• Anonym (Blank)

Tänker rösta BLANKT!

Om ca en månad är det val, för första gången finns det inget parti jag kan (med gott samvete) lägga min röst på! Men jag tycker att det är viktigt att ta mig till vallokalen och rösta, även om det är blankt!

Finns det fler som känner som mig?

• Svar på tråden Tänker rösta BLANKT!
  • Anonym (Blank)
    Korpen skrev 2014-08-21 09:18:32 följande:

Absolut inte.... hur ska man kunna göra en förändring om man röstar blankt??

Hur tänker du?

Jag hqr alltid tänkt som dig! Men i dagsläget finns det inget parti jag kan tänka mig att lägga min röst på. Moderaterna förstör människors liv (jag har tidigare varit moderat), sossarna säger ingenting, miljöpartiet har inget att komma med, detsamma gäller Kd, Vänsterpartiet och Centern. SD och Fi är inte värdiga skiten under min stövel.

Jag skulle vilja att något parti (som inte är SD) tar tag i invandrarfrågan. Reinfeldt sköt sig själv i foten här i veckan med sitt uttalande för om något ska prioriteras är det skolan, omsorgen och vården!
  • BCH52

Jag förstår hur du tänker och jag håller med dig om vikten av att rösta. Det är ju en rättighet som inte är självklar.

Om man inte kan välja så är det mycket bättre att rödta blankt än att inte rösta alls anser jag.

Jag röstade blankt vid folkomröstningen om kärnkraft då jag ansåg att jag inte hade tillräkliga insikter för att kunna göra ett val där.

• Anonym (Blank)
    BCH52 skrev 2014-08-21 09:28:54 följande:

Jag förstår hur du tänker och jag håller med dig om vikten av att rösta. Det är ju en rättighet som inte är självklar.

Om man inte kan välja så är det mycket bättre att rödta blankt än att inte rösta alls anser jag.

Jag röstade blankt vid folkomröstningen om kärnkraft då jag ansåg att jag inte hade tillräkliga insikter för att kunna göra ett val där.

Jag anser att rätten att rösta är värdefull och det skulle aldrig falla mig in att missnöjesrösta som så många tänker göra i det här valet. Nej, röstning är viktigt! Och ska man rösta på ett parti ska man tro på deras vision (iaf en stor del av den),
  • Anonym (X)

Förstår dig delvis. Har svårt att rösta på alliansen igen men kan inte rösta på S om det inte är tydligt att V aldrig får en plats i en regering. Samtidigt vill jag minska risken för att SD får något som helst inflytande.

Det blir nog så att jag kommer att ta en S valsedel och en sedel för ett alliansparti, blanda dem med blanka sidan upp och föra in den översta sedeln i kuvertet utan att se vilken det är.

• Dixie
    BCH52 skrev 2014-08-21 09:28:54 följande:
    Varför är det så? En blank röst ger ju ingenting - så på vilket sätt är det bättre än att inte rösta alls? 
  • Anonym (Alliansen)
    Anonym (X) skrev 2014-08-21 10:11:41 följande:

Förstår dig delvis. Har svårt att rösta på alliansen igen men kan inte rösta på S om det inte är tydligt att V aldrig får en plats i en regering. Samtidigt vill jag minska risken för att SD får något som helst inflytande.

Det blir nog så att jag kommer att ta en S valsedel och en sedel för ett alliansparti, blanda dem med blanka sidan upp och föra in den översta sedeln i kuvertet utan att se vilken det är.

Jag tänker likadant, jag kan inte lägga min röst på sossarna för då kommer MP och Vänstern att vilja ha sin del av kakan, vilket är otänkbart för mig.

Jag kommer att lägga min röst på ett alliansparti.
  • Anonym (Blank)
    Dixie skrev 2014-08-21 10:13:25 följande:

Varför är det så? En blank röst ger ju ingenting - så på vilket sätt är det bättre än att inte rösta alls? 

Ingram skrev 2014-08-21 10:44:49 följande:

Är det inte bättre att inte rösta alls i såna fall?

