• Anonym (Undrande mamma)

Får man ha sitt barn på fritids när man inte jobbar?? Tacksam för svar!

Hej!
    Jag undrar om någon vet hur det funkar med fritidsplats. Jag arbetar inte utan är hemma. Jag är ganska säker på att jag har hört att man får ha barnet 1 h per dag på fritids om man som förälder hemma. Vet någon här om det stämmer?

Jag är inte arbetssökande eller sjukskriven.

Frågade fritidsfröken idag och hon var osäker. Hon skulle ringa till rektorn och höra, men skulle gärna vilja veta nu hur det är.

• Svar på tråden Får man ha sitt barn på fritids när man inte jobbar?? Tacksam för svar!
  • Mika86

Här få de va om föräldrarna jobbar eller tiden mellan att skolan slutar o bussen gå hem (lite mer än 1 h/dag)

Aldrig hört annat.

Hur menar du ts, fritids efter skolan eller under loven?

Mika86 skrev 2014-08-19 13:32:51 följande:

Här få de va om föräldrarna jobbar eller tiden mellan att skolan slutar o bussen gå hem (lite mer än 1 h/dag)

Aldrig hört annat.

Hur menar du ts, fritids efter skolan eller under loven?

Jag menar fritids efter skolan. Vi bor så nära skolan så mitt barn har inte rätt till skolskjuts.
  • Mika86

Verka va olika från olika kommun när jag googlar, här tror jag inte man får det, eller är det bara att folk inte utnyttjar det

• Anonym (Fritids)

Jag jobbar inom fritidsverksamheten och här i min kommun får man i te ha barn på fritids om man är hemma på dagarna, det skulle inte funka då bara på vår avd finns 72 inskrivna barn på 3 personal.

Är det däremot öppna verksamheten så får barnen komma med och delta och betala om de ska mellis

• Lattjo

Jag bor i stockholm och här får man iaf ha dom på fritids trots att man är hemma. Min son var tom på fritids till 17 en dag i veckan när jag var föräldraledig (när han gick i förskoleklass). Han valde att vara där till 16 varje dag och till 17 en dag i veckan för då gick dom till en annan avdelning och han ville med dit för där fick dom spela innebandy (jag hade alltid hämtat så tidigt som möjligt från förskolan och han hatade det för han ville alltid vara kvar att leka så när skolan började fick han välja själv). I hans skola är det tom planerade och schemalagda aktiviteter på fritidstid även om dom såklart inte är obligatoriska men jag tror nog inte att något barn i hans klass gick hem direkt efter skolan iaf dom två första åren vare sig deras föräldrar var hemma eller jobbade.

Lattjo skrev 2014-08-19 13:54:12 följande:

Jag bor i stockholm och här får man iaf ha dom på fritids trots att man är hemma. Min son var tom på fritids till 17 en dag i veckan när jag var föräldraledig (när han gick i förskoleklass). Han valde att vara där till 16 varje dag och till 17 en dag i veckan för då gick dom till en annan avdelning och han ville med dit för där fick dom spela innebandy (jag hade alltid hämtat så tidigt som möjligt från förskolan och han hatade det för han ville alltid vara kvar att leka så när skolan började fick han välja själv). I hans skola är det tom planerade och schemalagda aktiviteter på fritidstid även om dom såklart inte är obligatoriska men jag tror nog inte att något barn i hans klass gick hem direkt efter skolan iaf dom två första åren vare sig deras föräldrar var hemma eller jobbade.

Det låter ju bra, jag hoppas det är så här med. Mitt barn går i första klass. Tycker att man ska få ha på fritids i alla fall 1 h varje dag, speciellt om man betalar för det. Ok om man inte får ha det gratis. Det är en liten skola så det är inte så mycket barn på fritids. 
  • jenny99

Det är nog olika i olika kommuner.I min kommun var det ingen fritids för någon om förälder var ledig,arbetslös eller annat.Enda undantaget var om det fanns speciella skäl tex jobbigt hemma.

