• Anonym (Gasig)

Gaser i mängder och bullrig mage??

Varje morgon vaknar jag med uppblåst mage och får börja dagen på toa för att fisa en hel del (fiser lättast på toa). Sedan efter lunch börjar magen bubbla grymt. Låter som ett avlopp som kluckar. Och då har jag svårt att fisa. Men jag både känner och hör hur gaserna låter. Det är hemskt. Jag skäms.
    Det kvittar vad jag äter. Magen är likadan efter en tallrik pasta som yoghurt.

Vad beror detta på? Och framförallt finns det nått jag kan äta mot detta?

Är för det mesta normal i avföringen.

• Svar på tråden Gaser i mängder och bullrig mage??
  • TinaDeVoen

Du kan vara gluten eller laktos, eller eventuellt både och. Det är ofta så man börjar misstänka det. Du har de symptomen man får i alla fall. Mitt tips är att kolla upp detta :).

• Anonym (Gasig)

Gluten är kollad, både via blodprov och genom prov vid gastroskopi. Visade inget. Men hur kollar man laktos? Hos vårdcentralen?

• Anonym (Gasig)

Vaknade imorse och kände ömhet i magen. Gick på toa och det kommer först mängder med luft (känns det som). Sedan börjar magen låta fruktansvärt. Det är typ som ett avlopp som kluckar när man tömmer ur vattnet. Det låter alltså rejält. Precis som vid värsta magsjukan. Men jag får efter första luftutsläppet knappt fisa mer. Bara någon enstaka. Men magen låter som sagt hemskt.

Vad är detta?

Googlar man läser man ju mest att på morgonen mår man bra för att man fisa under natten när man sover.

• sextiotalist

Äter du mycket fibrer, äter du för lite fibrer?
    Börja se över din mat, du kan ha en känslig mage

• Anonym (Gasig)

Tänkte på detta med laktos.

Jag dricker aldrig mjölk men äter ost och yoghurt utan problem och liknande produkter. Men igår åt jag pannkaka. Extremt gasig på morgonen, och efter ett tag började det lukta riktigt illa om fisarna och sedan fick jag bajsa. Det som kom då var inte som i normala fall (större korvar) utan riktigt små korvar/kluttar. Ingen diarre men sämre än i normala fall.

Kan det vara laktos?

• sextiotalist
    Anonym (Gasig) skrev 2014-09-05 07:00:15 följande:

Tänkte på detta med laktos.

Jag dricker aldrig mjölk men äter ost och yoghurt utan problem och liknande produkter. Men igår åt jag pannkaka. Extremt gasig på morgonen, och efter ett tag började det lukta riktigt illa om fisarna och sedan fick jag bajsa. Det som kom då var inte som i normala fall (större korvar) utan riktigt små korvar/kluttar. Ingen diarre men sämre än i normala fall.

Kan det vara laktos?

Nja, om du utan problem kan äta ost och yoghurt så är nog det inte mjölken i pannkakorna eftersom laktosen bryts ned vid uppvärmning.
    Du behöver inte vara allergisk eller så, men överkänslig mot visa födomämnen. Jag är inte allergisk mot baljväxter eller nötter, men äter jag det, så reagerar min mage precis som din (värre än så tom).
    Så mitt tips är att du försöker utesluta olika födoämnen. I ditt fall så skulle jag börja med vetemjöl och ägg, eftersom du fick en så snabb reaktion efter pannkakorna.
    Du kan ju också utesluta mjölken om du vill.
  • Anonym (Gasig)
    sextiotalist skrev 2014-09-05 07:38:36 följande:
    Nja, om du utan problem kan äta ost och yoghurt så är nog det inte mjölken i pannkakorna eftersom laktosen bryts ned vid uppvärmning.
    Du behöver inte vara allergisk eller så, men överkänslig mot visa födomämnen. Jag är inte allergisk mot baljväxter eller nötter, men äter jag det, så reagerar min mage precis som din (värre än så tom).
    Så mitt tips är att du försöker utesluta olika födoämnen. I ditt fall så skulle jag börja med vetemjöl och ägg, eftersom du fick en så snabb reaktion efter pannkakorna.
    Du kan ju också utesluta mjölken om du vill.
    Där sa du nått; ägg! Det har jag reagerat förr mot. Testar att skippa ägg ett tag och sedan käka det. Tack! Ibland behöver man hjälp att få upp ögonen
  • simba1
    jag hade precis samma problem som dig, så vad jag gjorde va att köpa lavemang och köpte även proviva som man dricker, finns på vilken mataffär som hellst typ. körde lavemang morgon och kväll i 2 dagar sen va problemet löst. tror egentligen inte du behöver proviva men jag läste att det skulle va bra för magen så jag har druckit en del sånt. det märkliga va bara att jag inte kände mig förstoppad eller nått sånt. men tydligen så va det nog nått som låg och klämmde i tarmen. och detta pågick i 1 år ungefär, köpte hem alla möjliga preparat som skulle va bra för magen gjorde också gluten allergi tester men allt som behövdes va ett lavemang :) ta ungefär en dubbel dos än va som står på förpackningen. 
  • simba1

Förresten det blev inte bättre av lavemang. Problem återkom med bullrig mage.. kanske är nått jag äter eller nått annat

• Anonym (Ylva)

Äter du några mediciner? Vissa mediciner har orolig mage som biverkning.

Svar på tråden Gaser i mängder och bullrig mage??