• Jordgubbsshake

Ömma bröst efter missfall?

Hej,
    jag fick ett relativt tidigt missfall, v6-7, för 1 månad sen. Jag blödde ung 1 vecka. Under de första graviditetsveckorna fick jag symtom som ömma bröst och en molande "mensvärk", dessa avtog i samband med missfallet.
    Nu, en månad senare, har jag igen fått väldigt ömma bröst och fick igår väldigt ont i "tjejmagen", om det var äggstockar eller livmoder vet jag ej.
    Någon annan som känner igen detta? Kan det vara efterdyningar efter missfallet eller något annat?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ömma bröst efter missfall?
  • engsan

Hej! Jag har fick konstaterat försenat missfall för två veckor sedan och fick förra helgen göra medicinsk abort då det inte kom ut av sig självt. var i vecka 9 när vi såg det på ultraljudet. fostret dött i vecka 5. Nu i vecka är brösten ömma och det har börjat komma råmjölk om det nu kallas så. inte lika långt efter som ditt missfall men ändå! inte så kul att det rinner från brösten när man fått missfall. så ömmhet jan tydligen komma efteråt??!! Vid förra ma:t jag hade avtog ömheten innan jag av mig självt börjat blöda ut allt. ingen medicin då alltså.

Men du har inte blivit gravid på nytt???

• Anonym

Oj, nej det låter ju inte alls roligt! Vad jobbigt att det rinner mjölk? Vad säger barnmorska om det? Är det vanligt?
    Jag har faktiskt ingen aning om jag skulle lyckats bli gravid igen, har väldigt oregelbunden mens så är jättesvårt att veta när jag har äl och när mensen skall komma. Men får väl helt enkelt avvakta och se.. Blir ju en oro då jag inte varit hos barnmorska efter missfallet utan de konstaterade det på telefon och det slutade ju blöda utan komplikationer.. men man vet ju aldrig.. Blir ju en viss oro nu när man börjar få vissa symtom igen.
    Får hålla tummarna för att det är ett plus på stickan som väntar! =)

• engsan

Ursäkta sent svar!

Har vart aldelens för mkt sista tiden så har inte hunnit med!

Brösten kommer det ännu vätska ifrån så det är väll bara att räkna med att det kommer ta tid. Visar ännu positivt på grav testen.

Jag var på efterkontroll för en dryg vecka sedan och hon konstatera en äggblåsa på 18 milimeter så med lite tur kanske jag är gravid igen redan. Hoppas!

Min läkare säger att man inte brukar börja läcka fån brösten så här tidigt, inte ens om graviditen skulle lyckats. Men att det händet. Då jag fött ett barn tidigare så menar hon på att brösten vet vad dom ska göra!

Du säger att du fick bekräftat via telefon missfallet.

Det skulle du nästa krävt att få komma på vul och att dom kollar hur det ser ut.

Antingen så spökar ju hormonerna för dig eller kan det vara så att du väntat tvillingar och den ena blödit ut?

Ett tips från en som har svårt att bli gravid utan hjälp är att åk alltid in och få missfallet konstaterat för är det så att du får problem att bli gravid har du rätt till utredning efter 3 missfall. Det gäller dock endast missfall som är konstaterade av läkare eller barnmoska.

De du själv konstarerat gills alltså inte.

Svar på tråden Ömma bröst efter missfall?