• Enque

Tillväxthämning

Börjar med att berätta att jag fått stränga förhållnings order ang min vikt från BM om att inte gå upp och helst gå ner under min graviditet , låg vid inskrivning på 98,6 kg ( 32,8 bmi) låg vid "utskällningen på 99,4 . Har därför försökt hålla igen med maten.

Nu till det som får mig att må dåligt till och från varje dag, min bebis är liten , under medel kurvan. 

Jag fick en släng av panik efter en längre bil resa och inte känt några riktiga rörelser på två dygn åkte då in akut på närliggande akut, allt såg bra ut men vid ultraljudet så upptäcktes att bebisen låg på -21%  fick åter besök två veckor senare hade då hämtat upp till 18,4% .
    Efter körningen hem igen ( ca 100 mil enkel väg) tog det en dag sedan mådde jag pyton, trött / migrän / fläckar framför ögonen och helt orkeslös. Åkte in till "min" akut där de mätte ctg, allt såg bra ut berättade då om mina två andra besök ( hade med mig journal kopia) . Fick då reda på att på "mitt" sjukhus vill de ha 3 veckor mellan så fick ny tid till TUL nu i onsdags (  20/8 ) var då i vecka 31 ( 30+6)  där upptäcktes det att bebisen låg på -24% . 

Men läkaren sa att det kunde se mindre ut då bebis nu låg på tvären och huvudformen blir lite skev. Är nu satt på flödes kontroll varannan vecka och mätnings ul varannan vecka. 

Allt känns jätte jobbigt just nu, det första jag kommer göra är att begära eny BM vill inte ha kvar den som skällt på mig pga min vikt ( väger nu 102,3 i v32 ) jag har sluppit henne nu ett tag då hon är sjukskriven men hon kommer tillbaka nu i september, och vill verkligen inte må dåligt över min vikt när jag har annat att tänka på!! 

Är väldigt nervös över kommande mätningar, sambon är väl lite små fundersam men det är snart äljjakt så måste säga ifrån på skarpen bara för att få med honom på undersökningar :( 

Och givetvis är vi nyinflyttade i skogen i norrland så bara jag och djuren hemma på dagarna ( sambon jobbar heltid) 

Har själv varit sjukskriven sedan juni pga stenal spinos/ diskbråck/ foglossningar.

Haft mycket sammandragningar sedan v 27 , någon som vet om sådant spelar in på tillväxten ?? 
    Detta är första barnet så massa tankar och funderingar, hör gärna av alla med erfarenhet från tillväxt rubbningar <3<3<3

• Svar på tråden Tillväxthämning
  • Enque

Verkligen ingen annan med tillväxthämning ??? Var på ännu ett TUL igår och nu ligger bebis på -30,4 % har inte växt något alls på 2 veckor och det "enda" vi ska göra är att avvakta och se om den fortfarande inte växer om två veckor sedan blir det nytt Tul :(:(:( 

• SMM

Hej,
    jag har också besvär med tillväxthämning på en av mina tvillingar. Eller båda är små , ena ca -15% men den andra -ca 32% tror jag. Vid första mätningen -25% men sedan försämring. Sen har jag lite avvikande flöde (klass 1) på den mindre tvillingen. Plus något förkortad livmodertapp. Är i v.28 nu. Så nu går jag på kontroller 2ggr/v och ska på nästa TUL imorgon, förstås nervös.

De är tvåäggstvillingar och har varsin moderkaka så det är inte så att de tar av varandra, verkar bara som om den ena moderkakan har sämre funktion. Så det kan knappas ha att göra med ur man lever, väger osv eftersom det kan skilja inom samma individ:)

Trist med din BM, de har ju inget att vinna på att man ska må dåligt, usch. Bra att du bytt! Och det ä inte roligt att va sjukskriven när man dessutom har ont och dålig ork. Hoppas din man kan släppa jakten lite och finnas med dig lite mer, kanske du kan be de på s-mvc skrämma upp honom lite:)

Håller iaf tummarna för din nästa kontroll!

• Mercurialis

Mina barn har båda två fötts med tillväxthämning.

Med första barnet upptäcktes det i vecka 32+3, när jag fick vattenavgång. Vattnet gick några timmar innan jag skulle på TUL för att SF-måttet var så stort. TUL i vecka 32+3 gav en viktuppskattning på -10% under det förväntade. TUL i vecka 34+3 gav -20%. Sonen föddes i vecka 36+3 och vägde då 2,1 kg (-25%).

När jag väntade andra barnet fick jag högt blodtryck och diffus preeklampsi. TUL i vecka 32+1 gav -22%, i vecka 34+5 -32%. Sonen föddes i vecka 35+3 och vägde då 1,5 kg (-44%). Han låg förresten också på tvären, precis som din bebis, TS.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Studentpappa

Vår dotter föddes tillväxthämmad och det upptäcktes inte förrän hon kom ut, vägde 2,2 vid födseln. Mamman var dock sjuk i havandeskapsförgiftning som sedan ledde till att moderkakan släppte, så jag vet inte om dom höll tyst på sjukhuset för att vi hade nog att fundera på eller om man missade det. Det gick då bra iaf och vi har en glad och pigg treåring idag

If you wanna get fit, get crossfit.
  • kittel

Min första dotter föddes tillväxthämmad, kring -23%. Hon föddes sen fullgången på 2,4 kg. Vi hittade aldrig någon förklaring på det då, men vi upptäckte i 4-års åldern nedsatt hörsel på ett öra, och i utredningen kring detta (som görs nu 7 år senare) visade det sig att hon bär antikroppar för ett virus som kan ge nedsatt hörsel. Viruset är som en förkylning, när vi får veta om hon hade det redan i magen skulle det kunna vara en förklaring på vikten. Hon kämpade helt enkelt mot annat och hade inte tid att slösa energi på att växa.
    Så min reflektion är att det kan finnas massor av olika anledningar till att barnet inte växer på full fart, utan skyndar långsamt. Det viktiga är väl att det inte står still? Du ska se att det löser sig!

• Johanna1988

Min bebis var tillväxthämmad. Vägde bara 1510gram och var 41cm när han plockades ut i v 36+1.
    Han är frisk.

Svar på tråden Tillväxthämning