• Kb8701

13 månaders kan ej äta bitar, börjar dagis 1 sept

Amen hjälp.
    Dottern kan inte äta "vanlig" mat och bitar. Snackade med förskolan hon ska börja på nu. De sa att de får mosa maten till henne.
    Men hon kan inte äta en ex mosad schnitzel eller ens potatis. Det e för tjockt o klumpigt o hon klöks o spyr. Då sa jag att vi i såna fall kan ta med barnmatsburkar till henne som de kan värma. Men, då har de ingen micro??? Va gör man?

Vi försöker verkligen med att hon ska plocka själv och äta bitar. Men det enda hon kan äta är små brödkulor eller små små bitar korv.
    Äta rena potatis eller morotsbitar vill hon inte, men blandad i annat går bra.

• Svar på tråden 13 månaders kan ej äta bitar, börjar dagis 1 sept
  • Stårschan

Det är skillnad på hemma och borta. Om hon inte har något medicinskt problem som gör det fysiskt svårt för henne att äta bitar, så kommer hon att lära sig jättesnabbt när hon ser att de andra barnen gör det. Hon kommer ju dessutom att få äta andra maträtter, som hon kanske aldrig kommit i kontakt med hemma. Ge det lite tid, och lita på att personalen vet vad de gör.

• Sthlm i mitt hjärta

Hon tvingas anpassa sig som alla andra.

Om det mot förmodan skulle vara så att hon inte är anpassningsbar, så har förskolan en vanlig ugn och en vanlig spis där man kan värma barnmatsburkar.

• Kb8701

Tack. Jag hoppas också på att hon anpassar sig snabbt.

Har pratat med BVC om henne starka klökreflex och kaskaderna hon spyr, men de säger det är vanligt och att hon bara behöver tid.

Är rädd att hon dels inte får i sig tillräckligt, delas att hon sätter igång och klöks och att hon då kaskadar över hela matbordet.

Problemet är ju också att för var gång hon klöks så får hon lättare till nästa gång, så får man backa ett par steg och börja från början.

Hon klöks på så små bitar som majs. Hon sväljer bara, har liksom inte alls hajjat att man dka och kan tugga.

Tack för svar!

• viseversa

Min dotter var likadan. Kanske värre till och med. Hon kunde inte ens äta ris uran att kräkas rakt ut. Kan säga att det tog lång tid innan hon sakta men säkert klarade av bitar. Förskolan fick köpa en mixer och mixa ALL hennes mat länge i början för att hon skulle

Då i sig något under dagen. Hon hade problem upp till 2,5 års ålder.

• mammalovis

Vad äter hon för mat idag? Om hon klöks så lätt har ni kommit längre än till burkarna för 4 månaders då? 6 månadersburkar har ju grövre konsistens. 8-månadersburkarna brukar utgöra ett hinder med större bitar. Äter hon yoghurt, fil, riktig havregrynsgröt? I så fall får hon ju åtminstone i sig frukost.

Att förskoleavdelningen saknar mikro är ju inget konstigt då vi inte får tillaga någon mat. Har något barn sovit över maten får vi gå bort till köket eller personalrummet och värma ...  så mikro på avdelningen är inte så vanligt. Att vi har spis eller ugn är heller ingen självklarhet. Personalen äter ju i personalrummet, ibland i andra änden av huset.

Jag har haft ett barn som var svår i maten, men yoghurt funkade på morgonen och till mellanmål. Efter ett tag fungerade det även med små brödsmulor doppade i yoghurten. Maten gick väl inte direkt ner mer än med lingonsylt. Tyvärr jobbade jag där bara en termin, så jag kan inte säga hur det fortsatte, om pojken var bortskämd av mamman eller om han hade problem med munmotoriken. Pojken vände envist bort huvudet när det var något han inte ville ha t ex rena småbitar bröd, men med yoghurten gick det utmärkt. I övrigt hade han någon form av avvikelse i motoriken/muskeltonus.

Hade ni inte en läkarundersökning vid ettårskontrollen? Vad säger de där?

Majs är ju svårt, då de kommer ut hela, så det är det nog få barn som tuggar, men jag gissar att det var en ren storleksjämförelse. När vi introducerade maten gav vi smörgåsrån med 2 x 2 rutor räknat på den smårutiga sidan för att lära in att ta hand om maten. Andra barnet var smidigt, första klöktes mer och tog längre tid att introducera mat i bitar. Nu är hon 3,5 år och sväljer nog fortfarande större bitar (märks när hon kräkts vid magsjuka).

Skulle hon kaskadkräkas på förskolan, så blir det ju en snabb insikt i problemet och ni får kanske lösa det på annat vis eller ta kontakt med läkare och få något annat på recept kanske eller intyg för specialkost på förskolan. Har hon hittills växt som hon ska kommer ni nog märka om kurvan vänder, om inte annat kräver ni en kontrollvägning med t ex 3 månaders mellanrum för att känna er trygga.

• Kb8701

Hon mår utmärkt. 86 lång och väger 12.5 kg. Äter 12mån burkar med lite klök. Men de är ju ganska "såsiga", lite annorlunda med att mosa "torr" mat.

Försökte få henne och smaka små bitar av köttfärsbiffar idag. Gick bra men Mos med sås ratades.

Hon går på mjölkfritt så alla mjölkalternativ är uteslutna. Hon äter gröt till frukost.

Havre/soja produkter äter hon inte. Har försökt alla alternativ. Hon gillar det tyvärr inte. Och frukt gillar hon inte heller. Surt och grimaserar som citron vare sig det är banan äpple eller apelsin.

Tror unte det är något fel på hennes mun/svalg. Hon behöver bara lite tid på sig. Det är också vad de säger på BVC.

Svar på tråden 13 månaders kan ej äta bitar, börjar dagis 1 sept