Hjälp md pälsproblem!!
Jag har en 11-årig tik som är blandning på border collie och golden. Alltså ganska så mycket och fluffig päls.
För några veckor sedan såg jag att hon hade fått röda prickar på huden. Därefter blev dessa mer brunaktiga och sedan som typ skorpor.
Nu har hon börjat tappa MASSOR av hår och det är som stora mjällbitar (för litet för sårskorpor och för stort för vanligt mjäll) som lossnar från huden och därtill pälsen.
Det ser jätteäckliga ut!!!!!!!
Hon verkar inte klia sig särskilt mycket tycker jag. Eventuellt lite mer än vanligt men inget överdrivet.
Det har blivit, inte helt kala, men särskilda fläckar i pälsen där det saknas päls. Och ibland ligger dessa mjäll/skorpor fullt ovanpå pälsen.
Tog henne till veterinären för att bland annat kolla det men han visste inte vad det var. Vi tog prover för sköldkörteln och binjurarna (han trodde att hormoner kunde vara orsaken till pälsprobpemet) men han ringde precis och sa att allt såg fint ut.
Veterinären vet inte och ger mig inget tips. Jag ska ringa nästa vecka då han pratat med någon annan....
Någon hör som vet och har tips på vad jag kan göra med detta??? Det är sååå äckligt!!! :(