• Anonym (Fröken)

Jag jobbar som förskollärare - Fråga vad du vill :)

Jag jobbar som förskollärare - Fråga vad du vill så svarar jag :)

• Svar på tråden Jag jobbar som förskollärare - Fråga vad du vill :)
  • Anonym (Dz)

Är det bra lön? Får tvillingar gå på samma avd? Är ni lika pedagogiska med era egna barn när ni är hemma?

• Anonym (Fröken)
    Anonym (Dz) skrev 2014-08-21 18:51:23 följande:

Är det bra lön? Får tvillingar gå på samma avd? Är ni lika pedagogiska med era egna barn när ni är hemma?

Lönen kan vara väldigt varierande beroende på var i landet man jobbar. Det kan skilja många tusenlappar! Det är ju inget högavlönat yrke men runt storstäderna har lönen kommit upp i skaplig nivå. Tvillingar får gå på samma avdelning. Nja, haha det är nog olika men på vissa områden kanske och andra inte. Så är det iallafall för mig :)
  • Anonym (Fröken)
    Drottningen70 skrev 2014-08-21 19:13:48 följande:

Hur orkaR du?

Allt dom oftast tycker jag om mitt jobb och tycker att det är jättekul :) Sen finns det dagar när man bara drunknar i allt och då kan man ibland ställa sig den frågan. Men samtidigt finns det någonting utmanande i den känslan. Det är som i alla yrken, toppar och dalar.
  • Petter och jag

Hur kommer det sig att du utbildade dig till förskollärare? Vad var det som lockade med yrket?

• Anonym (Fröken)
    Petter och jag skrev 2014-08-21 19:30:13 följande:

Hur kommer det sig att du utbildade dig till förskollärare? Vad var det som lockade med yrket?

Jag kände själv att det var ett yrke som kunde passa mig. Jag trivs att jobba med människor och i arbetslag. Jag tycker även om att arbeta på en arbetsplats i ständigt flöde. Sen ville jag plugga till något yrke som genererade jobb. Jag är förskollärare och lärare upp till år 3.
  • Anonym (Fröken)

En annan sak som lockade med att arbeta just med barn är att det är så formbara. Att deras första år i livet kan vara så avgörande för mycket i deras framtid. Det känns viktigt och roligt att få jobba just där.

• Nekkoart

Jag håller på att lära mig svenska på SFI och jag är intresserad av att jobba som förskollärare. Hade skolningen för att bli lärare varit väldigt svårt för mig som är ny i svenska?

Hade det varit ett svårt jobb för någon med hälsoproblem? (fibromyalgi) Är det tidiga morgnar och sena dagar?

Är det krävande?

Känns det som att du har tid för dig själv efter jobbet?

• Anonym (Fröken)
    Nekkoart skrev 2014-09-04 20:35:44 följande:

Jag håller på att lära mig svenska på SFI och jag är intresserad av att jobba som förskollärare. Hade skolningen för att bli lärare varit väldigt svårt för mig som är ny i svenska?

Hade det varit ett svårt jobb för någon med hälsoproblem? (fibromyalgi) Är det tidiga morgnar och sena dagar?

Är det krävande?

Känns det som att du har tid för dig själv efter jobbet?

