• Lovis111

Sveriges farligaste kvinna, dokumentär?

Vad heter dokumentären om "Sveriges farligaste kvinna"? Kvinnan som blivit felaktigt behandlad utav psykiatrin en stor del utav sitt liv. Elisabet Weiss har jag för mig att hon hette.
    Vi såg dokumentären när jag läste psykologi men kan inte komma ihåg titeln.
    Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Sveriges farligaste kvinna, dokumentär?
  • Diamant
    Lovis111 skrev 2014-08-19 18:16:07 följande:

Vad heter dokumentären om "Sveriges farligaste kvinna"? Kvinnan som blivit felaktigt behandlad utav psykiatrin en stor del utav sitt liv. Elisabet Weiss har jag för mig att hon hette.
    Vi såg dokumentären när jag läste psykologi men kan inte komma ihåg titeln.
    Tacksam för svar :)

Hmm jag tror inte att det gjordes en dokumentär om henne, däremot så togs berättelsen om hennes liv upp i programmet Striptease (blir ju lite "dokumentär-likt"), och det stämmer att hon hette Elisabeth, numera Freja. 
    Hoppas du hittar den, sjukt intressant- om än galet hemskt- livsöde! 
  • Lovis111
    Diamant skrev 2014-08-19 18:37:26 följande:

Hmm jag tror inte att det gjordes en dokumentär om henne, däremot så togs berättelsen om hennes liv upp i programmet Striptease (blir ju lite "dokumentär-likt"), och det stämmer att hon hette Elisabeth, numera Freja. 

Hoppas du hittar den, sjukt intressant- om än galet hemskt- livsöde! 

Tack så mycket, jag hittade avsnittet som tydligen heter "Elisabeth" på Wikipedia. Svårare att hitta själva avsnittet.... Inte ens öppet arkiv tycks ha det.
  • Annix

"Sveriges farligaste kvinna"
    Har hon kidnappat och låst in många i mörka källarutrymmen?
    Har hon drogat ner många?
    Kedjat fast dom i träbritsar liggandes på svarta sopsäckar?
    Har hon måhända skjutit elpistol i oskyldiga människor?
    Har hon bestulit folk på de mänskliga rättigheter som regelbunden kontakt med omgivningen under så mycket som 30 år?

Ja då skulle hon helt klart vara bland de farligaste och ondskefullaste personerna i Sverige!
    Om inte, vad var hennes brott för detta förskräckliga straff? Fängelser för sexförbrytare t.ex är ju rena lyxhotellen i jämförelse.

Mycket mycket sorglig historia! Vet inte hur det ser ut för henne idag men sist blev hon ju fri och fick äntligen flytta ut på landet som hon så länge drömt om.

• Anna Hbg

Hej! Avsnittet heter "Elisabeth"- Hur psykvården misslyckades med vården av en autistisk kvinna. Eller något åt det hållet. Vill också gärna se den så favoritar tråden :)

Svar på tråden Sveriges farligaste kvinna, dokumentär?