• Anonym (Undrande)

Hur många Novalucol får man ta per dygn?

Har problem med magkatarr och efter att ha ätit choklad igår så var det kört. Idag har jag knappt kunnat äta, har mått kräkilla direkt efter.

Tog nu 2 Novalucol, och det har lättat, men skulle nog behöva ta en till. Hur många kan jag ta per dygn? Är det farligt att ta 3 stycken på en gång, det är nu ca 1,5 timme sedan jag tog två stycken. Kan jag ta en till nu?

• Svar på tråden Hur många Novalucol får man ta per dygn?
  • Houdini

Prova Gavison smakar illa men hjäloer.

Det enda att tänka på med de flesta av dessa medicinerna är att de kan vara laxerande om man tar mycke av dom.

Samarin är också bra. Finns på de flesta mataffärerna.

• Anonym (Undrande)
    Maria 434 skrev 2014-08-22 13:34:06 följande:

www.fass.se/LIF/startpage

Men i fass står det väl inte hur många tabletter man får ta per dygn? Har läst bipacksedeln och där står det inte. Det står bara 1-2 tabletter vid behov.
  • Houdini

Jag hade vad jag trodde var halsbränna.

Och då i slutet innan de upptäckte vad felet egentligen var.

Då drack jag en flaska gaviskon ett paket samarin och ca femton-tjugo novalukol på två dagar. Och min magläkare sa inte att det var farligt. Biverkan var dock att jag hade diareer hela tiden.

Om jag vore som dig skulle jag ta en kur omeprazol. Och prova tex gaviskon.

Prata med apotekspersonalen. De kan det där bäst av alla.

Novalucolen hjälper ju bara i en halv-timme timme så det finns bättre mediciner.

Men du kan nog ta upp till tio om dagen utan proböem.

Men den läker inte magen.

( jag hade kärlkramp inte halsbränna)

• Anonym (Undrande)
    Houdini skrev 2014-08-22 14:29:54 följande:

Jag hade vad jag trodde var halsbränna.

Och då i slutet innan de upptäckte vad felet egentligen var.

Då drack jag en flaska gaviskon ett paket samarin och ca femton-tjugo novalukol på två dagar. Och min magläkare sa inte att det var farligt. Biverkan var dock att jag hade diareer hela tiden.

Om jag vore som dig skulle jag ta en kur omeprazol. Och prova tex gaviskon.

Prata med apotekspersonalen. De kan det där bäst av alla.

Novalucolen hjälper ju bara i en halv-timme timme så det finns bättre mediciner.

Men du kan nog ta upp till tio om dagen utan proböem.

Men den läker inte magen.

( jag hade kärlkramp inte halsbränna)

Har omeprazol, läkaren skrev ut starkare på 40 mg. Har inte tagit den kuren än, vill köra med det mildaste först. Läker Omeprazol magkatarr? Ger det lika snabb effekt mot illamående som Novalucol?

Förstår att du hade diarre med dom hästdoserna
Svar på tråden Hur många Novalucol får man ta per dygn?