• Anonym (ett till snitt?)

    Har ni fått gravidstopp efter kejsarsnitt?

    Jag har gjort 4 kejsarsnitt, (har 3 barn och 1 i himmelen) och vid sista snittet så tog det lång tid pga ärrbildningar och de fick göra ett t-snitt lite längre upp och i efterhand läste jag i journalen att de råkade skära i en muskel, det var därför jag blödde så mycket. Jag trodde att det var min livmoder som blödde, men jag hade fel där.

    Iaf var det ett utdraget kejsarsnitt och det tog 1,5 timme allt som allt, kanske lite till.
    Min urinblåsa hade dragit upp sig lite med det gamla snittet.
    Iaf, vid alla de andra snitten har de sagt att allt såg bra ut och inte nekat mig till fler snitt.
    DENNA läkaren, en kvinnlig, kom in till mig efteråt och påstod att det var komplicerat redan vid snitt 3 (står det INGET om i min journal och läkaren då sa inget om det heller).
    Hon sa att hon inte rådde mig att skaffa fler barn och att OM jag nu mot förmodan skulle bli gravid igen så skulle jag komma in och då får de ta ställning till det.

    Jag fattar inte varför jag har fått gravidstopp? Var hon för gammeldags av sig?
    Var det pga t-snitt högre upp?
    Vad skulle hända om jag råkade bli gravid igen? Kan jag dö då?

    I min sista journal så har hon skrivit att hon rekommenderar säkert preventivmedel.
    Men det står ingenstans om VARFÖR jag inte får bli gravid igen.

    På BB frågade jag egentligen inte rakt ut om varför utan hon stod och babblade om min uppdragna urinblåsa (som också var uppdragen vid snitt 3 påstod hon och det står heller inget om det i journalen med barn 3).

    Jag är bara 32 år och längtan efter att bli gravid igen har kommit smygande för varje månad.
    Kämpar emot mina känslor, men det är svårt. Skulle så gärna vilja ha ett sista barn igen. Men min sambo vill inte, dels för att han är rädd att jag skall dö vid snittet. 

    Behöver råd från andra som vart i liknande situation...

    Tack

  • Svar på tråden Har ni fått gravidstopp efter kejsarsnitt?
  • Anonym (ett till snitt?)

    ingen som känner igen sig?

  • Anonym (josefin)

    Vid enorm otur kan du nog dö.. men ingen operation är ju riskfri så det gäller nog inte bara ''ännu ett kejsarsnitt'' utan även andra operationer. En vän till mig har gjort 5 kejsarsnitt, efter 4 barn fick hon ett ''gravidstopp'' de sa att det inte gick att skära mer nu pga alla ärrbildningar i livmodern. Hon blev gravid ännu en gång dock, och visst det var en risk men det gick bra iallafall. Personligen vet jag inte mycket om kejsarsnitt och när det inte går mer, men det lät rimligt att ärrbildningen blir för stor och livmodern försvagas varje gång. Det finns ju fall där livmodern brustit i ett gammalt snitt och då har kvinnan och barnet nästan dött. Hur som helst så är det ingen som kan komma och påstå att det kommer hända för dig, och vi alla har nog hört om läkare som säger olika saker. Ingen vet egentligen. Men hon sa väl det hon tyckte. Kan hända att hon var lite överdriven. Sen om du vill ha ett till barn så är det bara du som avgör det, men då måste du också vara medveten om att det faktiskt finns en del risker. 

  • Anonym (ett till snitt?)
    Anonym (josefin) skrev 2014-08-22 12:40:24 följande:

    Vid enorm otur kan du nog dö.. men ingen operation är ju riskfri så det gäller nog inte bara ''ännu ett kejsarsnitt'' utan även andra operationer. En vän till mig har gjort 5 kejsarsnitt, efter 4 barn fick hon ett ''gravidstopp'' de sa att det inte gick att skära mer nu pga alla ärrbildningar i livmodern. Hon blev gravid ännu en gång dock, och visst det var en risk men det gick bra iallafall. Personligen vet jag inte mycket om kejsarsnitt och när det inte går mer, men det lät rimligt att ärrbildningen blir för stor och livmodern försvagas varje gång. Det finns ju fall där livmodern brustit i ett gammalt snitt och då har kvinnan och barnet nästan dött. Hur som helst så är det ingen som kan komma och påstå att det kommer hända för dig, och vi alla har nog hört om läkare som säger olika saker. Ingen vet egentligen. Men hon sa väl det hon tyckte. Kan hända att hon var lite överdriven. Sen om du vill ha ett till barn så är det bara du som avgör det, men då måste du också vara medveten om att det faktiskt finns en del risker. 


    Mmm kanske skall boka tid på sjukhuset med en läkare och prata om detta?
  • Anonym (ett till snitt?)

    Bedövningen släppte ju också vid kejsarsnittet och jag skrek rakt ut och de fick ringa efter narkosläkaren (som var och vandrade någon annan stans, skall de inte vara i rummet hela tiden?), så den narkosläkaren kommer och frågar mig mitt i all smärta "vill du att vi skall söva dig eller vill du ha lokalbedövning?".
    Ska JAG avgöra det, tänkte jag.
    Men jag sa lokalbedövning.

