• annah01

min 4 åring är så sur och tvär jämt, tips!

Min 4 åriga flicka har sedan hon föddes varit extremt viljestark, envis, sur och tvär. Däremellan har hon såklart lite mysiga stunder men alltsom oftast är hon butter och tjurig och extremt lättstött. Förskolepersonalen säger detsamma butter, sur och tvär. Ok vissa människor är det det får jag acceptera men det jobbiga är ju det s.k ekorrhjulet jag hamnat i när dte gäller att hantera detta och hennes trista uppsyn när det går henne emot. 
    Varje dag är det något hon sätter sig emot och då brukar hon ofta säga något i stil med att om jag inte får det och det så förstör jag surfplattan. om jag inte får den dockan i affären ska jag riva ner och förstöra allt grejer på hyllan. Om jag inte får det och det så slår jag dej mm. Eller om jag bara får göra detta och detta elelr om jag bara får denna så ska jag inte tjata mera blablabla.  Tillslut med detta eviga om och menandet blir man väldigt less och ofta tryter tålamodet och vi blir båda sura och ofta börjar hon gråta och jag får spänningshuvudvärk och så är resten av dan förstörd. Märkte hon blev surare om hon inte sov middag på förskolan så det har vi börjat med att förskolepersonalen helt enkelt lägger henne en stund efter maten och det är bra tycker jag men även det blir en konflikt då hon tjatar på morgonen att hon inte vill. 
    Jag pratar med henne om varför hon blir så lättstött och sur för precis allting och då säger hon att hon inte vill vara sån. jag lägger henne redan 1930 på kvällen för att hon ska vara utvilad på morgonen. Jag jobbar deltid och är hemma ett par dagar i veckan då vi hittar på olika saker hemmavid och stimulerar på alla tänkbara vis och storebror på 7 år får ju ta många trista miner pga hennes ständiga surhetsfasoner. 
    Jag behöver lite hjälp med att vända trenden. Det är ju lite tråkigt när kompisar säger detsamma att hon är så tjurig för minsta lilla grej, de tröttnar ju på henne. 
    OBS, jag pratar inte om några vredesutbrott och nej hon har ingen diagnos utan lite tips bara kanske nån varit eller är med om nåt liknande. 

• Svar på tråden min 4 åring är så sur och tvär jämt, tips!
  • mammalovis

Min dotter hotar inte, men bryter ihop för minsta lilla som går henne emot just nu och rusar stortjutande in till sin säng. Hon har nyligen börjat förskolan igen, samtidigt som vi plockat bort dagsömnen hemma i sommar. Ikväll somnade hon utan minsta pip vid 20, uppgång vid 6. Hon är drygt 3,5 år. För hennes del är det nog balansgången mellan att vara en stor och liten flicka i kombination med ny miljö på förskolan.

Det du kan göra är att berätta vilka konsekvenser hennes tänkta beteenden skulle få. Har man sönder surfplattan så får man ingen ny och kan inte spela på den ... River man ner saker får man städa efter sig o s v.

När dottern önskar saker i affären påtalar jag att då vet jag vad hon önskar sig i julklapp/födelsedagspresent. Hon har ju ingen koll på att det är långt till december.

Sedan är det att förbereda dem att nu ska vi gå in och handla det och det, men inga leksaker/godis o s v.

Hemma får man berömma för allt önskvärt beteende och försöka ge en stunds helfokuserad tid på barnet varje dag..

Idag höll hon på att bryta ihop när hon inte fick ha ett stort gosedjur i famnen när hon skulle borsta tänderna. Jag förberedde tandborsten och sa att hon fick ta med gosedjuret så vi kunde borsta dess tänder.  Då insåg hon hur tokigt det blev och kunde skratta och missnöjet bröts. Så humor är att rekommendera, men dock så svårt att komma på när man är irriterad.

Svar på tråden min 4 åring är så sur och tvär jämt, tips!