Erfarenheter av att jobba i någon annans familjeföretag?
Jag jobbar sen ett par år i ett företag som drivs sen många år av ett gift par. Sedan några år arbetar deras knappt vuxna barn (låt oss kalla dem Anna och Kalle) också i företaget och jag tycker liksom många andra att barnen har sån jäkla gräddfil... såklart. Så fort något inte passar dem kommer mamma eller pappa och kallar in en så man får stå till svars för det ena och det andra. Barnen däremot behöver tydligen inte följa de regler vi andra följer om arbetstider, att vara nåbara, svara på mejl, hålla deadlines etc. De får veta allt om alla hemma vid köksbordet, även saker som normalt ska stanna på personalavdelningen. Jag gillar egentligen barnen som personer, om jag bara mött dem i något annat sammanhang.... men jag känner obehag av att tänka på hur min chef pratar om mig och mina brister med dem därhemma. Jag har även upplevt att en annan person i företaget, som då var min närmsta chef, kallade in mig tillsamman med Kalle och typ skällde ut mig för att jag hade åt mig tagit äran för något Kalle gjort (jag tyckte inte det själv men visst, uppfattade han det så så kunde jag leva med att be om ursäkt) och till och med fortsatte samtalet med att utifrån det diskutera mina utvecklingsområden och fel och brister - inför Kalle.
Jag har tyvärr inte alls mod att säga ifrån. Jag trivs egentligen väldigt bra med arbetsuppgifterna. Det var bra tills Anna och Kalle kom in i bilden. Och egentligen är det ju inte deras fel utan deras föräldrars.
Hur skulle ni ha gjort i min situation?? Jag får ont i magen varje gång vi bildar nya projektgrupper och jag hamnar med nån av dem...