• 404

Problem efter att jag ätit

Jag har ett problem efter att jag har ätit. Jag känner mig liksom helt uppsvälld, vilket jag också ser att jag blir. Så pass uppsvälld att det liksom gör ont och spänner kring bålen och bröstet, jag känner att jag helst vill ta av mig bhn, (även fast det inte hjälper), jag vill inte röra på mig och helst inte stå upp för det spänner utan vill helst ligga på sidan lite lätt hopkrupen.

Är det någon som lider av samma problem och finns det något man kan göra? Jag är i vecka 25 och har verkligen ingen jättemage utan den verkar mer "växa inåt", kan det ha med det att göra?

Till detta hör att jag är aldrig hungrig, jag äter frukost, lunch och middag men mer för att jag måste och inte för att jag är hungrig. Men känner mig inte mätt heller så när jag äter har jag inga problem att få i mig det jag äter och har inga andra besvär gällande maten.

Så bästa tiden på dygnet är på morgonen när jag vaknat fram till frukost. Då mår jag jättebra.

• Svar på tråden Problem efter att jag ätit
  • Sara12

Hej!

För mig är det likadant, men bara efter jag ätit middag, då sväller magen upp ordentligt! Det trycker på under bröstet och vid troskanten dessutom blir hela magen hård och det spänner. Jag slänger av mig bh:n med en gång då jag inte står ut med trycket. Ofta måste jag också byta byxor till ett par riktigt lösa. Men ibland blir till och med det lilla trycket från trosorna för mycket så jag sitter och "håller ut" dem tills det värsta lagt sig. Har inte hittat något som hjälper. Annat än att bara ta på mig bekväma kläder och vänta ut till magen lägger sig. Ledsen att jag inte kunde komma med något tips, men nu vet du i alla fall att du inte är ensam om att känna så!

• Sara12

Kan tillägga att jag är i v. 20 och min mage är inte heller särskilt stor om jag jämför med andras.

• Nettiissen

Jag är i v.26 och har samma problem, framförallt efter middagen. Jag har löst det genom att äta pyttepyttesmå portioner på kvällen. Ett äpple, en macka, en tallrik fil, under olika tillfällen - men ingen riktigt middag (som annars funkat bra).

Det enda förklaringen jag har hört är att bäbisen är så pass stor att magsäcken måste ge vika, och blir därmed mindre. Ett logiskt argument, men då borde jag i alla fall ha problem hela dagen. Kanske så sjunker inte maten ner i samma takt som den borde tillsammans med en mindre magsäck. Hoppas det hjälper

Svar på tråden Problem efter att jag ätit