• MittKonto1985

Bo i Skärholmen/Fittja/Alby

Funderar på att flytta från min sambo och har därför kollat lite på var i Sthlm man kan få länhre hyreskontrakt. Ofta finns dessa i söderort - men hur är det att bo i ovan nämnda förorter? Det jag tänker då är: får bilen vara "ifred", kan man ta en kvällspromenad ensam som tjej utan att behöva vara rädd osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-20 10:47
    Hur är Liljeholmen att bo i?

• Svar på tråden Bo i Skärholmen/Fittja/Alby
  • Anonym (Anna)

Okej, jag vill inte vara fördomsfull och jag bor ju faktiskt inte i någon av nämnda orter dock är jag där en del.

Har aldrig varit ute sent på kvällen men ibland har jag tagit tunnelbanan från Alby på morgonen och jag känner mig inte super-säker (mest på hemvägen då fler är vakna). Däremot så har jag aldrig varit med om att det har hänt något.

Jag är gravid nu och har börjat titta runt en del och insåg att det närmaste babysim finns i Alby och jag kände direkt att det blir inget av för jag vill inte parkera bilen där. SEN är det ju faktiskt inte säkert att det händer något men det var min konkreta magkänsla...

I Skärholmen är jag typ bara i Skärholmens Centrum och det är ju ett centrum som alla andra så där har jag inte mycket att säga.

• Anonym (skärholmen)

Jag bor i skärholmen, svensk kvinna i 20 års åldern och jag skulle inte rekommendera någon att flytta hit. Alby och fittja kan jag tyvärr inte uttala mig om men skärholmen, vårberg, bredäng, aldrig!!

Jag tycker miljön är hemskt otrygg och känner mig ganska utsatt och centrum/tunnelbanan är jag inte i närheten av när det blivit mörkt. 

• MittKonto1985

Aj då... låter inte som att det är tryggt där. Trodde att det ändrats/förbättrats genom åren! Tsck för att ni delade!

• Anonym (skärholmen)

Nej tyvärr har det inte det. Har bott där i 8 år nu med et kortare avbrott på 3 år och det var värre när jag kom tillbaka. Men verkar som det är på sin spets nu och det känns som det borde plana ut de närmsta åren snarare än att bli värre.

• Skruttplutt

Jag jobbar i skärholmens centrum och får ibland gå med vakterna till tunnelbanan för alla freaks som trakasserar en vid stängning. Nej fy TS leta något annat! I Liljeholmen bor faktiskt jag, helt fantastiskt område med mycket barnfamiljer :)

• LillGris

Jag bor mellan vårberg och skärholmen och har gjort så i snart 10 år. Jag älskar det! Jag raglat hem sena kvällar/nätter och går till jobbet astidigt (innan 5) och jag har aldrig någonsin känt mig otrygg.

Kidsen är lite gapiga på kvällarna men förutom det är det inga problem. Det är bråkigt ibland men det är typ gäng som bråkar med varandra, oss utomstående bryr de sig oerhört sällan om. Den största nackdelen är att det är rätt långt från stan, 25 min med t-banan. Jag är 28 år och helsvensk om det har nån betydelse :)

• Skruttplutt

För att få hyreslägenhet i Liljeholmen måste du nog stå i kö i säkert 8-10 år! Du är inte från Stockholm antar jag? Jag har bostadsrätt e ju omöjligt o få tag i en hyresrätt utan x antal kötid. Lycka till TS!

• MittKonto1985

Skönt att få höra att du känner dig trygg! Jag tror att mkt handlar om fördomar om olika förorter - tror att det är som du skriver - gäng bråkar med varandra, håller man sig undan så störs man nog inte heller...

Nej, är inte från Sthlm :) Har inte ekonomi till att köpa lgh heller (saknar handpenning)

• wena

Jag har varit Skärholmen centrum sent och gick bra, finns två utgång, beror vilken tid och vilken vägg välje du.

jag bor nära Vårberg och är lugnare, jag känner mig trygg där.

Det bästa råd som du kan få är att slippa vara på vilka t-bana eller pendeltåg som helst efter kl 24 för att sällan finns vanliga och friska folk på gatan. Risken finns överallt även på de finaste orten, det vet du säker!

Svar på tråden Bo i Skärholmen/Fittja/Alby