• Svansjön

    Ni som inte tål smärtlindring!

    Jag ska snart föda mitt första barn. Jag och min man har inte haft någon utbildning, kurser etc om förlossning, smärtstillande, amning eller andra utbildningar man brukar få gå. Detta pga av att man stoppat alla utbildningar under sommaren då det är semestertider.
    Just nu börjar jag bli lite nervös för detta med förlossningen. Jag vill helst inte ha någon smärtlindring då jag inte tål vare sig morfin eller lustgas.
    Finns det fler där ute som inte tål detta och som fått annan smärtlindring. Jag är just nu inställd på enbart varmt bad, vetekudde och andning (som jag heller inte vet hur jag ska hantera).

    Tacksam för tips och hjälp.

  • Svar på tråden Ni som inte tål smärtlindring!
  • Annelie 76

    Prata med din barnmorska om det här. Ev kan du kanske få prata med narkosläkare och göra upp en plan med sånt som funkar. Kurserna ger inte jättemycket, läs en massa böcker, skriv upp frågor och ta det med bm så blir du nog lika förberedd som de som gått kurs.

  • fannybk

    Jag tycker det är jättesvårt att ge tips och råd om smärtlindring vid förlossning för det är så olika för alla. Det viktigaste tycker jag är att du inte förväntar dig att smärtan ska kännas på ett visst sätt eller att förlossningen ska gå till på ett speciellt sätt. Jag hade en bild i huvudet när förlossningen skulle starta, hur den skulle starta, hur värkarna skulle kännas (från molande till mer intensivt) och utefter det bestämt hur jag skulle hantera det hela. Dessa förväntningar fick jag genom de kurser jag gick innan. Det var föräldrautbildningen genom mvc och en profylaxkurs. Min förlossning blev inte alls som jag hade förväntat mig och jag fick ändra allt jag hade tänkt! Lustgasen funkade inte för mig. Jag blev liksom avtrubbad och snurrig i huvudet. Samtidigt var det skönt att sätta masken för munnen för då fick jag någonting annat att fokusera på än själva värken men det hade nog funkat med en mask som inte var kopplad till lustgasen. I första hand ville jag också köra på bad, andning, massage och vetekudde men mina värkar var så intensiva och starka från första värken att jag inte klarade det. Dessutom var jag inte hemma och långt från sjukhuset och hade varken badkar eller vetekudde tillgängliga. Jag födde i v 38+4 och var inte beredd på att det skulle starta då för allt jag fått höra på utbildningarna var att förstföderskor går nästan alltid över tiden. Jag fick klara mig på andningen på vägen till förlossningen och väl där blev jag erbjuden epidural som jag tacksamt tog emot. Efter 2,5 timmar i båt och bil med värkar som knappt hann ta slut innan nästa började var jag helt slut och hade aldrig orkat krysta om jag inte fått den där dryga timmens vila som epiduralen bidrog till! Kanske skulle epidural vara någonting för dig? Men det är svårt att bestämma sig för innan man väl är i den situationen. Andning, värme och bad kanske funkar jättebra för dig att du inte känner att du behöver någon medicinsk smärtlindring! Hade jag varit hemma och kunnat krypa ner i ett varmt bad eller om värkarna hade startat molande och sedan blivit intensivare med tiden så hade kanske andningen funkat bättre för mig, det får jag aldrig veta. Det finns en massa böcker om förlossning som du kan låna på biblioteket. Jag läste "Att föda" av Gudrun Abascal som jag tyckte var bra. Hon skriver bla om olika typer av smärtlindring (både medicinska och icke medicinska) men även om vad som händer i kroppen när man föder och olika förlossningsställningar. Självklart är det bra att vara påläst och veta vilka alternativ som finns men samtidigt tror jag man måste vara öppen för att vad som helst kan hända och att man kan bli tvungen att ändra sin ursprungliga plan. Jag hoppas du fick ut någonting av mitt svar och önskar dig lycka till med allt! Ska även tillägga att trots att min förlossning blev långt ifrån vad jag hade förväntat mig så är jag jättenöjd med den och hade inte velat ha det på något annat sätt!

  • Svansjön
    Belair79 skrev 2014-08-22 22:29:31 följande:

    På vilket sätt tål du inte morfin eller lustgas!


    Jag kräks som en räv. Här opererats tre gånger innan och även ätit morfintabletter. Första operationen spydde jag och var avsvimmad i ca ett dygn. Andra operationen tog man bort syrgasen, då spydde jag och var avtrubbad i ca 6-8 timmar, men mådde jätte dåligt i en vecka efteråt och kunde knappt resa mig upp. Sista operationen tog de bort både lustgas och morfin och då mådde jag bra och kräktes inget efteråt samt att jag blev återställd snabbt.
  • Svansjön

    Tack för era svar. Jag är inställd på att ta det som det kommer och att bm får hjälpa mig igenom detta. Eftersom jag aldrig varit med om en förlossning innan är det ju svårt innan att veta vad man vill ha och vad man ev behöver. Alla mina tre systrar och min mor har förlossningar på 3-4 timmar. Så jag hoppas min kommer gå relativt fort. Dessutom har systrarna inte hunnit in i tid för att få ta epidural.

    Innehåller epiduralen morfin?

  • isabellab

    Sån där blir jag av morfin också, sist försökte de ge mig en medicin som de kallade en kusin till morfin men jag var helt förstörd i 6 timmar efteråt.

    Lustgasen går i alla fall snabbt ur kroppen om man mår dåligt av den.

    Du borde kunna ta epiduralen, du kan kolla i dina journaler om de gett dig lokalbedövning vid operationstillfället och då vilken sort.

Svar på tråden Ni som inte tål smärtlindring!