Valresultatet blir densamma ja, men jag anser att om hag röstar, men röstar blankt, visar jag att jag Vill rösta. Jag vill använda min rättighet som inte är en självklarhet för alla, men anser samtidigt att partierna svikit oss "medelsvensson" genom att inte lyssna på oss. I frågor kring invandring, vård och omsorg är det kaos och nonchalans som råder.

Alliansens senaste utspel med att hota att avgå och Reinfeldts "ha förståelse" ger jag inte mycket för! S ser jag knappt.
  • Anonym (Blank)
    Anonym (Alliansen) skrev 2014-08-21 12:08:42 följande:

Jag tänker likadant, jag kan inte lägga min röst på sossarna för då kommer MP och Vänstern att vilja ha sin del av kakan, vilket är otänkbart för mig.

Jag kommer att lägga min röst på ett alliansparti.

Det kan jag inte göra med gott samvete. Se bara hur välfärden och skyddsnätet har förfallit under de senaste åren. Jag väntade på en op i två år! Människor blir utförsäkrade och det finns mycket lite jobb och hjälp att få.
  • Ingram
    Anonym (Blank) skrev 2014-08-21 12:11:07 följande:
    Ingram skrev 2014-08-21 10:44:49 följande:

Är det inte bättre att inte rösta alls i såna fall?

Valresultatet blir densamma ja, men jag anser att om hag röstar, men röstar blankt, visar jag att jag Vill rösta. Jag vill använda min rättighet som inte är en självklarhet för alla, men anser samtidigt att partierna svikit oss "medelsvensson" genom att inte lyssna på oss. I frågor kring invandring, vård och omsorg är det kaos och nonchalans som råder.

Alliansens senaste utspel med att hota att avgå och Reinfeldts "ha förståelse" ger jag inte mycket för! S ser jag knappt.
    Du får såklart göra som du vill men jag anser att rösta blankt är meningslöst och visste jag inte vad jag skulle rösta på så skulle jag avstå från att gå till vallokalen men du gör såklart som du vill :).
  • Fjärilslarv

Om du ska rösta blankt ts, så skriv något på valsedeln, för annars räknas den in i det segrande partiet.

• Anonym (Blank)
    Fjärilslarv skrev 2014-08-21 12:33:33 följande:

Om du ska rösta blankt ts, så skriv något på valsedeln, för annars räknas den in i det segrande partiet.

Tack! Det visste jag inte så det är jättebra att du upplyst mig om det.
  • Anonym
    Anonym (Blank) skrev 2014-08-21 12:36:37 följande:
    Tack! Det visste jag inte så det är jättebra att du upplyst mig om det.
    så är det i alla val. därför är det jättemånga som skriver t ec kalle anka partiet :p.
  • BCH52
    Dixie skrev 2014-08-21 10:13:25 följande:

Som jag ser det är det en skillnad mellan att rösta blankt och inte rösta alls. Det ger helt olika signaler.

Om jag inte röstar - jag är ointresserad hur landet styrs, vilka lagar som ska gälla. Vem som bestämmer bryr jag mig inte om.

Om jag röstar blankt - jag är intreserad av hur landet styrs men just nu är det inget parti som jag kan ställa mig bakom.

Signalen till politikerna blir helt olika. Om allt färre röstar så kan vi ju lika gärna införa en diktatur, det är ju i alla fall så gå som bryr sig.

Om man röstar blankt blir signalen att jag vill påverka men ni måste komma med fungerande alternativ för att ni ska få min röst.
  • Anonym (Blank)

Ä

BCH52 skrev 2014-08-21 15:16:55 följande:

Som jag ser det är det en skillnad mellan att rösta blankt och inte rösta alls. Det ger helt olika signaler.

Om jag inte röstar - jag är ointresserad hur landet styrs, vilka lagar som ska gälla. Vem som bestämmer bryr jag mig inte om.

Om jag röstar blankt - jag är intreserad av hur landet styrs men just nu är det inget parti som jag kan ställa mig bakom.

Signalen till politikerna blir helt olika. Om allt färre röstar så kan vi ju lika gärna införa en diktatur, det är ju i alla fall så gå som bryr sig.

Om man röstar blankt blir signalen att jag vill påverka men ni måste komma med fungerande alternativ för att ni ska få min röst.

Mycket välformulerat och det är så jag känner!
Svar på tråden Tänker rösta BLANKT!