• sasan

    Vad ska jag ha i toahörnan?

    Hej!
    Vår kanin är snart 3 månader och jag försöker få henne rumsren. Har en toahörna som jag har haft spån i och underlag med tidningspapper och halm i övriga buren. Har jag inte haft någon tidning så har jag använt spån som underlag och lite halm över men tycker det blir så skräpigt. Kaninen är långhårig och det fastnar mycket i pälsen då.
    Nu så verkar hon tycka att det är härligt att ligga i spånet i toahörnan och vila och kissar och bajsar istället i den övriga buren, men håller sig mest till ena halvan dock. Hon har även en till toalåda med fleece i som jag skaffade just för att hon verkade gilla att ligga och vila i toalådan (som hon inte kissar i). Hon började dock inte kissa och bajsa i den riktiga toalådan för det.
    Hon verkar gilla att kissa på just halm? så nu har jag lagt bara halm i toalådan och bara tidningspapper i övriga buren förutom halm i huset hon har att gömma sig i. Alltså har jag skippat spånet helt.
    Försöker att lägga kiss och bajs i toahörnan varje dag men än har hon inte fattat...
    Har ni några tips hur man gör för att få kaninen rumsren och vilka underlag man ska använda?
    Tror ni hon blir förvirrad när jag ändrar hela tiden? Kanske man ska ha fleece som underlag i buren??
    Vi har haft henne i 3-4 veckor nu.

  • Svar på tråden Vad ska jag ha i toahörnan?
  • BustersTjej

    Jag köpte kattpellets och har i min kanins toa. När det blir blött luckrar det upp sig och blir till nått sand liknande, funkar super bra. Och så satte jag toan i den hörnet där hon kissade och bajsade mest, la i lite kiss och bajs där i och vips så gick hon på toa. Så i övriga buren har jag bara hö som underlag.

    Man ska inte ha tidning i buren på grund av trycksvärtan, vilket inte är bra för dom. Men jag förstår att man har det i början för det e lättare att rengöra buren. Jag hade med det i början men slutade så fort hon gick på toa.

Svar på tråden Vad ska jag ha i toahörnan?