Det beror nog på hur lätt eller svårt du själv har att lära dig det svenska språket. Hur du upplever att det fungerar att läsa och förstå svenska i tal och i skrift. Det är en hel del litteratur att plöja. Det kan vara ett par böcker i veckan när det är som mest så man måste kunna läsa i ett skapligt tempo. I utbildningen är också en hel del samtal och diskussioner. Likaså att arbeta som förskollärare bygger mycket på att kommunicera. Det ingår ju att arbeta språkutvecklande med barnen. Har du lätt för det jag nämnt är det nog inga problem! Det är mycket spännande ämnen och diskussioner :) Jag skulle nog säga att det är ett mycket krävande arbete! Dels så måste man hela tiden vara närvarande rent mentalt. Sen är det bra om man är stresstålig, dagarna går i ett, det är sällan en lugn stund nästan alltid ett ganska högt tempo. Barnen kräver mycket och verksamheten kräver mycket. Allt man måste göra och allt man vill göra. Samtidigt är det fantastiskt roligt när man har medvind. Det är olika hur fysiskt tungt det är, jobbar men med de yngsta barnen innebär det en hel del lyft. Oavsett så behöver man vara rörlig, kunna promenera till och i skogen, sitta på golvet, böja sig mycket, flytta möbler, lyfta barn mm. Det är bra om man inte är känslig för hög ljudnivå vilket det stundtals kan vara. Arbetstiderna varierar beroende på öppettiderna. På min förskola arbetar vi på schema mellan kl 06-17:30. Jag tror de flesta dessvärre känner att de inte har så mycket ork kvar efter en arbetsdag. Jag har löst det så att jag jobbar 75 procent, 6timmar om dagen. Det passar mig, då får jag både tid och ork över till annat. Det kanske finns möjlighet att få en praktikplats på förskola och se hur just du upplever det?! Utbildningen är 3,5år lång så det är ju bra om man vet vad man vet vad man ger sig in i innan :) Lycka till!!
  • Sylta34

Hej!

Jag har en fundering och vill gärna höra vad du tycker är bäst, hoppas du kan tid och lust att svara.

Jag har möjlighet att välja på att låta min son börja i förskolan när han är 1år och 6 månader (18månader) och då gå 3 dagar i veckan 6h/dag fram till sommaren dvs 3,5 månader om han börjar i mars. Sen får han gå 4dagr/veckan ca 7-8h/dag från augusti.

Eller låta han vara hemma till augusti och då låta honom börja förskolan 4dagar/vecka 7-8h/dag. Då är han 1 år och 11 månader(23månader).

Vilket ska jag välja?
    En mjukstart i förskolan när han är lite yngre eller dra igång lite tuffare när han är lite äldre?

Han är oavsett hemma hela sommaren juni-augusti, jobbar som lärare;).

Det är så svårt att veta vad som är bäst????

Tacksam för snabbt svar.

Med vänlig hälsning Anna

• davidkung

Men vafan???

"Jag är blablablabla - Fråga vad du vill" trådar brukar upprättas när det rör sig om något udda/spännande/ovanligt.

Exempelvis:
    Psykopat
    Pastor 
    Jihaddist
    Michael Jackson X livvakt

Vad ska man fråga dig liksom? Är det många pedofiler bland dina kollegor?  

• Anonym (kitkat)

Hej!

Jag har en 3 1/2 årig Prinsessa på en förskola som har 3 fröknar på hennes avdelning varav ena är van att skälla. Jag har till och med hört hur hon skällt på mitt barn :'( med hög röst. Och hon verkar göra det som mest när de andra 2 lärarna inte är närvarande. Och till och med en av mina anhöriga har sett hur hon skällt på en pojke med att skynda på att ta på sig kläderna.

Jag har pratat med rektor och hon ska ha en allmän diskussion med alla lärarna. 
    Men just idag så kommer min fina dotter igen och säger att denne "varit argt" vid matbordet i samband med mellanmål. Jag har sett 2 andra och hur de bestämt säger till på skarpen när det händer något som kräver bestämdhet men denna 3:e lärare verkar göra sina utskällningar mer av vana och utan ett pedagogiskt syfte utan mer för att sätta barnet på plats. 

Jag vet att man inte är mer än människa. Men det känns som att det har gått för långt när detta beteende är mer på vardaglig basis. 

Vad skulle du råda mig att göra?

Jag menar att många verkar ha den devisen att med barn ska man bete sig häftigt mot för att ta ska lärare sig något och mot vuxna är dessa som silke mot. Det skulle aldrig tänka sig att bete sig så mot de vuxna.

Och det roliga är att när man som förälder lämnar/hämtar barnet så är denna lärare söt som socker och "allt är så bra" och det är ju trevligt men läskigt då man vet att hon har ett annat ansikte när hon tagit av sig den masken. Och det ger mig kalla kårar när jag inte vet hur pass otrevlig hon kan komma att bli. http://petrakrantzlindgren.se/2013/01/14/skulle-du-vilja-bli-utskalld-infor-alla-dina-vuxenkompisar-halsning-till-alla-froknar-fran-attaarig-flicka/

• Anonym (Bra tråd!)
    davidkung skrev 2015-01-09 12:58:43 följande:

Men vafan???

