• Anonym (Fröken orolig.)

MA 8+5 cytotec

Hej! 
    Vi var på ultraljud i måndags och skulle då vara i v.10+2 men barnmorskan konstaterade att fostret hade dött redan i 8+5, vilket kom som en stor chock. 
    I tisdags var vi inne på gynakuten för att få göra en medicinsk abort och vi blev hemskickade med 4 cytotec. Mensvärken kom rätt fort efter dom första 2 tabletterna och jag började blöda efter 4 timmar. Det kom rätt mycket klumpar och blod under kvällen men bara när jag satt på toa. Bara väntade på att det skulle bli ett blodbad men det kom aldrig. Jag blöder fortfarande men bara när jag är på toa och det har knappt kommit en droppe i bindorna jag använt.. Är sjukt orolig att det inte har funkat som det ska. 

Är det någon som varit med om liknande och fostret ändå kommit ut som det skulle?

• Svar på tråden MA 8+5 cytotec
  • Anonym (klok)

Hej. 

Jag har gått igenom detta för inte så länge sen. Det hände samma sak för mig. Först kom det lite klumpar på kvällen, sen dagen efter blödde jag inget under dagen men sen på kvällen började jag blöda extremt mycket. Nu vill jag inte skrämma dig men jag blödde så pass mycket att jag fick åka in till sjukhuset på natten. Allt hade inte kommit ut så de fick skrapa. Det är inte omöjligt att du blöder mer sen eller att du inte gör det alls. Om allt har kommit ut så borde det inte vara bekymmer. Men du har väl bokat en ny tid så de kollar att allt är borta?

Beklagar verkligen och hoppas det går bra. 
    Om du är osäker så kontakta läkare eller barnmorska för hjälp. 

/K

• Anonym (Johanna)

Hej! Beklagar så för er del, jag gick också igenom ett MA en tid tillbaka, och mitt händelseförlopp var liknande ditt.. Blev dock orolig att allt inte var ute (ville försöka igen så fort som möjligt) så ringde barnmorska för kontroll.. Har det kommit mer blod nu?

Skulle verkligen rekommendera att du också gjorde det så slipper du oroa dig.

Stor kram!

• Anonym (MA 10+5)

Har också haft MA och för mig märkte jag verkligen att allt kom ut, det var så mycket klumpar mm.

Har du pratat med gynakuten? Tycker du borde ringa och höra efter.

Sen skulle jag rekommendera dig att prata mycket om vad som hänt, med nära vänner mm det hjälpte verkligen för mig.

Vi kämpade länge för att bli gravida, har haft flera MF & MA men nu verkar det som det går vägen för oss:)

Kram

• Anonym (Fröken orolig.)

Tack för era svar tjejer, jag pratade med en barnmorska på gynakuten igår och hon sa att det är olika för alla, vissa blöder mycket men ändå kommer inte allt ut och vissa kvinnor blöder mindre men det kan gå vägen ändå, så jag hoppas allt är i sin ordning. Jag fick en tid för återbesök i början av nästa vecka. 

Ni som har blivit gravida igen efter ett MA väntade ni en mens innan ni försökte igen?
    Vill bara sluta blöda så man kan börja försöka igen. 

Va roligt för er MA+10 då önskar jag er stort lycka till i fortsättningen. 

Kram 

• Anonym (V 32)
    Anonym (Fröken orolig.) skrev 2014-08-22 13:29:10 följande:

Tack för era svar tjejer, jag pratade med en barnmorska på gynakuten igår och hon sa att det är olika för alla, vissa blöder mycket men ändå kommer inte allt ut och vissa kvinnor blöder mindre men det kan gå vägen ändå, så jag hoppas allt är i sin ordning. Jag fick en tid för återbesök i början av nästa vecka. 

Ni som har blivit gravida igen efter ett MA väntade ni en mens innan ni försökte igen?

Kram 

Jag är gravid i V 32 efter att tidigare ha fått ett MA i 8+2.
    Jag gjorde en skrapning och väntade inte en mens innan jag försökte igen, så länge du har konstaterat att allt verkligen är ute (det kan endast göra via VUL) så finns det inget som hindrar att man börjar försöka direkt eftersom att det som kan ställa till det annars är att en ny graviditeten kommer ut med resterna från den gamla och man får då missfall på nytt.

Min cykel var oregelbunden efter mitt MA vilket gjorde det lite svårt. Jag gjorde skrapningen i slutet av oktober förra året och i början av februari blev vi med barn på nytt.
  • Anonym (MA 10+5)

Kram 

Vi väntade inte en mens nej, vill bli gravid så fort som möjligt som sagt. Men vi bokade tid för ett vul för att se så att allt var ute ca 1 vecka efter jag gjorde den medicinska aborten.

Kändes lönlöst att vänta, trots att alla sa att man borde.. Är tacksam för min bästa vän som sa att jag borde köra på direkt ifall det är det vi ville, kändes skönt att ha någon på "min sida"

Önskar er all lycka!
  • Anonym (klok)

Kram 

Jag har precis plussat och är i vecka 6. Fick missfall på nyårsafton så det tog ca 7 månader. Men min mens rubbades helt efter skrapningen. Jag fick mens ett par dagar efter ägglossningen vilket inte gav ägget en chans att fästa. Nu i juli dock verkade det bli normalt så det tog sig. 

Jag kan rekommendera dig som någon skrev redan, prata om det. Min man var helt underbar och gav mig massa stöd. Sen stressa inte över att bli gravid direkt. Jag gjorde det och först nu när vi tog det lugnt och bestämde att vi får se vad som händer då gick det. Ta din tid att komma över förlusten och låt din kropp komma igång med ägglossning och stressa inte. 

Det är svårt att tänka i de banorna nu, för jag vet precis hur du känner men jag lovar dig att det kommer bli bra och nästa gång går det säkert bättre :)

Lycka till :)
  • Anonym (MA 10+5)

Hur går det för dig? <3

• Anonym (Fröken orolig)

Hej!

Jag var på återbesök idag och dom sa att fostret och det mesta hade kommit ut men att det var nån hinna som inte hade släppt riktigt men att den kommer komma ut med nästa mens, så jag slapp skrapning.

Men är så sjukt less på att vänta en mens innan man kan köra igen. Fick tid till återbesök i slutet av september.

När ni var på återbesök var allt ute då eller rekommenderade dom er ändå att vänta en mens?

Kram

• Anonym (MA 10+5)

Va skönt att du slapp skrapning!

Ja, dom rekommenderade oss att vänta en mens men jag struntade faktiskt i det, min längtan var så stor så jag kände att vi körde på ändå. Blev inte gravid där ändå så. Kram

Svar på tråden MA 8+5 cytotec