• Äldre 22 Aug 19:23
    4572 visningar
    6 svar
    6
    4572

    Hjälp att tolka sköldkörtelprover

    Mitt S-tsh är 2.3 mU/l
    S-T3 fritt 3.9 pmol/l
    S-T4 fritt 12 pmol/l

    Läkaren tyckte jag skulle äta Levaxin pga lite underfunktion. Jag har försökt googla och har svårt att tyda vad som gäller. Tycker allt verklar normalt utom ev T4 som e åt det lägre hållet. Jag är 35 år och ska göra en ivf behandling nästa menscykeln. Min första ivf.

    Nån som vet nåt och hållet med min läkare?

  • Svar på tråden Hjälp att tolka sköldkörtelprover
  • Äldre 22 Aug 19:32
    #1

    TSH och T4 ligger inom normalspannet så vitt jag vet. Du anger inte heller TPO/TRAK som mäter inflammation och autoimmuna angrepp på sköldkörteln. Ibland så är även de förhöjda och i sig orsaken till att Levaxin sätts in.

    Det är i och för sig inte ovanligt vid infertilitet och IVF-behandlingar att Levaxin sätts in redan vid måttligt förhöjda värden eftersom det underlättar för embryon att fästa och även brukar normalisera den egna ägglossningen. De flesta brukar vilja att TSH ligger kring 1 om du sätts på Levaxin i samband med IVF-behandlingar.

    Jag startades också på Levaxin i samband med infertilitetsutredning. Hade värden liknande dina, lite högre TSH, lite lägre fritt T4 plus att mina TPO värden var långt över normala. Upplevde en rätt markant skillnad även i allmänt mående på en låg dos sköldkörtelhormon.

  • Äldre 22 Aug 19:49
    #2

    Tack för svar. Menar du att mitt TSH på 2,3 ev ska ner på 1? TPO/TRAK testades inte.

    Normalspannet på fritt T4 står på mitt papper att det är 12-22 pmol/l. Så då är det precis i lägre referensramen antar jag. Jag upplever mitt mående som att jag är trött, lättirriterad, ofta ont i ländryggen, vääääldigt långa menscykler (kan ev bero på lågt AMH), sköra naglar m m. 

    Hur mådde du?

  • Äldre 22 Aug 19:54
    #3

    Ja, din läkare vill sannolikt ha dig i närheten av 1. Jag pendlar mellan 1,3 och 1,4 på 50 mcg Levaxin dagligen. Går jag upp till 75 hamnar jag för lågt och börjar få symptom på överaktiv, så det är där vi har landat.

    Jag var trött, sköra naglar/hår, låg i humöret (delvis på grund av underliggande bipolär sjukdom, men förbättrades med Levaxin) och en övervikt som inte velat ge med sig trots bra kost och motion - förutom då infertilitet, men för min del är det mest kopplat till ålder/lågt AMH och inte så mycket till sköldkörteln. Tröttheten är bättre, humöret stabilare och vikten är i och för sig fortfarande tekniskt övervikt, men på gränsen till normalspannet. 

  • Äldre 22 Aug 20:47
    #4

    Tusen tack för svar! Vad har du för AMH och hur har dina behandlingar gått?

  • Äldre 22 Aug 22:21
    #5

    Jag låg på 0,2 sist det kollades, precis på gränsen där man fortfarande anser att det finns ägglossning och potentiellt befruktningsbara ägg. Vi har valt ÄD behandling utanför Sverige med donerat ägg och makens spermier eftersom det ger oss bästa chansen i förhållande till åldersgränser och väntetider på hemmaplan.

  • Äldre 22 Aug 22:29
    #6

    Jag hade gjort egna efterforskningar inför vårt IVFförsök, efter många syskonförsök, VC tyckte att jag låg bra på 2,9, men jag hade läst att kliniker i södra Sverige kräver TSH under 1,5, så jag stod på mig och IVF kliniken skrev ut levaxin, efter en månad var jag nere på 1,5, några veckor efter det gjorde vi ett nytt försök, vilket resulterade i vår underbara dotter, så jag är glad att vi gjorde det!!! Jag minns inte mina andra värden, och har nu slutat äta tabletterna efter hon föddes, så länge jag inte lider av det, har övervikt som var svår att bli av med även innan barnen, och kanske oftare trött än andra, samtidigt som jag aldrig blir sjuk princip, så jag tycker att det är ok nu... ;) men inför IVF tycker jag absolut att man ska medicinera, man vill ju ha optimala förutsättningar!! Lycka till!

Svar på tråden Hjälp att tolka sköldkörtelprover