• Anonym (rädd)

Manliga förskolepedagoger...Är rädd...

Manliga förskoelpedagoger...Är rädd...

Min dotter har fått en manlig förskolepedagog. Jag är såå skeptisk till det. Han verkar vara trevlig men vem är inte det?

Jag är orolig och kan inte slappna av. Är rädd att en pedofil har tagit sig in på förskolan, även om han har jobbat där i 8 år så är jag rädd. Han är utbildad förskolelärare och 40+ år.

Hur har ni det som har manliga pedagoger på förskolan för era barn? Borde jag vara rädd? Hur känner ni?

• Svar på tråden Manliga förskolepedagoger...Är rädd...
  • Whitetrash86

Har 1 på dotterns 6års, han är inte mkt äldre än mig själv. Har inte ens slagit mig om att det skulle vara något "fel" på honom.

Har även en kompis som jobbar på "dagis" gjort i flera år...

• Anonym (xx)

Det är större risk att barnet utsätts för sexuella övergrepp av en man eller kvinna i bekantskapskretsen. Föräldrar, styvföräldrar, mor- och farföräldrar, kompisars föräldrar osv. Sluta hetsa mot manliga förskollärare.

• Anonym (P)

Det är jävligt sorgligt när pedofiler nästlar sig in i förskoleverksamheten. Men...det är naivt av dig att tro detta om en man, just bara för att han är man!

Ska alla manliga förskolepedagoger lida av att några få pedofiler härjar!

Lägg ner!

• mr me

Det finns ingenting som tyder på att det skulle vara vanligare med manliga pedofiler än med kvinnliga. Pedofili är en sjukdom som med stor sannolikhet är lika vanlig bland båda könen, även om det inte uppmärksammas lika ofta när det handlar om kvinnliga förövare.

Fördelen med en manlig förskollärare är att han troligen har ögonen på sig mer än kvinnor och om man vill se det så är det därför en trygghet för ens barn att det är manlig istället för kvinnlig personal på förskolan.

• Hoppfull84

är du lika rädd för dina kompisars pojkvänner/män, din farbror/morbror, din manliga kusin? enligt statistiken är det ju långt mer riskfullt för ditt barn att umgås med dessa män än pedagogen i förskolan som förmodligen valt sitt yrke för att han brinner för det och faktiskt vill jobba hårt för låg lön med att ta hand om och sköta dina barn.

min sambo har jobbat inom förskolan som man i många år och han möter då och då föräldrar som du. vilket inte är så trevligt. när han hade hand om stängning/öppning själv så var mamman helt plötsligt ledig den dagen eller då kunde de visst trolla fram någon mormor som kunde hämta istället, men om det var en kvinnlig pedagog som jobbade var barnen där hela dagen utan undantag.

hur tror du det känns att man kämpar och sliter och gör sitt bästa för att skapa en pedagogisk, stimulerande, inspirerande, trygg och kärleksfull miljö för ditt barn när man blir bemött med misstro och att folk tror att man skulle förgripa sig på just dem man är där för att ta hand om?

detta är något du måste jobba med inom dig själv en riktigt ful fördom som du får se till att lägga ifrån dig.
    tänk om du hade gjort samma antagande för att en i personalen var svart."jag vågar inte låta mitt barn gå till förskolan för det är en svart person som jobbar, hen kanske är pedofil eller mördare för man vet ju hur svarta är." du hör ju själv hur galet det blir.

• Lena

Jag hade önskat mer manlig personal i förskola och skola. Det är bra med blandning.

• Anonym (lite)

Mitt barn har tre förskollärare på sin avdelning - två män och en kvinna. Ja, jag är lite orolig allmänt, och lite mer orolig för att de är män. Men jag inser också att det bara är mina nojor som talar, för att jag är så indoktrinerad i att män egentligen inte hör hemma i förskolan, att män är farliga, att män inte är bra för barn. För jag vet ju att det inte är så egentligen.

Mitt barns tre pedagoger är jättebra allihop, och de älskar sitt jobb. De är bra med barnen och inget är konstigt eller känns udda.

Givetvis vet jag att risken finns för övergrepp, men den risken finns när barnet är hos släktingar, hos kompisar och på andra ställen. Det går inte att helt ta bort risken för övergrepp med mindre än att låsa in sig med barnet, och det är ju ett övergrepp i sig.

• mr me
    Anonym (lite) skrev 2014-08-22 07:55:16 följande:

Givetvis vet jag att risken finns för övergrepp, men den risken finns när barnet är hos släktingar, hos kompisar och på andra ställen. Det går inte att helt ta bort risken för övergrepp med mindre än att låsa in sig med barnet, och det är ju ett övergrepp i sig.

Det största hotet mot ett barn är barnets egen mamma. En människas första dag på jorden är den farligaste dagen i en människas liv och den dag i livet då man löper störst risk att bli mördad och då framförallt av mamman.
  • Anonym (lite)
    mr me skrev 2014-08-22 11:22:35 följande:
    Det största hotet mot ett barn är barnets egen mamma. En människas första dag på jorden är den farligaste dagen i en människas liv och den dag i livet då man löper störst risk att bli mördad och då framförallt av mamman.
    Fast mig själv litar jag på.
  • Flygfotogen

På nåt vis måste man ju ändå utgå från att män, precis som kvinnor, har valt sitt yrke pga genuint intresse och inte för att förgripa sig. Är ni lika rädda för barnens fäder? Mor- och farfäder? Manliga vänner till er?

