäl! Vad gäller katten så verkar det ju som att de absolut kommer gå med på att sälja den så det kan vara en bra idé. Kontakta djurskyddet för att få lite mer kött på benen. Finns säkert en del tips på kattpolisen.ifokus.se/ också. Och jag blir så glad av att se ditt engagemang!

• IceJossan

Är detta i Sverige?!

Vore det jag som hittat katten skulle jag för mitt liv aldrig ge tillbaka kattungen. Jag skulle ringa upp igen och säga att du lekt med kattungen ute och att den försvann och att du inte kan hitta den. Och ha den sen inne hos dig.

• Dexter dot com

Personligen hade jag aldrig lämnat tillbaka katten utan ljugit och sagt att den smitit och omgående gjort en anmälan till Länsstyrelsen. Sen kan ju jag fundera varför ni inte anmält tidigare då ni vetat om att djuren far illa ?

• makar

Nu har jag både träffat ägaren och köpt katten så nu bor han hos oss :) 
    Vi bor i en väldigt liten stad där rykten går och ägarna var inte alls dumma, dem älskar sina djur och tar jätte väl hand om dem. Dem tar mindre väl hand om deras hus kan man säga. Jag erbjöd mig att köpa honom för en jätte dyr peng men han sa att han skulle fundera, sen hörde han av sig och sa att han kan tänka sig att sälja honom eftersom han trivs så bra hos oss och för att han pluggar i en annan stad och inte har så mycket tid för en kattunge, så som jag har, och så sa han att det inte beror på pengarna - att han sålde honom - så jag fick honom för en mindre peng än vad jag ville ge. Han bad mig ta väl hand om honom och att han såg att han kommer få det väldigt bra. Jätte söt ägare! :) 

Katten är jätte sprallig och otroligt kär-vänlig, han litar på människor till hundra procent och beter sig nästan som en nyfiken hund. Tur att det löste sig! :)

• nemo1

Du tänker väl inte ha katten ute eftersom du bor i stan? Den ska kastreras vid sex månaders ålder för att inte börja kissa revir. Försäkra den omedelbart och vaccinera.

• IceJossan
    nemo1 skrev 2014-08-25 19:23:34 följande:

Du tänker väl inte ha katten ute eftersom du bor i stan? Den ska kastreras vid sex månaders ålder för att inte börja kissa revir. Försäkra den omedelbart och vaccinera.

Det där låter mest anklagande vet du? Är du verkligen helt oförmögen att skriva sån här info på ett uppmuntrande sätt?
  • Madmoiselle

Har ni sagt att det var rätt katt på bilden? I det läget hade jag ljugit och sagt att det var fel katt, hade de velat se en bild hade jag visat en bild på en helt annan katt som inte alls påminde om den ni hittat. Om ni redan har sagt att det är rätt katt, kan ni fråga om ni får köpa kattungen? Säg att han kommer så bra överens med er katt och att ni har fäst er så mycket vid den, ber gärna på. Normalt sätt tycker jag det är fel att ljuga, men i det här fallet helgar ändamålen medlen. Det är jättesnällt av er att bry er om katten! :)

• Madmoiselle
    makar skrev 2014-08-25 13:37:00 följande:

Nu har jag både träffat ägaren och köpt katten så nu bor han hos oss :) 

Vi bor i en väldigt liten stad där rykten går och ägarna var inte alls dumma, dem älskar sina djur och tar jätte väl hand om dem. Dem tar mindre väl hand om deras hus kan man säga. Jag erbjöd mig att köpa honom för en jätte dyr peng men han sa att han skulle fundera, sen hörde han av sig och sa att han kan tänka sig att sälja honom eftersom han trivs så bra hos oss och för att han pluggar i en annan stad och inte har så mycket tid för en kattunge, så som jag har, och så sa han att det inte beror på pengarna - att han sålde honom - så jag fick honom för en mindre peng än vad jag ville ge. Han bad mig ta väl hand om honom och att han såg att han kommer få det väldigt bra. Jätte söt ägare! :) 

Katten är jätte sprallig och otroligt kär-vänlig, han litar på människor till hundra procent och beter sig nästan som en nyfiken hund. Tur att det löste sig! :)

Jag läste det här nu. Gud, vad skönt att det löste sig! :)
Svar på tråden Upphittad katt