• Duckan
    Tycker att man ska få ha på fritids i alla fall 1 h varje dag, speciellt om man betalar för det. Ok om man inte får ha det gratis.

Fritids kostar väl alltid, men olika mycket beroende på var man bor och hur många barn man har?
  • Anonym (Elsa)
    Duckan skrev 2014-08-19 14:17:03 följande:
    Tycker att man ska få ha på fritids i alla fall 1 h varje dag, speciellt om man betalar för det. Ok om man inte får ha det gratis.

Fritids kostar väl alltid, men olika mycket beroende på var man bor och hur många barn man har?
    Fritids ingår normalt sett i maxtaxan så det bör kosta ungefär detsamma oavsett vart man bor.

I vår kommun kör man på samma regler som gäller för förskolan, dvs man har rätt till omsorg för tid då man förvärvsarbetar samt för tid då man tar sig till och från sitt arbete. Och givetvis finns även regler för föräldralediga, sjukskrivna och arbetslösa (arbetssökande), dessa regler kan kanske variera?
    Men där vi bor har man inte rätt till fritids om man är hemma och inte är sjuk, arbetslös eller f-ledig. Det säger sig självt litegrann tycker jag.
  • Anonym (Fritids)
    Anonym (Elsa) skrev 2014-08-19 14:25:13 följande:

Fritids ingår normalt sett i maxtaxan så det bör kosta ungefär detsamma oavsett vart man bor.

I vår kommun kör man på samma regler som gäller för förskolan, dvs man har rätt till omsorg för tid då man förvärvsarbetar samt för tid då man tar sig till och från sitt arbete. Och givetvis finns även regler för föräldralediga, sjukskrivna och arbetslösa (arbetssökande), dessa regler kan kanske variera?

Men där vi bor har man inte rätt till fritids om man är hemma och inte är sjuk, arbetslös eller f-ledig. Det säger sig självt litegrann tycker jag.

Så har de flesta kommuner
    Duckan skrev 2014-08-19 14:17:03 följande:

Jo det gör det kanske även om man inte har någon inkomst.

Jag hade mitt barn 15 h i veckan på dagis och jag betalade inte något för det eftersom jag inte hade någon inkomst.
  • Duckan

Glömde skriva vad vår sdf säger:
    Ditt barn har rätt till plats i fritidshem mellan 6 och 9 års ålder, under den tid som du som förälder arbetar eller studerar. Det samma gäller om du som förälder är arbetslös, under den tid som du aktivt söker arbete. Barnen har även rätt till fritidshemsplats under föräldraledighet vid nyfött syskon.

Dvs, i ditt fall ts skulle ditt barn inte ha rätt till fritids här om du är hemmavarande.

• Anonym (Elsa)
    Duckan skrev 2014-08-19 14:30:22 följande:

Ditt barn har rätt till plats i fritidshem mellan 6 och 9 års ålder, under den tid som du som förälder arbetar eller studerar. Det samma gäller om du som förälder är arbetslös, under den tid som du aktivt söker arbete. Barnen har även rätt till fritidshemsplats under föräldraledighet vid nyfött syskon.

Dvs, i ditt fall ts skulle ditt barn inte ha rätt till fritids här om du är hemmavarande.

Duckan skrev 2014-08-19 14:30:22 följande:

Men om jag söker jobb? Antar att man ska vara inskriven på arbetsförmedlingen och att det inte gäller om man söker jobb utan arbetsförmedlingens inblandning.
  • Duckan

Det kan jag inte svara på ts, så tydligt står det inte på hemsidan. Som alltid i sådana här frågor är det bättre att ringa din kommun/sdf för att få ett korrekt svar vad som gäller hos er.

Svar på tråden Får man ha sitt barn på fritids när man inte jobbar?? Tacksam för svar!