"Jag är blablablabla - Fråga vad du vill" trådar brukar upprättas när det rör sig om något udda/spännande/ovanligt.

Exempelvis:

Psykopat

Pastor 

Jihaddist

Vad dum du är. Folk är intresserade av detta, det ser du väl.

Finns många ungdomar som tar studenten snart och har säkert funderingar om olika yrken. Kanske om förskolelärare också.

Jag är redan "fast" men andra vill säkert veta. Ts svarar på ett bra och utförligt sätt så även jag tycker att denna tråd är intressant.

Ett tips till dig , du kan väl efterfråga om en sådan tråd du är intresserad av.

Ta din lista som mall, och starta en ny tråd.
  • Anonym (Bra tråd!)
    Anonym (Fröken) skrev 2014-08-21 19:47:25 följande:

En annan sak som lockade med att arbeta just med barn är att det är så formbara. Att deras första år i livet kan vara så avgörande för mycket i deras framtid. Det känns viktigt och roligt att få jobba just där.

Håller med dig att det är spännande att följa barns utveckling.

Det händer mycket det första året.

Det är sådana personer som du yrket behöver som tycker om sitt jobb och förstår att det är viktigt med barn. Fortsatt lycka till!

Jätte bra tråd! Kan hjälpa ungdomar och andra att välja intiktning på ett enklare sätt om dom vet vad jobbet innebär. Bra initiativ av dig. :)
  • Anonym (Bra tråd!)
    Anonym (kitkat) skrev 2015-03-11 00:00:22 följande:

Hej!

Jag har en 3 1/2 årig Prinsessa på en förskola som har 3 fröknar på hennes avdelning varav ena är van att skälla. Jag har till och med hört hur hon skällt på mitt barn :'( med hög röst. Och hon verkar göra det som mest när de andra 2 lärarna inte är närvarande. Och till och med en av mina anhöriga har sett hur hon skällt på en pojke med att skynda på att ta på sig kläderna.

Men just idag så kommer min fina dotter igen och säger att denne "varit argt" vid matbordet i samband med mellanmål. Jag har sett 2 andra och hur de bestämt säger till på skarpen när det händer något som kräver bestämdhet men denna 3:e lärare verkar göra sina utskällningar mer av vana och utan ett pedagogiskt syfte utan mer för att sätta barnet på plats. 

Jag vet att man inte är mer än människa. Men det känns som att det har gått för långt när detta beteende är mer på vardaglig basis. 

Jag menar att många verkar ha den devisen att med barn ska man bete sig häftigt mot för att ta ska lärare sig något och mot vuxna är dessa som silke mot. Det skulle aldrig tänka sig att bete sig så mot de vuxna.

Och det roliga är att när man som förälder lämnar/hämtar barnet så är denna lärare söt som socker och "allt är så bra" och det är ju trevligt men läskigt då man vet att hon har ett annat ansikte när hon tagit av sig den masken. Och det ger mig kalla kårar när jag inte vet hur pass otrevlig hon kan komma att bli. petrakrantzlindgren.se/2013/01/14/skulle-du-vilja-bli-utskalld-infor-alla-dina-vuxenkompisar-halsning-till-alla-froknar-fran-attaarig-flicka/

Vad tråkigt med en så otrevig förskollärare som din dotter har. Du gör helt rätt när du säger ifrån. Det borde dom andra föräldrarna också göra. Det är inte acceptabelt med ett sådant uppförande, speciellt inte när man arbetar med barn.

Hoppas att rektorn gör något åt situationen, annars säg till rektorn varje gång läraren är otrevlig, då kan även rektorn tröttna på att alla föräldrar klagar hos henne. Då kan det hända något. Det är genom rektorn man måste gå, iaf börja med .

Det är inte säkert att det räcker att läraren blir tillsagd, i s f borde dom avstänga läraren från skolan precis som dom gör med elever som beter sig illa utan att vilja förändra sig. Acceptera inte lärarens beteende! Stå på dig!
  • Anonym (Fröken)
    Sylta34 skrev 2015-01-09 12:52:31 följande:

Hej!

