• QueenBeee

Är islam verkligen vårt största hot idag?

Eller ett av dem? Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-19 14:47
    Jag vet att islamism har varit ännu mer på tapeten, men jag tänkte inte på det när jag skrev trådstarten, utan själva religionen.

• Svar på tråden Är islam verkligen vårt största hot idag?
  • johannessssss

islam är inget hot.

dock så är extrem islam ett hot.

precis som all annan form av religiös extremhet är ett hot.

även nazister är ett hot...och radikala feminister..

o vänstern o md som inte kan hantera pengar.

• CarinaL26
    Dannyboy skrev 2014-08-19 13:45:26 följande:

Religion är ett hot

Mot vad? Precisera!
  • Kereza

Religion är tyvärr alltid ett hot när den utövas av extremister - spelar ingen roll om det är kristendom eller islam.

Hotet riktas då mot icke-troende samt de som fördöms i religionens "heliga" text.

Bokstavstroende kristna hävdar till exempel att homosexuella är mot "guds" vilja och att de därmed saknar rättigheter. Ungefär som islam har liknande åsikter - en bokstavstroende islamist kan, precis som en bokstavstroende kristen, peka på "helig skrift" och framföra att otrogna kvinnor, eller kvinnor som har sex utanför äktenskapet, ska stenas till döds.

Återigen så pratar vi alltså ganska extrema människor då - men de finns, och de är alltså ett hot med alla de anser bryter mot religionens regler.

Religion är överlag farligt på det sättet, då det ger utövarna "rätten" att sätta sej till doms över alla andra.

• QueenBeee
    CarinaL26 skrev 2014-08-19 13:42:24 följande:

Hot mot vad? Frågan behöver preciseras.

Sverige. Det verkar vara en het fråga nuförtiden om hur islam och inte minst islamism (ja, jag vet att det är två olika saker) hotar Sveriges ekonomi, status, traditioner, osv. Rubbet.
  • Biffus

Extrema religiösa grupper är ett hot. Själv så tycker jag att rasism är ett betydligt större hot idag. Flera uttalanden av ett visst parti liknar de som ett visst annat parti i ett annat land gjorde innan kristallnatten... Det är jag mer orolig för än att Islamiska Staten skulle attackera Sverige.  

• Flash Gordon
    QueenBeee skrev 2014-08-19 14:01:48 följande:
    Sverige. Det verkar vara en het fråga nuförtiden om hur islam och inte minst islamism (ja, jag vet att det är två olika saker) hotar Sveriges ekonomi, status, traditioner, osv. Rubbet.
    Islamism är inte bara ett hot mot Sverige utan mot hela vår västerländska civilsation med dess värderingar.

Just i Sverige, idag år 2014, är inte hotet akut på systemnivå, men det finns andra länder som drabbas hårdare.

Fråga icke-muslimerna i Malaysia till exempel om vad de tycker om den fram-marscherande islamismen. Hur det känns att inte få tala sitt eget språk längre för att vissa ord anses "häda" islams gud.

Eller fråga folket i Indonesien där man nu infört sharialagar från att tidigare ha varit en rätt moderat nation.

Eller för att vara övertydlig: Fråga alla icke sunni-muslimer i Irak och Syrien hur de upplever islamismen.
  • CarinaL26

I så fall, Islam är inte ett hot mot Sverige. Islamism är ett potentiellt hot mot Sverige.

Svar på tråden Är islam verkligen vårt största hot idag?