Vad äter hon för mat idag? Om hon klöks så lätt har ni kommit längre än till burkarna för 4 månaders då? 6 månadersburkar har ju grövre konsistens. 8-månadersburkarna brukar utgöra ett hinder med större bitar. Äter hon yoghurt, fil, riktig havregrynsgröt? I så fall får hon ju åtminstone i sig frukost.
Att förskoleavdelningen saknar mikro är ju inget konstigt då vi inte får tillaga någon mat. Har något barn sovit över maten får vi gå bort till köket eller personalrummet och värma ... så mikro på avdelningen är inte så vanligt. Att vi har spis eller ugn är heller ingen självklarhet. Personalen äter ju i personalrummet, ibland i andra änden av huset.
Jag har haft ett barn som var svår i maten, men yoghurt funkade på morgonen och till mellanmål. Efter ett tag fungerade det även med små brödsmulor doppade i yoghurten. Maten gick väl inte direkt ner mer än med lingonsylt. Tyvärr jobbade jag där bara en termin, så jag kan inte säga hur det fortsatte, om pojken var bortskämd av mamman eller om han hade problem med munmotoriken. Pojken vände envist bort huvudet när det var något han inte ville ha t ex rena småbitar bröd, men med yoghurten gick det utmärkt. I övrigt hade han någon form av avvikelse i motoriken/muskeltonus.
Hade ni inte en läkarundersökning vid ettårskontrollen? Vad säger de där?
Majs är ju svårt, då de kommer ut hela, så det är det nog få barn som tuggar, men jag gissar att det var en ren storleksjämförelse. När vi introducerade maten gav vi smörgåsrån med 2 x 2 rutor räknat på den smårutiga sidan för att lära in att ta hand om maten. Andra barnet var smidigt, första klöktes mer och tog längre tid att introducera mat i bitar. Nu är hon 3,5 år och sväljer nog fortfarande större bitar (märks när hon kräkts vid magsjuka).
Skulle hon kaskadkräkas på förskolan, så blir det ju en snabb insikt i problemet och ni får kanske lösa det på annat vis eller ta kontakt med läkare och få något annat på recept kanske eller intyg för specialkost på förskolan. Har hon hittills växt som hon ska kommer ni nog märka om kurvan vänder, om inte annat kräver ni en kontrollvägning med t ex 3 månaders mellanrum för att känna er trygga.