• ravennaax

Återkommande iriter

Hej! Försöker komma i kontakt med människor som har återkommande iriter för att få lite inblick i hur vardagen och speciellt arbetssituationen ser ut. Tycker alltid man får så luddiga svar av läkare, alla säger "det är klart att du inte ska begränsas utav detta, så ska du inte se det". Nej men HUR ska man se det då?

Det är möjligt att livet kan fungera precis som förut, men hade jag inte varit föräldraledig det här året utan jobbat, så hade jag behövt sjukskriva mig en vecka i taget, ungefär 6 gånger, bara pga iriterna. Och året är inte ens slut. Är lite orolig inför att söka nytt jobb och behöva förklara detta på en arbetsintervju.

Är också intresserad utav att veta lite om Bechterews, har själv lite problem med ländryggen, har haft sedan första graviditeten men hela tiden tänkt att det är graviditetsrelaterat. Kan graviditeten utlösa Bechterew, någon som vet?

Tacksam för alla som vill dela med sig av sina erfarenheter!

• Svar på tråden Återkommande iriter
  • Birgitta02

Jag fick mina första symptom av Bechterews just vid min första graviditet. Då var jag 27 år. Först när jag var 34 fick jag diagnosen. Vävnadsprovet visade HLA B27 och skelettet påvisade vid röntgen att brosket i ryggraden delvis höll på att förbenas. Idag vid 57 års ålder har det stabiliserats och jag behöver inte längre äta medicin. Tack och lov. Gick på cellgifter pga cancer 2011 och därefter har min rygg faktiskt varit kanonbra.

Iriterna har varit förjävligt. Men hanterbart. I ett par fall har jag haft lapp för ögat. Men när båda ögonen varit infekterade samtidigt så har jag varit tvungen att sjukskriva mig. De återkommer ungefär vart tredje år. Iriterna har, som du kanske vet, samband med just Bechterews.

Det där med nytt jobb är besvärligt. Du måste inte berätta om detta. Däremot om du skulle bli långvarit sjuk så får du inte de extra 10% i sjukpenning som kollektivavtalet ger om man kan påvisa att du haft sjukdomen INNAN anställningen och inte uppgett den för din nya arbetsgivare.

• Majsan70

Har du kommit så långt att du träffat en reumatolog?
    Eller är det på tankenivå än så länge? Prover visar inte alltid på AS utan det avgörande är då MR för att se hur skelettet ser ut. 

ÄR det AS så finns det i dag bra mediciner som stör sjukdomen och tar bort en del av smärtorna. Min dotter 11 år har denna sjukdom och får varje vecka sprutor med biologiskt läkemedel.Om jag har fått rätt information så skall den här medicinen oxå hålla iriterna i någorlunda schack. Dottern har en viss irritation i ögonen men har än inte utvecklat irit och det tror ögonmottagningen beror på medicinen. 

Oftast när man har AS är ju även andra leder drabbade. För dottern började det med ländryggen för att sen gå upp i övre delen av rygg och nacke samt till bröstkorgen. Hon har även problem med kroppens andra stora leder. 

Hoppas du får den hjälp du behöver för det är en besvärlig sjukdom. 

• ravennaax

Majsan70: Jag har lämnat prover och har fått remiss till lung-röntgen. Får se vad det visar. Inte träffat någon reumatolog.

Skönt att höra att det finns bra mediciner! Men vad jobbigt att vara så ung och ha diagnosen ): Tror dock inte att jag har Bechterews, har ingen reumatism i släkten. Bara en faster med ledgångsreumatism. Men man vet ju aldrig, kan inte låta bli att vara lite orolig.

• ravennaax

Birgitta02: vad tufft du verkar ha haft det! Men vad skönt att ryggen är bättre, trodde att Bechterews var en degenererande (eller vad det heter) sjukdom som bara blir värre. Ska inte ta ut något i förskott. I första hand är det ju irit era jag måste få bukt med. Har haft i båda ögonen sedan januari. Trappar ut dropparna, sen kommer det tillbaka igen nästan direkt, först i ena ögat sedan i det andra. Är inne på sjätte vändan nu detta år.

Tänkte nog att det var så att man inte kommer undan att berätta för arbetsgivaren om man vill kunna få ut rätt ersättning :/

• ravennaax

Vet ni förresten om iriterna är ett hinder om man ska ta körkort? Givetvis ska man inte köra om man går på pupill vidgande, men jag tänker på Kortisonen. Blir det nåt knas om man ska göra syntest till exempel? Skulle skaffa nya glasögon, och blev avrådd av läkare att göra det medan jag droppade Kortison. Måste man ha något särskilt intyg?

• Birgitta02
    ravennaax skrev 2014-08-19 21:24:34 följande:

Vet ni förresten om iriterna är ett hinder om man ska ta körkort? Givetvis ska man inte köra om man går på pupill vidgande, men jag tänker på Kortisonen. Blir det nåt knas om man ska göra syntest till exempel? Skulle skaffa nya glasögon, och blev avrådd av läkare att göra det medan jag droppade Kortison. Måste man ha något särskilt intyg?

