• Anonym (Hemsk?)

Svartsjuk på vuxen dotter

Går det någonsin att låta bli att känna svartsjuka mot partnerns barn? Min särbo har en 20-årig dotter. Hon har åkt utomlands för att plugga i ett år, i ett land där det förekommer oroligheter. Ett år då vi inte kommer att se henne, då resan är lång och dyr. Jag tycker att det är en lättnad. Men jag har svårt för min särbos sorg, saknad och oro... samtidigt som jag förstår att det är naturligt.

Men själva mina känslor blir så svarta. Jag kan inte låta bli att tänka att om det var jag som skulle åka till det landet, så skulle han inte oroa sig lika mycket, inte sakna mig lika mycket, inte vara så upprörd att han måste vara hemma från jobbet två dagar (vilket han var när hon hade åkt). Jag vet inte om det är så, men jag inbillar mig även att det blir värre för att det är en tjej. Att han inte skulle vara lika beskyddande om det var en grabb han hade haft, och då skulle jag inte heller känna lika mycket konkurrens om hans kärlek och omtänksamhet.

Kommentarer? Någon som känner igen sig? 

• Svar på tråden Svartsjuk på vuxen dotter
  • Chrysabelle

Är du i samma ålder som dottern?

• Anonym (Hemsk?)
    Chrysabelle skrev 2014-08-19 07:52:44 följande:

Är du i samma ålder som dottern?

Nej, jag är i mogen ålder. Om det har betydelse? Är man vuxen så är man vuxen - då spelar det väl ingen roll om man är 20, 30 eller 40?
  • beccagranen

Till skillnad från dig ts så tycker jag att det är rörande att läsa om en far som är så beskyddande/orolig över sitt barn. Jag får en känsla av att han älskar sitt barn och bryr sig om henne trotts att hon är vuxen nu. Det tragiska är att du måste se hans dotter som konkurrans, en partner kan aldrig väga sig med ens barn. Om du älskar honom så borde du stötta honom och prata, visa intresse för att hålla kontakten på ex skype med dottern och lugna hans oror. Låt det ta lite tid, det är klart man är orolig som förälder!

• Anonym (britta)

Låter ju inte riktigt klokt att du känner sådär. De e väl klart att en pappa har mera känslor för sin dotter än för en ny kvinna....???? ööö....skulle ju vara helgalet annars. Vi är nyfamilj med mina dina o vårt barn o för mig har det varit en självklarhet att hans döttrar går före mig, alltid o i allting - även nu då dom är vuxna. Samma som att mina barn utan tvekan går före honom, as simple as that.

• Chrysabelle
    Anonym (Hemsk?) skrev 2014-08-19 08:02:14 följande:
    Nej, jag är i mogen ålder. Om det har betydelse? Är man vuxen så är man vuxen - då spelar det väl ingen roll om man är 20, 30 eller 40?
    Nej, jag funderade på varför du jämför dig med hans dotter. Har du själv dålig kontakt med dina föräldrar?

Är det dotter du vill vara till honom, eller hans partner? Det är ganska stor skillnad.
  • Caroline 246

Jag känner inte igen mig, är bonusmamma själv.
    Men försök att se på det annorlunda, dottern är inte din konkurrent.
    Det är ingen tävling och kärleken man känner till sitt barn kan aldrig toppas i alla fall.
    Din särbo har inte valt dig för han vill ha en dotter till, han har valt dig för han vill dela kärlek mellan man och kvinna med dig.
    Ta vara på det, istället för att konkurrera mot något du inte kan konkurrera mot.

• Påven Johanna

Om det går att låta bli att känna svartsjuka? Ja, definitivt. Jag har aldrig känt något alls i den stilen. Jag begriper inte alls hur någon kan bli svartsjuk på partnerns barn och den som är det tycker jag verkligen ska skaffa sig någon sorts hjälp så att den personen kan lägga det bakom sig. 

• Aiyana

Man kan känna många märkliga och irrationella känslor och ha jobbiga tankar som man inte kan rå för. Men att som vuxen kvinna känna sig svartsjuk på sin särbos kärlek och omsorg över sin dotter tycker jag är helt galet faktiskt.

Har du själv barn?

Om du inte har det så har du säkert svårt att förstå hur han känner. En förälders kärlek till sitt barn är så stark och förutsättningslös och jag tycker din särbo verkar vara en otroligt fin pappa som älskar sin dotter och månar om henne väldigt mycket.

Kanske du borde prata med någon om detta.

• Ess

Den största skillnaden är att om det varit du som åkt, så hade du inte varit hemma och sett hur orolig han var.

Sen tycker jag att det är rätt löjligt överdrivet att va hemma från jobb två dagar för att dottern reser utomlands. 

• Anonym (KP)

Han har sett sin dotter växa upp och det leder till att han oroar sig mer än för dig. Han kan minnas bebisen, den lilla flickan. Hans dotter...

Svar på tråden Svartsjuk på vuxen dotter