• Anonym (Bekymrat syskon)

Nekad sjukpenning från Försäkringskassan

Hallå!

Min syster lider av depression och har just blivit nekad sjukpenning från Försäkringskassan.

Historia:
    Min syster mår väldigt dåligt under en lång tid och blir sedermera av med jobbet under januari månad. Skriver direkt in sig hos Arbetsförmedlingen men blir "utskriven" där i mars pga inaktivitet. Det går ända fram till maj innan hon söker hjälp hos läkare och blir då sjukskriven direkt pga av djup depression. Börjar direkt gå till KBT-terapeut. Allt gott så.

Försäkringskassan nekar henne rätt till sjukpenning pga av glappet mellan mars-maj pga att hon då inte arbetat eller varit arbetssökande. (Hon har arbetat konstant under 10 års tid innan utan att någonsin haft kontakt med Försäkringskassan eller dylikt)

Det är ju pga den djupa depressionen (som hon inte förnekade att hon led av) som hon inte kunnat söka jobb. Även därför det dröjde så länge innan hon sökte hjälp.

Vad ska man göra? Sparpengarna är snart slut och vi anhöriga får istället bidra så gott som vi kan. Vad ska man trycka på vid en omprövning?

//Bekymrat syskon

• Svar på tråden Nekad sjukpenning från Försäkringskassan
  • Långbenopluto

Hon kommer inte få sjukpenning vad hon än gör, FK har såna regler. Man får aldrig ha ett glapp som din syster haft.

När sparpengarna är slut behöver hon söka socialbidrag.

Korpen skrev 2014-08-20 10:58:18 följande:

Hon kommer inte få sjukpenning vad hon än gör, FK har såna regler. Man får aldrig ha ett glapp som din syster haft.

När sparpengarna är slut behöver hon söka socialbidrag.

Känns ju oerhört korkat när glappet beror på sjukdomen. :/

Hon får väl inget socialbidrag om hennes sambo har ett jobb?
  • LillaJag06

Tyvärr så gör glappet att hon inte har rätt till det.

Och nej, hennes sambo är försörjningsskyldig så hon får inget från soc heller. Tyvärr så spelar det ingen roll om hon jobbat i 40 år. Hon får ingen hjälp :(

• Långbenopluto
    Anonym (Bekymrat syskon) skrev 2014-08-20 11:19:43 följande:
    Känns ju oerhört korkat när glappet beror på sjukdomen. :/

Hon får väl inget socialbidrag om hennes sambo har ett jobb?
    Nä, har sambon jobb så dom ligger över normen så får hon inga pengar alls.

Hoppas hon får bra behandling så hon snart kan komma ut i arbetslivet igen.

Då är det bara att hoppas behandling går så bra och fort som möjligt.

• Anonym (begär omprövning)

Det är ju så att hon inte får någon sjukpenning för att hon inte anses ha skyddat sin SGI och därför kan inte sjukpenning utges.

Olika sätt att skydda sin SGI är genom att vara arbetssökande, att vara sjuk osv. Problemet i din systers fall är att hon antagligen har väldigt svårt att bevisa att hon varit så sjuk hela perioden mars - maj att hon därför ska anses omfattas av SGI-skyddsreglerna vid sjukdom.

I Försäkringskassans vägledning för sjukpenning står det så här:

"Domstolsavgöranden har visat att det inte alltid är nödvändigt att sjukpenning betalas ut för att det ska kunna anses att den försäkrade inte förvärvsarbetar av anledning som berättigar till sjukpenning.

En dom gällde en person som under upprepade perioder varit intagen för vård eller annars varit sjukskriven för alkoholbesvär. FÖD ansåg att alkohol besvären var av sådan karaktär att den för säkrade inte arbetade av anledning som berättigade till sjukpenning även under de tider han inte fick sjukpenning. (FÖD 1985:36)"

Den här domen är ju väldigt gammal och det är nog svårt att få rätt på den här grunden men rådet till er är ju att försöka. Finns det något sätt att visa på hur dåligt hon mått under perioden? Har hon haft någon som helst myndighetskontakt under perioden? Soc? Kan läkaren göra någon bedömning av arbetsförmågan retroaktivt? Ni bör begära omprövning av FKs beslut men också kontakta dem och diskutera hur ni kan visa att din syster varit så sjuk.

• Anonym (F d sjp handläggare)

Finns det något annat "bevis" på att hon varit dålig under tiden hon inte varit inskriven på FK? Har hon haft någon kontakt inom vården? Någon annan "myndighetsperson"? 

I ett fall har jag själv "räddat" en persons SGI genom att läkaren skrivit att det är sannolikt att personens problem förelåg även för tiden det var glapp i SGI. I detta fall kunde jag se på läkarintygen att personen var mycket, mycket dålig och läkaren var tydlig med att detta inte uppstod över en natt. När det gäller psykisk ohälsa så kan det ju ligga i sjukdomsbilden att man inte sköter sina kontakter med arbetsgivare och arbetsförmedling etc. Så, det kanske, kanske går att rädda SGI:n om hennes intyg idag är väldigt "starka" och någon som träffat henne när hon missade Arbetsförmedlingen eller läkaren idag kan intyga att hon var dålig redan då. 

Reglerna om SGI är tydliga, det räcker med att missa en dag på Arbetsförmedlingen och din SGI kan gå förlorad. 

Lycka till! 

• jenny99

Men jag blev av med mitt jobb januari och skrev in mig på arbetsförmedlingen mars.Jo visst är det ett glapp,försäkringskassan utredde mig men mitt SGI fick jag behålla.Försäkringskassan hade och har en otydlig regel sa dom,3 månaders regel och tack vare den fick jag behålla mitt SGI.Kolla upp detta.

• 77777

Vad gör man om man var inskriven på A-förmedlingen i glappet och f-kassan ändå ger avslag på ersättning ?

• 77777

Har Hållö på fram och tillbaka i 3månader snart utan en enda utbetalning, vräks snart, och då blir det inte billigare för samhället!

• Ms H
    77777 skrev 2015-09-11 13:49:46 följande:

Har Hållö på fram och tillbaka i 3månader snart utan en enda utbetalning, vräks snart, och då blir det inte billigare för samhället!

Kontakta socialförvaltningen i din kommun.
  • anders1975

Till Anonym (F d sjp handlä­ggare):

Skulle du kunna dela med dig fler detaljer kring hur du lyckades "rädda" SGI vid glapp?
    Jag har ett liknande problem och i desperat behov av hjälp.

• Anonym (Otydligt)
    77777 skrev 2015-09-11 13:46:44 följande:

Vad gör man om man var inskriven på A-förmedlingen i glappet och f-kassan ändå ger avslag på ersättning ?

Då har FK bedömt att din arbetsförmåga inte är nedsatt, läkaren har inte skrivit ett tillräckligt tydligt sjukintyg.
Svar på tråden Nekad sjukpenning från Försäkringskassan