• Jess8303

4 åring med oerhörd separationsångest

Min 4 åriga kille har alltid varit väldigt krävande, på alla tänkbara sätt.
    Nu har han väldig separationsångest då vi är hemma. Frågar heeeela tiden vart jag är. Han vågar inte gå på toa själv eller sitta i soffan själv. Jag kan inte ens gå ut o slänga sopor utan att han blir helt förtvivlad.
    När han ropar på mig för 100:e gången tappar jag tålamodet. Inte särskilt smart att skrika vart man är men det tar så mycket på krafterna.
    Har en 9 månaders som oxå för tillfället har separationsångest....
    Några tips hur jag ska gå tillväga med honom o hur jag ska orka?

• Svar på tråden 4 åring med oerhörd separationsångest
  • Flickan och kråkan

Vanligt just runt 4 årsåldern. Beror på utveckling. Sedan kan man ha barn som min mellanson som bara har jättejobbigt med nya situationer, nya människor och separationer. Han är ett år äldre. Viktigast med honom är att vara väldigt tydlig med var jag är och vad jag ska göra. Om jag ska åka iväg (eller hans pappa) så berättar vi vad vi ska göra när vi är borta och när vi kommer hem.

• Jess8303
    Flickan och kråkan skrev 2014-08-19 11:42:53 följande:

Vanligt just runt 4 årsåldern. Beror på utveckling. Sedan kan man ha barn som min mellanson som bara har jättejobbigt med nya situationer, nya människor och separationer. Han är ett år äldre. Viktigast med honom är att vara väldigt tydlig med var jag är och vad jag ska göra. Om jag ska åka iväg (eller hans pappa) så berättar vi vad vi ska göra när vi är borta och när vi kommer hem.

Visst är det utvecklingen. Det måste vara jobbigt för dom o när jag tänker efter är det jobbigare för 4-åringen än för mig. Jag får härda ut o bita ihop....
Svar på tråden 4 åring med oerhörd separationsångest