Jag har en fundering och vill gärna höra vad du tycker är bäst, hoppas du kan tid och lust att svara.

Jag har möjlighet att välja på att låta min son börja i förskolan när han är 1år och 6 månader (18månader) och då gå 3 dagar i veckan 6h/dag fram till sommaren dvs 3,5 månader om han börjar i mars. Sen får han gå 4dagr/veckan ca 7-8h/dag från augusti.

Eller låta han vara hemma till augusti och då låta honom börja förskolan 4dagar/vecka 7-8h/dag. Då är han 1 år och 11 månader(23månader).

Vilket ska jag välja?
    En mjukstart i förskolan när han är lite yngre eller dra igång lite tuffare när han är lite äldre?

Han är oavsett hemma hela sommaren juni-augusti, jobbar som lärare;).

Det är så svårt att veta vad som är bäst????

Tacksam för snabbt svar.

Med vänlig hälsning Anna

Detta blev inget snabbt svar precis! Jag har varit frånvarande från familjeliv en tid. Hoppas det löste sig för dig och att du kom fram till ett bra beslut.

Jag hade svarat dig att du ska göra det som känns mest rätt för dig och ditt barn. Att få en mjukstart en tid är ingen dum idé, han är ju ändå 18mån. Många börjar ju redan vid 12mån och går full tid. Men samtidigt är det få förunnat att kunna vara hemma så länge med sitt barn. Det är värdefull tid som inte kommer tillbaka. Det är fantastiskt när man kan välja :)
  • Anonym (Fröken)
    davidkung skrev 2015-01-09 12:58:43 följande:

Men vafan???

Exempelvis:
    Psykopat
    Pastor 
    Jihaddist

Ja alltså, det är ju olika vad man tycker är intressant här i världen. Du får söka upp en sån tråd då som intresserar dig istället för att lägga tid och energi på något annat!

Men för att svara på din fråga även om du var ironisk. Nej jag har inte stött på någon och jag hoppas på att slippa! Nu behöver en pedofil nödvändigtvis inte vara en man men de fall man hör om har ju varit det. Män i förskolan är sällsynta över huvud taget tyvärr!
  • Anonym (Fröken)
    Anonym (kitkat) skrev 2015-03-11 00:00:22 följande:

Hej!

Och det roliga är att när man som förälder lämnar/hämtar barnet så är denna lärare söt som socker och "allt är så bra" och det är ju trevligt men läskigt då man vet att hon har ett annat ansikte när hon tagit av sig den masken. Och det ger mig kalla kårar när jag inte vet hur pass otrevlig hon kan komma att bli. http://petrakrantzlindgren.se/2013/01/14/skulle-du-vilja-bli-utskalld-infor-alla-dina-vuxenkompisar-halsning-till-alla-froknar-fran-attaarig-flicka/

Vad tråkigt att höra! Tyvärr känner jag igen den sorten. Den förekommer tyvärr här och där, jag har också råkat ut för den både i yrket och privat. Det är en riktigt knepig sort att komma åt. Ofta har de jobbat i "hundra år" och vet allt bäst dessutom ;)

Jag skulle råda dig att kanske ta upp ämnet som en diskussionsfråga på ett utvecklingssamtal eller föräldramöte. Hur personalen jobbar med sitt förhållningssätt till barnen. Hur tilltalar man barnen? Är det mycket stress? mm. Så kan du förklara hur du skulle önska att personalen är mot barnen.

Om du skulle råka höra henne in action vid något tillfälle tycker jag du vänligt men bestämt kan påpeka att "nu tyckte jag du lät onödigt hård/arg" så kanske personen i fråga får en tankeställare. Liksaså om din dotter berättar något hemma. Ta upp saken med henne personligen och fråga om hon lät hård/arg på rösten även om det bara var en struntsak tex. för att din dotter ogillar det och blev ledsen.

Ofta, men absolut inte alltid ser man mönstret att outbildad, gärna äldre personal liksom baserar sitt förhållningssätt på egna principer mer än ett professionellt arbetssätt.
Svar på tråden Jag jobbar som förskollärare - Fråga vad du vill :)