• Anonym (ts)

Åsikt om Handel och Administration?

Jag har funderat på att byta gymnasieprogram och funderar starkt på att byta till handel och administration. Är det någon här som gått det och har en åsikt om det? Är det svårt? Löjligt lätt? Är det jobbigt att klara service, administration, ledarskap och alla de andra kurserna som ingår? När man har praktik, MÅSTE man stå i kassan? Jag skulle nämligen inte klara av det tror jag pga mina ångest problem och jag är alldeles för stresskänslig Rynkar på näsan Dessutom är jag totalt usel på matte. Jag är främst intresserad av administrations-delen då jag är lite intresserad av att ha ett sånt jobb i framtiden, men tyvärr ingår ju handel också.

• Svar på tråden Åsikt om Handel och Administration?
  • BCH52

Om programmet handel och administration är lätt eller svårt kan jag inte ge nåt besked om. Men om du vill arbeta med administration i framtiden så bör du satsa på en högskoleutbildning eller åtminstone en KY-utbildning.

Jag har arbetat med administration under flera år, sedan ca 10 år har det inte anställts någon för en sådan roll utan en eftergymnasial utbildning. Konkurrensen om denna typ av jobb är dessutom mycket stor, dessa jobb blir färre och färre. Allt fler av de arbetsuppgifter som en administratör tidigare gjorde gör nu medarbetarna själva i olika system, t.ex. tidrapportering, fakturahantering, reseräkningen, närvarorapportering, dokumenthantering m.m.

• Anonym (ts)
    BCH52 skrev 2014-08-19 21:09:14 följande:
    Om programmet handel och administration är lätt eller svårt kan jag inte ge nåt besked om. Men om du vill arbeta med administration i framtiden så bör du satsa på en högskoleutbildning eller åtminstone en KY-utbildning.

Jag har arbetat med administration under flera år, sedan ca 10 år har det inte anställts någon för en sådan roll utan en eftergymnasial utbildning. Konkurrensen om denna typ av jobb är dessutom mycket stor, dessa jobb blir färre och färre. Allt fler av de arbetsuppgifter som en administratör tidigare gjorde gör nu medarbetarna själva i olika system, t.ex. tidrapportering, fakturahantering, reseräkningen, närvarorapportering, dokumenthantering m.m.
    Oj ja tyvärr är det väl så Rynkar på näsan. Har tyvärr inga planer på vidare utbildning som det ser ut nu, kanske när jag är en bra bit över 20 men inte nu på några år tror jag. Jag har ju ingen aning om hur mitt liv ser ut då. Är det roligt att arbeta med administration? Är det svårt? 
  • BCH52

Som administratör är man arbetsplatsens expert på all verksamhetsnära stödsystem, man försöker ligga i framkant när nya versioner kommer, för det är mig de frågar. Svårt att planera dagen då det rätt ofta blir akuta saker man måste lösa. Man behöver vara socialt smidig, stresstålig och kunna förklara för en civilingenjör ( för 10;e gången) hur skrivaren fungerar och det utan att personen känner sig dumförklarad.

Man blir uppskattad för det man gör då man ofta är arbetsplatsens fixare och man fungerar som den som underlättar andras arbete så att de kan fokusera på det de är bäst på.

Det är ett roligt och intressant jobb och man får lära sig mycket inom olika områden

• Anonym (80-talist)

När jag gick i gymnasiet kallades det programmet för "klipp och klistra" vilket var rätt talande för dem som gick där. Då tror jag att de flesta borde välja samhäll ekonomisk istället för det ger också en bra grund för administrativt arbete. Jag gick sam-ek och vi hade administration som kurs, liksom småföretagande, arbetsrätt, handelsrätt och ledarskap & organisation.

Svar på tråden Åsikt om Handel och Administration?