• Persien

Urinodling visar streptokocker- är det gbs?

För drygt två veckor sedan gjorde jag ett urinprov på mvc som skickades på odling. Hade haft mycket sammandragningar.
    I fredags hade jag ett meddelande på telefonsvararen där det var en läkare som berättade att han skrivit ut ett recept jag måste hämta omgående. Men inget mer. Hämtade medicinen som var antibiotika. Cefadroxil (tror jag det stavas).
    En tablett om dagen i sju dagar. Stod inget mer i receptet.
    Började äta på fredagen och ringde min mvc igår men hon visste inte vad odling visat, bara att jag skulle äta medicin.
    Ringde läkaren, som jag aldrig ens träffat, idag och fick till svar att jag har streptokocke i urinen.
    Läkaren sa att jag jag bör ta det lugnt för att ej få onda sammandragningar o lämna nytt urinprov om 10dagar.
    När jag googlar detta är det gbs som kommer upp..
    Är alla streptokocker i urin gbs? Eller kan det vara något annat?
    Är i vecka 23.

• Svar på tråden Urinodling visar streptokocker- är det gbs?
  • isabellab

Jag tippar på att det är GBS. Viktigt är då att du berättar det vid förlossningen så du får antibiotika intravenöst för att inte överföra till bebisen.

• Persien

Är det inte läkaren som ska informera mig om sånt? Skriva in i journalen osv? Haft två störtförlossningar innan så det står ju i min journal. Lite riskabelt att jag ska berätta på förlossningen att antibiotika ska in?

Min mamma hade det min min lillasyster så vet ju vad det är och fått höra skräckhistorien från mamma. Men det var ju år -00. Hoppades sjukvården blivit bättre på gbs sedan dess..

• isabellab

De borde ju göra det... På mig är det registrerat i journalen men de har påpekat att jag ska säga till också, de vill väl ha både hängslen och livrem kan tänkas!

Märkligt om din BM inte fått mer info!

• Persien

Känns som jag är mittemellan bm o läkaren.. Jag var tvungen att ringa runt för att ens få veta vad jag äter medicin emot..

Har allt gått bra för dig trots gbs-en?

• isabellab

Hopplöst!

Jag är i vecka 26 så bara lite längre gången än dig. Men allt har gått bra hittills! Lämnar prov med jämna mellanrum för att hålla koll på det.

• Persien

Läser man på nätet verkar d som det ska tas på allvar å bm rycker mest på axlarna.

Har ätit penicillin 4 ggr under denna graviditet, först nu säger dom streptokocker.. Ska lämna prov om tio dagar igen enligt läkaren men inte enligt bm.. Svårt att veta hur mycket man ska "bråka" för att det ska tas på allvar? Hur "farligt" är det egentligen och vad är sjukvårdens brist på kunskap?

Usch, ska man noja över det här nu i 17 veckor till

Har dom sagt t dig att du inte bör gå över tiden?

• isabellab

Du ska absolut lämna prov efter 10 dagar, så kräv det! Vissa går ju på antibiotika en tablett om dagen fram till förlossningen för att hålla det i schack.

De har inte sagt något om att jag inte ska gå över tiden, däremot att man sett att många med GBS föder tidigt.

Farligt är det ju egentligen först vid förlossningen, så såfort man misstänker vattenavgång ska man till förlossningen och kontrollera för då måste man sätta in antibiotikan direkt för att förhindra att bebisen blir sjuk.

Känns jobbigt att bära på GBS tycker jag, även om riskerna verkar små. Är även RH-negativ som stressar mig lite.

• Persien

Får stå på mig.. Är lite "feg" av mig tyvärr.. Man måste ju vara stark o stå på sig verkar det som...

Skönt att dom verkar ta dig på allvar! Vilket penicillin har du ätit?

Jag är så orolig att jag inte ska hinna få penicillin på förlossningen.. Oroar nog reda, sjutton veckor kvar

• isabellab

Jag är allergisk så jag får clindamycin, och blir samma vid förlossningen.

Stå på dig! De är vana :)

• Soluppgång

Hej, jag har ätit en 7-dagarskur Kåvepenin mot GBS, och har haft sammandragningar sedan vecka 20+1 (är idag i vecka 24+0).

Dock har de inte sagt något om att ta ny odling?

Att äta en tablett per dygn lät smidigare än för mig, jag åt 1 tablett var åttonde timme (tre per dygn). Det var jobbigt att få ihop matschemat, för jag skulle äta youghurt med bakteriekultur med Kåvepenintabletterna, men inte äta annat 2 timmar före och en timma efter. Jag skulle också äta 1 vitamintablett per dag, och en Levaxin per dag (sköldkörtelmedicin) som inte fick ätas 2 timmar före eller efter mjölkprodukt och minst 2 timmar ifrån vitamintablett eller järntablett, samt en 1 järntablett per dygn som också skulle vara minst 2 timmar ifrån mjölkprodukt och minst två timmar ifrån Levaxin eller vitamintablett. Ett hysteriskt matschema-pusslande i 7 dagar var det för att få ihop det där, jag var glad när veckan var över!

Svar på tråden Urinodling visar streptokocker- är det gbs?