• Anonym (Linda)

Göra om mormors gamla smycke?

Jag har ett smycke från min mormor, och ett annat från min farmor.
    Fick dem när de gick bort för mer än 10 år sedan.

Jag har dom i min smyckelåda och vill/kan inte använda dem.
    Farmors vigselring som jag iof kan ha runt halsen, men njaä..
    Mormors halssmycke som är vårt gemensamma stjärntecken, men som är rätt fult.

Jag tycker det känns så trist att de bara ska ligga i en ask, och jag har börjat fundera på om jag ska göra om dem till ett smycke som jag gillar.

Men velig som jag är, kan jag inte bestämma mig om jag ska ha som som de är, då det är vad de hade, om det är fel att göra om något som betydde mycket för dem, 
    eller göra något fint av dem och på så sätt använda dem på nytt..

Hur tänker ni?
    Skulle ni kunna göra en sån sak?

• Svar på tråden Göra om mormors gamla smycke?
  • LillGris

Absolut, de gör ingen nytta i ett smyckesskrin. Gör om dem till något du kommer använda så får du nåt att minnas dem med och så kommer arvegodset till användning. Jag hade absolut gillat om mina barn/barnbarn gjorde något de ville med ärvda smycken snarare än att låta dem samla damm.

• Mika86

Jag hade inte gjort det.

Ha famors förlovningsring o bär den i ett guldhalsband.

Göra om den så bli det inte så personligt som det va, hon valde själv vem av barnbarnen som skulle ha vilken ring, känns väldigt personligt.

Sen ha jag hört att de inte smälter ner ditt guld utan tar en annan bit guld, vet inte om det stämmer dock

• Anonym (Linda)

Tack för era svar och tankar.
    Jag är verkligen velig av mig.

Min mormors smycke valde hon för att jag en gång skulle ärva det. Men det är väldigt ful guldoxe.. :)

Farmors ring fick jag genom att dra lott kan man säga, bland flera andra smycken.

Blir det inte deras guld är det definitivt inget att tänka på. Då får det vara..
    Vad trist!

Får fundera lite till..

• LillGris

Mamma smälte samman sina föräldrars vigselringar till en ring hon ville bära. Ser inget fel i det alls. Och det är vår släkting som är guldsmeden och han smälter absolut ned det guld som lämnas in, tar absolut inte en annan bit guld. Gör man så är man inte seriös. Säger han, och han borde ju veta.

• Gryntroll

Jag gjorde det!

Fick en del smycken efter min farmor och hade endel omaka örhängen osv som jag tyckte bara låg i lådan. Så jag kontaktade en guldsmed som tog emot guldet och stenarna och gjorde det hänge som jag tänkte ut att jag ville ha (samma stil som vigselringen och med farmors diamanterna från farmors ena ring). Det jag betalade för blev arbetet. Helt klart det bästa jag gjort i smyckesväg. Jag får ofta komplimanger och frågor om hänget och bär det varje dag. Helt klart bättre än att smyckena ligger osedda och bortglömda i en låda.

• Erizajo

Är som någon skrev dock du kommer inte att få samma guld. De väger ditt guld och du får ett nytt smycke som är värt lika mycket. Skulle aldrig göra det, har min farmors vigsel ring och jag älskar den, kan h den på pekfingret då den är stor men vad gör det älskade min underbara farmor! (säger inte att du inte älskade dina!) men det är jag det.

• valentiiiina

En dag tror jag du kommer uppskatta hennes smycke. Jag avråder dig från att göra om det, det hade aldrig jag gjort. Om inte, är det ett fint minne att bara titta på sådär ibland.

• Anonym (Linda)

Tack för era svar...
    Jag avvaktar tror jag. Eftersom jag är osäker vill jag inte göra något jag ångrar.

De får ligga i lådan tills vidare och bli tittade på då och då.
    De är speciella smycken, och det är det som gör mig osäker.

Hade det varit något annat hade jag nog gjort det.
    Men eftersom min mormor tänkte på mig när hon köpte den där oxen... vet inte om jag har mage att göra om den..
    Vigselringen.. hade det varit ett par vanliga örhängen hade det känts bättre..

• Gryntroll

Precis som flera nämn de tog emot guldet och arbetade med nytt. Men stenarna är farmors och det var det viktiga för mig. Hennes mest personliga hänge (från farfar med gravering) ligger dock kvar i lådan, det var för mycket "känsla" i just det smycket. Kan tillägga att jag pratade med pappa om det hela innan jag kontaktade guldsmeden och han tyckte det var en fin idé.

Svar på tråden Göra om mormors gamla smycke?