• Majras

9 åring som tänker mycket på döden

Vet inte riktigt hur jag ska hantera min son som allt som oftast kommer upp från sin säng på kvällen en stund efter han lagt sig. Han är ledsen så tårarna sprutar och då har han legat och tänkt på döden. Att han inte vill dö, hur det känns att ligga i en kall kista och att inte få vara med. Försöker prata och trösta honom, men vet inte riktigt hur jag ska hantera det. Vi har ingen i närheten som gått bort nyligen, det enda är vår hund som troligen snart kommer gå bort.
    Någon tyckte vi skulle kontakta skolpsykologen så han får prata av sig, men jag vet inte. Det känns som om det blir en stor sak av det för honom då?
    Någon som upplevt samma bekymmer... Skär i mammahjärtat när han blir så ledsen och inte går att trösta Gråter

• Svar på tråden 9 åring som tänker mycket på döden
  • Stårschan

Jag tror att det är väldigt vanligt att barn i den åldern har väldigt mycket funderingar om döden. Min äldsta dotter hade en sådan period just i början av trean, när hon bombarderade oss med frågor om döden. Hon var inte oroad på samma sätt som din son är, utan hon kunde komma med funderingar som "Vad är det egentligen som gör att man dör av att vara med i en bilolycka/hamna under vatten/ frysa ihjäl"? I vårt fall handlade detta om en period på några månader innan ämnet verkade vara uttömt. Hur länge har din son mått dåligt av detta? Har ni pratat med honom om hur olika religioner ser på livet efter detta? Kanske kan tanken på reinkarnation eller något liknande Nangijala trösta honom? Har han läst Bröderna Lejonhjärta?

• Majras

Tack för ditt svar... Han har hållit på så här sen runt maj ungefär. Jag har pratat med honom om Nagijala och frågat om han vill se Bröderna Lejonhjärta, men han vill inte se den...

• romlen

Båda mina stora barn hade likadant i den åldern!
    Jag kunde inte ens köra förbi en kyrka (spec m sonen) utan tårar och ångest. Han vägrade vara på fritids en period och skulle absolut komma hem direkt när skolan slutade för att kolla att jag levde!
    Med honom gick det inte att sätta sig och prata utan han kom ibland själv och frågade något men inte mer!
    Och lika fort som det kom gick det över, både med dottern och sonen!

• mammalovis

Din son har hamnat i 9-årskrisen. Jag tror det finns ganska mycket att läsa om det även på nätet skulle jag tro. I böcker om barns utveckling börjar en fas vid 9 år nämnas. En period då de är stora grubblare och tar ett stort steg framåt när de är ur fasen.

Har väl inget bra svar på hur du ska hantera det mer än att finnas där och lyssna.

Idag är ju döden mer främmande, då barn sällan möts av döden. Jag var med in i det sista när min farmor dog när jag var 6 år. Sjukhuspersonalen tyckte det var fel, men mina föräldrar valde att gå sin väg, på så sätt hade jag nog färre frågor då än när de i det tysta avlivade farmors hund när jag var yngre.
    Vi hade kistöppning några dagar innan begravningen för farmor och jag hade möjlighet att jag kunde välja att se eller inte, vilket jag gjorde. Minnesbilden idag är bara att det såg ut som vågig lila äggkartong i kistan, vilket jag inte ens vet om det stämmer. När min morfar dog var jag 20, så där har jag mer en minnesbild av hur händerna såg ut. Likaså hade vi djur på gården när jag var barn, så djurs död var också naturligt.

Min 3-åring fick vara med när vi avlivade katten. Senast idag pratade hon om att hon hade en katt och sedan sa hon att Gullan var död. Själva begreppet att någon man gillar inte kommer tillbaks är ju svårt för ett barn att förstå. Sedan kommer ju barn i kanske 6-9 årsåldern på att varken de eller deras föräldrar kommer leva i all evighet, vilket säkert är skrämmande. Mina föräldrar börjar bli pensionärer, så deras bortgång börjar ju också närma sig, vilket känns skitjobbigt att ta hand om, så jag förstår barnen. De vet ju heller inte skillnaden på att känna sorg och saknad.

Enklast är ju att fråga din son om han vill läsa böcker om döden eller att ni bara pratar. Ett tillfälle då han mår bra kan du ju fråga honom vad han vill att du ska göra när han blir så ledsen.

• Annica71

Vår 9-åring har också börjat fundera mer angående döden och andra obehagliga saker.
    Hon kan inte vistas på vårdcentral/sjukhus då svimmar hon. Hon upplever det väldigt obehagligt när någon pratar om att någon skadats osv.

Enligt skolsköterskan så är detta vanligt just i 9-årsåldern.

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
Svar på tråden 9 åring som tänker mycket på döden