• flora3

tips om glasögon

Hej!
    Jag har nu äntligen beställt ett par glasögon som jag hoppas jag ska vänja mig med, efter årtionden med linser. Jag har valt ett par glasögon utan bågar, vill ha dem så diskreta som möjligt och som förändrar utseendet så lite som det bara är möjligt. Detta eftersom jag hatar att ha glasögon och vill vänja mig först innan jag vågar mig på andra modeller. Har hittat ett par som jag gillar, men min fråga är ska man ta med tonade glas eller helt klara? Nu menar jag inte solglas eller som ändrar sig efter ljus utan bara lite tonande i brunt eller grått 10%. Det ska ju vara bra om man har lite känsliga ögon som jag har.

Jag har alltid haft färgade linser med, så jag får för mig att med tonade kanske det inte syns så stor förändring.

Ni som har glasögon vad rekommenderar ni?

• Svar på tråden tips om glasögon
  • Callan

Klara glas, absolut!
    Blir inte bra med tonade. Hjälper inte direkt och stör mest.
    Antireflexbehandling kan dock vara bra att ha. Din optiker kan förklara mer.

• flora3

Tack! Vill gärna ha fler svar, det måste ju vara massor av er där ute som har glasögon!

• Skogsstjärna

Jag jobbar som optiker.

Lätt tonade glas dämpar ljuset lite, så om du har haft helfärgade kontaktlinser tidigare kan det nog upplevas som ungefär samma effekt. Däremot gör färgen också att glasen syns lite mer, och att dina ögon syns lite sämre. Så i ditt fall kanske det vore bäst med klara glas?

Antireflexbehandling tror jag absolut att du vill ha, det gör väldigt stor skillnad med och utan (gör helt enkelt glaset klarare med mindre speglingar och reflexer, vilket gör att du stör dig mindre på att ha glasen framför ögonen, och att glasen syns lite mindre, speciellt när du väljer ett par utan "bågar".)

Svar på tråden tips om glasögon