• AEriksson

HJÄLP!!! Utmattad mamma

Jag har en son som blir två nu. På kvällarna har de gått hur bra som helst att lägga honom hittills. De har i princip bara varit att lägga honom i sängen och gett han välling. Då har han somnat direkt. Nu i över två veckors tid har han blivit helt hysterisk på kvällarna och står verkligen och skriker så mycke han bara orkar. Det är ingenting som hjälper! Vällingen ska han inte ha, läsa saga/sjunga duger inte. Lampan på/släckt spelar ingen roll. Har provat gått ut därifrån, men han fortsätter bara skrika tills jag inte klarar av att höra han skrika längre. Han skriker tills han blir sjöblöt i svett och tröttnar aldrig. Slänger bort nappen och skriker ännu mer gör han också. Jag är helt slut om dagarna då han inte somnar förrän runt 00. Och även då vaknar han efter nån timme och ska ha välling. Sedan är han vaken och ska upp runt 7-8. Jag som dessutom är gravid i v.26 sover jättedåligt och är som en zombie på dagarna avskyr detta. Det spelar heller ingen roll om lillen sover middag eller ej. Det är samma sak varje kväll.. och sova i våran säng klarar han inte av, för då härjar han bara.
    Tacksam för ALLA tips och råd!

• Svar på tråden HJÄLP!!! Utmattad mamma
  • Natulcien

Han kanske inte är trött? Kanske därför han är irriterad? Sover han på dagen?

Provat att ta bort vällingen? Vissa barn blir ju pigga av sånt.

• Gladabarnensmamma

2-åringar kan testa ens tålamod och det gäller att ALDRIG ge med sig en minsta millimeter för då visar man direkt att eskalerande bråk och ohyfs lönar sig till sist, bara man är tillräckligt jobbig...

Dags för nya rutiner kanske? Hade det varit hos oss hade jag börjat med att ta bort vällingen och gjort om rutinen till borsta tänder, saga, puss, kram och godnatt.

• rere88

Tar han någon tupplur mitt på dagen? Prova ta bort den isåfall.

ge honom vatten/mjölk istället för välling.. kanske som föregående skrev att han piggnar till av vällingen.

sen är alla barn olika o det som fungerar på ett barn fungerar inte på ett annat barn.

prova er fram och försök stå ut.. låt han skrika sig till sömns ifall han bara tramsar.. blir det jobbigt.. gå ut några minuter o ta frisk luft innan du går in igen.

• AEriksson

Han äter inte ens vällingen han får på kvällen. Och det är samma visa vare sig han sover middag eller ej. Idag vaknade han till exempel 20 över 5 i morse och skulle upp och leka. Han har inte sovit något alls på dagen, och de märks att han är supertrött. Men han lägger sig inte ens ner utan står bara och skriker.

• Paincake

Är han förkyld? Det kan vara öronen som gör ont när han ligger ner.
    Det kan också vara växtvärk eller nåt liknande som stör honom. Jag hade testat att ge en alvedon på kvällen och se om det funkat.

Lycka till!

• Natulcien
    AEriksson skrev 2014-08-18 22:48:40 följande:

Han äter inte ens vällingen han får på kvällen. Och det är samma visa vare sig han sover middag eller ej. Idag vaknade han till exempel 20 över 5 i morse och skulle upp och leka. Han har inte sovit något alls på dagen, och de märks att han är supertrött. Men han lägger sig inte ens ner utan står bara och skriker.

Han kanske är övertrött då istället? Prova er fram.
    Har det hänt något nytt i hans liv? Har han nyligen börjat förskola, kanske?
    Att låta honom skrika är absolut ingen lösning. Det är bara grymt och löser ingenting.
    Kanske behöver han mer närhet just nu? Har ni provat att natta honom i er säng t.ex. så att ni kan ligga tätt intill och hålla om honom tills han somnar?
  • Natulcien
    rere88 skrev 2014-08-18 22:40:37 följande:

låt han skrika sig till sömns ifall han bara tramsar.. blir det jobbigt.. gå ut några minuter o ta frisk luft innan du går in igen.

Du skämtar, hoppas jag? Skulle du vilja skrika dig till sömns?
  • AEriksson

Vi har prövat lägga han i våran säng också, och då får han ingen ro alls i kroppen och ska bara hoppa runt i sängen.

Känns så hopplöst just nu!

• Gladabarnensmamma

jag tror att ju mer man testar och ändrar, desto otryggare och oroligare blir dom. Stenhårda rutiner har hjälpt oss jättemycket. Förklara 5 minuter innan vad som kommer hända (snart tandborstning, släcka lampan etc. etc.) och låt honom reagera. Jag säger ofta till min lilltjej att hon visst får skrika hur mycket hon vill, men det är läggdags i alla fall!  

• Anonym (kolla)

Låter besvärligt...
    Jag personligen tycker inte det ska daltas för mycket med sängtider och absolut inte låta han "slippa" sova, det är riktig tabu. Utan sätt upp rutiner och håll dom, testa att eventuellt ta bort vällingen som någon föreslog. Ett tips kan också vara att någon timme innan läggdags om det finns möjlighet, börja varva ner, låt honom inte härja utan läs en bok och pilla med ett gosedjur eller ha en mysstund med honom framför tv så man lugnar ner tempot.
    MEN, kontrollera att han inte har ont någonstans och då framför allt öronen som någon skrev. Ni vet ju själva hur ont det gör att ligga ner med öroninflammation, då skriker jag också...

Svar på tråden HJÄLP!!! Utmattad mamma