• Anonym (närsynt)

Hur pillar man lättaste ut sina kontaktlinser???

Har använt månadslinserna i över ett år nu och det går mestadels prima. Aldrig haft infektioner, de är bekväma och det är hur lätt som helst att peta in dem. Däremot får jag fortfarande panik ibland när jag försöker pilla ut dem. Framförallt nu när man haft semester och knappt använt dem på hela sommaren. Jag lyckas verkligen aldrig få ett bra grepp om linsen och jag försöker desperat dra ner den och knipa ihop den. Spelar ingen roll hur korta jag klipper naglar, råkar ändå jämt känna nageln mot ögat. Jag pillar febrilt i ögat och får verkligen panik. Slutar med att det känns som jag försökt slita ut ögat och hela ögat blir rött. 

Linser är underbara och ger mig en sån fantastisk frihet. Ändå har jag alltid oron i bakhuvudet att när jag kommer hem så ska jag sitta och kämpa med det här. Har verkligen alla linsbärare det här problemet eller är det bara jag som är korkad? Hur fan ska man göra??? Jag vill verkligen inte ha det här problemet resten av livet Rynkar på näsan

• Svar på tråden Hur pillar man lättaste ut sina kontaktlinser???
  • alice85

Nja alltså jag kände så i början, men du ska ju använda fingertoppen så att nageln inte ens är på ögat. Ett pincettgrepp med tummen och långfingret funkar för mig, ta över linsen, knip åt och lyft ut.

• Anonym

Var aldrig torr i ögonen och se till att ha torra fingrar, sen tar du och nyper den mellan tummen och pekfingret, om du behöver så höj ögonlocket med andra handen. Svårare än så är det inte.

• Anonym (närsynt)
    Anonym skrev 2014-08-21 16:50:26 följande:
    Var aldrig torr i ögonen och se till att ha torra fingrar, sen tar du och nyper den mellan tummen och pekfingret, om du behöver så höj ögonlocket med andra handen. Svårare än så är det inte.
    Så det är viktigt att vara torr om fingrarna? Jag brukar alltid doppa dem i linsvätska innan Skäms Tycker det känns obehagligt att peta i ögat med torra fingrar. Men aja man får väl ta o testa det då kanske 
  • Anonym
    Anonym (närsynt) skrev 2014-08-21 16:57:21 följande:

Så det är viktigt att vara torr om fingrarna? Jag brukar alltid doppa dem i linsvätska innan  Tycker det känns obehagligt att peta i ögat med torra fingrar. Men aja man får väl ta o testa det då kanske 

Ja annars glider dom lättare, torra suger sig fast i linserna bättre. Men när du ska i med dom så är det bättre med fuktiga, men det säger sig självt!
  • Felizia

Dra linsen lite åt sidan, utåt. Det funkar. Men jättelånga naglar kan jag inte ha...

• Anonym

Sen så använder jag endagslinser, hade månadslinser i många år men tycker det är värt dom pengarna det skiljer att har klara rena linser varje dag.

• Ramborg

Jag tycker inte om att pilla i ögonen med torra fingrar, det är väl en smaksak antar jag. Jag föreslår att du övar på pincettgreppet, TS. För mig är det inte svårt att ta tag om linsen och klämma loss den och lyfta ut utan att nageln rör. Testa att öva mot något runt, ett ägg eller en fazer marmeladkula eller nåt. Du ska nog inte använda själva fingertoppen utan mer den biten av fingret som man stämplar fingeravtryck med, om du förstår hur jag menar.

42.
  • Anonym (....)

Jag drar alltid linsen neråt, dra i huden under ögat så får du mer utrymme. Tumme o pekfinger såklart och inte längst upp på fingertopparna utan längre ner.

• MsM84

Jag brukar, med torra händer, ta ett grepp under ögat med långfingret och dra ner huden medan pekfingret tar rakt på linsen och drar neråt. Linsen lossnar utan att jag tycker att jag tar så mycket i ögat.

• Anonym (C)

Kolla mot näsan, dra linsen år sidan ut på vitan, kläm ihop den med pincettgreppet och ta ut den.

• Zoja
    Anonym (närsynt) skrev 2014-08-21 16:43:27 följande:

Har använt månadslinserna i över ett år nu och det går mestadels prima. Aldrig haft infektioner, de är bekväma och det är hur lätt som helst att peta in dem. Däremot får jag fortfarande panik ibland när jag försöker pilla ut dem. Framförallt nu när man haft semester och knappt använt dem på hela sommaren. Jag lyckas verkligen aldrig få ett bra grepp om linsen och jag försöker desperat dra ner den och knipa ihop den. Spelar ingen roll hur korta jag klipper naglar, råkar ändå jämt känna nageln mot ögat. Jag pillar febrilt i ögat och får verkligen panik. Slutar med att det känns som jag försökt slita ut ögat och hela ögat blir rött. 

Linser är underbara och ger mig en sån fantastisk frihet. Ändå har jag alltid oron i bakhuvudet att när jag kommer hem så ska jag sitta och kämpa med det här. Har verkligen alla linsbärare det här problemet eller är det bara jag som är korkad? Hur fan ska man göra??? Jag vill verkligen inte ha det här problemet resten av livet Rynkar på näsan

Jag har aldrig lyckats få grepp om linsen mellan tummen och pekfingret, så en optiker visade mig ett annat sätt. Dra in linsen mot näsan, såpass långt att den skrynklar ihop sig lite och då är det bara att ta tag i den och ta ut den.
  • Anonym (Dr. snus)

Ett tips ha inte snus på fingrarna, svider lite.

Svar på tråden Hur pillar man lättaste ut sina kontaktlinser???