    När de flyttade runt och grejade sig i magen fick jag sådan smärta runt hjärtat, så jag skrek. men hjärtat var normalt enligt ekg:et. förlorade 2 liter blod för att de råkade skära i en muskel och efteråt fick jag infektion i livmodern pga allt och JAG får betala medicinen!! Det är ju deras fel

    Sen kommer den här läkaren och säger "ja tänk på den här situationen du upplevde nästa gång du ens tänker tanken på fler barn".

    Ok...så det är MITT fel att bedövningen släppte och att jag förlorade blod pga att de skar fel och att det är MITT fel att jag fick infektion?

    Den där läkaren sa mycket som jag drog öronen åt andra håll. Hon drog upp sterilsering och sa att jag tyvärr inte kan göra det. har jag ens frågat?? NEJ!

    Vid mina 3 andra barn så var det ett underbart läkarteam på plats och jag VET att snitt nr 3 var komplikationsfri för jag har journalen hemma! Men denna nya läkare påstod att det var ett svårt kejsarsnitt och att det var svårigheter att få ut barnet.

    Hon har skrämt upp mig och jag vill träffa en annan läkare som kan ge mig ett svar på HUR framtiden och ev framtid graviditet kan gå till för mig.

  • Anonym
    Anonym (ett till snitt?) skrev 2014-08-22 12:44:43 följande:
    Mmm kanske skall boka tid på sjukhuset med en läkare och prata om detta?
    låter som en bra ide

    har själv fyra snitt i bagaget och blev avrådd från en till graviditet. dels för att det var så mycket ärrvävnad, dom hade svårt både att komma in och att sen sy ihop det. men även för att livmoderväggen var tunn.

    det som kan hända är dels att livmodern spricker och då kan både du och barnet dö. det kan även vara att urinblåsan blir så pass skadad så du blir inkontinent. ju fler operationer desto större risk för att andra organ ska växa fast i ärren och det kan orsaka problem.

    men det är aldrig en dum ide att be om en "second opinion"
  • Anonym
    Anonym (ett till snitt?) skrev 2014-08-22 12:51:50 följande:

    Bedövningen släppte ju också vid kejsarsnittet och jag skrek rakt ut och de fick ringa efter narkosläkaren (som var och vandrade någon annan stans, skall de inte vara i rummet hela tiden?), så den narkosläkaren kommer och frågar mig mitt i all smärta "vill du att vi skall söva dig eller vill du ha lokalbedövning?".
    Ska JAG avgöra det, tänkte jag.
    Men jag sa lokalbedövning.

    När de flyttade runt och grejade sig i magen fick jag sådan smärta runt hjärtat, så jag skrek. men hjärtat var normalt enligt ekg:et. förlorade 2 liter blod för att de råkade skära i en muskel och efteråt fick jag infektion i livmodern pga allt och JAG får betala medicinen!! Det är ju deras fel

    Sen kommer den här läkaren och säger "ja tänk på den här situationen du upplevde nästa gång du ens tänker tanken på fler barn".

    Ok...så det är MITT fel att bedövningen släppte och att jag förlorade blod pga att de skar fel och att det är MITT fel att jag fick infektion?

    Den där läkaren sa mycket som jag drog öronen åt andra håll. Hon drog upp sterilsering och sa att jag tyvärr inte kan göra det. har jag ens frågat?? NEJ!

    Vid mina 3 andra barn så var det ett underbart läkarteam på plats och jag VET att snitt nr 3 var komplikationsfri för jag har journalen hemma! Men denna nya läkare påstod att det var ett svårt kejsarsnitt och att det var svårigheter att få ut barnet.

    Hon har skrämt upp mig och jag vill träffa en annan läkare som kan ge mig ett svar på HUR framtiden och ev framtid graviditet kan gå till för mig.


    låter konstigt, vid mina fyra snitt har narkosläkaren varit i rummet :-O
  • Anonym (ett till snitt?)

    Vet inte hur länge en bedövning skall hålla i sig vid snitt...
    men bedövningen släppte efter att de tog ur mitt barn, så efter ca 35-40 min släppte bedövningen.
    Står ingenstans i min journal att bedövningen släppte och att de fick kalla in narkosläkaren etc etc... ingenting!

  • Anonym (ett till snitt?)

    Googlade och fann nu information att en ryggbedövning skall hålla i några timmar....
    fan skulle anmält sjukhuset...

  • Olympia

    Skulle tro att främsta orsaken till att du fått "gravidstopp" är att risken för att livmodern ska spricka i samband med graviditeten är stor pga dina fyra snitt.


    Boka tid med en annan läkare (som du förhoppningsvis får bättre förtroende för) så att både du och din man kan få prata igenom detta och få klarhet i alla frågor ni har.

  • Anonym (6 snitt)

    Hej är i samma j-a sits men.t.o.m. steriliserad på fel grunder.Senaste gångerna har jag under snitt samtalen blivit frågad om jag funderat på att sterilisera mig. ( Klumpiga läkare ej läst min journal tidigare.

    Har fått 2 barn med ivf efter det dock. Och avrådd nu pga lite fenestreringar som är fixade och läkt bra.Kämpar för att få ett sista ivf försök. Gjort 6 snitt.
    Senaste snitten gått bra. Allt ser superbra ut vid ultraljud gjort 2st

    Har aldrig haft värkar eller ens gått in i ett värkarbete. Mina bebbar har velat bo länge..1a gick jag över 10dgr vattnet gick men inga värkar. Rest samma inga värkar..så med nr 2 blev det snitt.

    Hur gick det för dig?  Blev du gravid?

Svar på tråden Har ni fått gravidstopp efter kejsarsnitt?