• Studentpappa

Så länge det finns människor som ts är det ett under att det finns män inom förskolan öht. Själv skulle jag aldrig ens tänka tanken på att jobba där, då det antagligen inte skulle krävas mer än ett blöjbyte för att bli stämplad som pedofil.

If you wanna get fit, get crossfit.
  • Sockerdockan

Min pappa är utbildad fritidspedagog och har jobbat massor av år på fritids. Världens bästa människa och alla ungar han haft på fritids har haft tur som haft en så engagerad padagog som tagit hand om dem!

• mr me
    Anonym (lite) skrev 2014-08-22 12:17:03 följande:
    Fast mig själv litar jag på.
    Du gör, men kanske inte alla andra. Glad
    Studentpappa skrev 2014-08-22 16:30:28 följande:

Så länge det finns människor som ts är det ett under att det finns män inom förskolan öht. Själv skulle jag aldrig ens tänka tanken på att jobba där, då det antagligen inte skulle krävas mer än ett blöjbyte för att bli stämplad som pedofil.

Nej, det skulle inte jag heller kunna tänka mig att göra. Skola/förskola och annan offentlig sektor skulle jag aldrig ge mig in i pga all feminism och övrig vänsterextremism som florerar där.

Lustigt egentligen. Hur feminismen lyckats skjuta sina egna ideal i sank.
  • Drottningen70
    Anonym (xx) skrev 2014-08-21 21:48:34 följande:

Det är större risk att barnet utsätts för sexuella övergrepp av en man eller kvinna i bekantskapskretsen. Föräldrar, styvföräldrar, mor- och farföräldrar, kompisars föräldrar osv. Sluta hetsa mot manliga förskollärare.

Män är överrepresenterade vad det gäller övergrepp i alla sammanhang. Även om man räknar med att lika många kvinnor som män har dragning åt barn så är fler män än kvinnor agerande. Det är också väl känt att människor med dragning mot barn söker sig till yrken där de har tillgång till barn.
  • Anonym (Trebarnspappa)

Det verkar startas många trådar i just detta ämne just nu. Varför då? Har bristen på tillgänglig utbildad (kvinnlig) personal tvingat kommunerna att börja anställa män, eller är det något annat?

• mr me
    Drottningen70 skrev 2014-08-22 17:50:54 följande:
    Män är överrepresenterade vad det gäller övergrepp i alla sammanhang. Även om man räknar med att lika många kvinnor som män har dragning åt barn så är fler män än kvinnor agerande. Det är också väl känt att människor med dragning mot barn söker sig till yrken där de har tillgång till barn.
    Så du motsätter dig män i offentlig sektor?

Sedan vet jag inte vad det finns för belägg för att manliga pedofiler faktiskt förgriper sig på barn oftare än kvinnliga dito. Det kan vara så, men det är inte troligt.

Övergrepp, oavsett sammanhang, kräver att man är fysiskt kapabel till det. Att det (som exempel) oftare är män som åtalas för att ha misshandlat en kvinna än tvärtom beror på att män är fysiskt kapabla till det i långt större utsträckning än kvinnor.

När det gäller barn däremot så kan även en kvinna lättare bli förövare eftersom barnet har sämre möjligheter att göra motstånd än en vuxen människa. Därför är det förmodligen, precis som experterna påstår, ungefär lika vanligt med kvinnliga som manliga pedofiler som begår övergrepp.

Pedofili är som sagt en sjukdom som inte är beroende av den sjukes kön.

Men visst. Vill du dra ut på ett feministiskt? korståg mot att män ska jobba i offentlig sektor och reservera vissa yrken för kvinnor i något slags motsägelsefull kamp mot hotande väderkvarnar, så för all del...
  • Anonym (därför)
    Anonym (Trebarnspappa) skrev 2014-08-22 18:00:17 följande:
    Det verkar startas många trådar i just detta ämne just nu. Varför då? Har bristen på tillgänglig utbildad (kvinnlig) personal tvingat kommunerna att börja anställa män, eller är det något annat?

P.g.a. att högsbyfallet varit aktuellt i media i dagarna. sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx&grupp=20964&artikel=5943243
  • Anonym (anonym)

Ska man vara rädd för någon inom vård, skola och omsorg så är det praktikanter från Af eller de som är i en arbetsmarknadsåtgärd man ska vara räd för, de utan utbildning och som mer eller mindre tvingas till dessa arbetsplatser för att få sin ersättning.
    En man som gratisjobbade i projekt med att hjälpa gamla med hemsysslor kom tillbaka kvällstid och rånmördade en gammal kvinna för något år sedan samt tände eld på huset.

• Zoja

Det här IGEN? Räcker det inte med en tråd?

• Anonym (Trebarnspappa)
    Zoja skrev 2014-08-23 09:38:11 följande:

Det här IGEN? Räcker det inte med en tråd?

Ja, det är märkligt. Dessutom har TS inte skrivit något inlägg sedan starten.
Svar på tråden Manliga förskolepedagoger...Är rädd...