Du kan ta syntest på körskolan när du inte har iriten. Då är det inga problem. Däremot ska du ju inte köra när du har droppar då synen försämras. Dina glasögon ska du skaffa när ögonen är friska. Borde inte vaara några hinder i övrigt.

Begriper inte hur du kan få så tätt återkommande iriter. Vad säger läkaren om det?
  • Birgitta02
    ravennaax skrev 2014-08-19 21:19:06 följande:

Birgitta02: vad tufft du verkar ha haft det! Men vad skönt att ryggen är bättre, trodde att Bechterews var en degenererande (eller vad det heter) sjukdom som bara blir värre. Ska inte ta ut något i förskott. I första hand är det ju irit era jag måste få bukt med. Har haft i båda ögonen sedan januari. Trappar ut dropparna, sen kommer det tillbaka igen nästan direkt, först i ena ögat sedan i det andra. Är inne på sjätte vändan nu detta år.

Tänkte nog att det var så att man inte kommer undan att berätta för arbetsgivaren om man vill kunna få ut rätt ersättning :/

Det stämmer att Bechterewen är för livet och kan göra ryggen rejält krokig. Jag har dock lagt vinn om att hålla ryggen rak. Sjukdomen kan stagnera för vissa, och ibland får man även ta små små doser cellgift under lång tid för att minska skoven. Tydligen så fick jag tillräckligt med cellgifter under min cancersjukdom för att det skall räcka resten av livet:). Ryggen är i alla fall bra och jag har inte haft ett enda skov sedan hösten 2011 då jag fick mina behandlingar:)
  • ravennaax

Birgitta03: På läkarna låter det som att det är precis såhär det kan se ut med iriter, inget konstigt alls. Det enda är väl att man nu tänker att låta mig stå kvar på en droppe i vardera öga i några månader efter denna nedtrappning för att säkerställa att det verkligen ger med sig ordentligt. 

Men vad menar du med droppar, får man inte köra bil på kortisondropparna heller? Isåfall ligger jag risigt till 

Oj vilken tur i oturen med cellgiftet! Hoppas ryggproblemen håller sig väck.

• ravennaax

Tycker för övrigt att begreppen "kronisk" och "akut" irit är lite luddiga. Förstår att det är andra symtom på en kronisk irit, synnedsättning tex och avsaknad av smärta och rodnad i ögat, fast inte alltid om jag förstått det rätt? Men om man får akuta iriter med jämna mellanrum hela livet, då är väl det också ett kroniskt tillstånd? Vet inte hur de särskiljer det där :P

• Birgitta02
    ravennaax skrev 2014-08-20 13:53:20 följande:

Tycker för övrigt att begreppen "kronisk" och "akut" irit är lite luddiga. Förstår att det är andra symtom på en kronisk irit, synnedsättning tex och avsaknad av smärta och rodnad i ögat, fast inte alltid om jag förstått det rätt? Men om man får akuta iriter med jämna mellanrum hela livet, då är väl det också ett kroniskt tillstånd? Vet inte hur de särskiljer det där :P

Kroniskt. Det innebär att det inte går att bota utan du får leva med det. Min Bechterew är kronisk. Men det innebär inte att jag har skov och ont jämt. Om det är så att man säger att din irit kommer att återkomma med jämna mellanrum så är det ju kroniskt. Men innebär ju inte att du har det 365 dgr om året. Emellanåt bör du ju vara frisk från det. Dock finns risk för att du (och jag) kommer få grå starr tidigare än andra med friska ögon.
  • ravennaax

Vet inte om någon är kvar i den här tråden men jag ville bara uppdatera min berättelse. Fortfarande inte av med iriterna, har behandlat med Kortison droppar i stort hela tiden sedan januari i år. Vi firar snart 1 års jubileum jag och iriten :p Var hursomhelst iväg till läkaren för bad jag trodde var en vanlig kontroll, det visade sig att för första gången under behandlingstiden var mitt ögontryck förhöjt. Jag hade reagerat på Kortisonen. Så isotopto maxidexen byttes mot vexol som inte ska vara lika tryckstegrande. Besök hos reumatolog, inga tecken på bechterew. Blev ändå insatt på tabletter (methotextrate) som ska gå på immunförsvaret och dämpa inflammationer i hela kroppen. En mild form av cellgift tydligen. Tog första dosen i tisdags, mådde jättelika och har varit aptrött hela veckan. Minst 1-2 års behandlingstid säger läkaren. Har fortfarande kvar dimsynen, vilket också kunde vara en reaktion på Kortisonen. Eller så är det grå starr, det var för tidigt att säga. Gah!!! Blir så less. Någon som hört talas om denna typ av tabletter andliga för irit?? Erfarenheter?

• ravennaax

Autocorrect på mobilen säger jag bara :p mådde jätteilla skulle det stå, inte jättelika.

Svar på tråden Återkommande iriter