• Anonym (....)

Knöl på halsen

Jag upptäckte för ca en vecka sen att jag har en knöl på halsen, på sidan, långt ner. Kanske 4 cm ovanför nyckelbenet.
    Den är liten, hård, ömmar inte, rörlig.
    Syns inte men känns tydligt.
    Är det nåt ni skulle kollat upp?

• Svar på tråden Knöl på halsen
  • Anonym (a)

Låter som en svullen lymfkörtel. Dom svullnar när immunförsvaret jobbar på att få en frisk....varit sjuk nyligen? Jag hade flera svullna körtlar på halsen nyligen, kollade upp det och fick lära mig det....mitt immunförsvar kickade igår pga halsfluss.

• Anonym (....)
    Anonym (a) skrev 2014-08-23 07:06:24 följande:

Låter som en svullen lymfkörtel. Dom svullnar när immunförsvaret jobbar på att få en frisk....varit sjuk nyligen? Jag hade flera svullna körtlar på halsen nyligen, kollade upp det och fick lära mig det....mitt immunförsvar kickade igår pga halsfluss.

Nej, inte vart sjuk eller förkyld alls de sista.
    mamaleona skrev 2014-08-23 07:08:36 följande:

kan även vara struma, dvs tillväxt av sköldkörteln.

Knölen sitter inte mitt på halsen, utan ut åt sidan till. Sköldkörteln sitter väl mitt på halsen? Har hypotyreos sen innan, men känner inte av den nu.
  • mamaleona
    Anonym (....) skrev 2014-08-23 12:02:44 följande:
    Nej, inte vart sjuk eller förkyld alls de sista.
    mamaleona skrev 2014-08-23 07:08:36 följande:

kan även vara struma, dvs tillväxt av sköldkörteln.

Knölen sitter inte mitt på halsen, utan ut åt sidan till. Sköldkörteln sitter väl mitt på halsen? Har hypotyreos sen innan, men känner inte av den nu.
    sköldkörteln är tudelad o ofta är det endast ena sidan som växer, har ex själv bortopererad hö sidan pga struma som började med en knöl nere på halsen.
  • Anonym (....)
    mamaleona skrev 2014-08-23 14:56:14 följande:

sköldkörteln är tudelad o ofta är det endast ena sidan som växer, har ex själv bortopererad hö sidan pga struma som började med en knöl nere på halsen.

Jo, fast min knöl är på sidan av halsen nästan. En bra bit ifrån sköldkörteln. Så de är de nog inte, men tack för svaret iaf!
  • Anonym (....)

Nån mer som har nån ide om vad de kan vara och om jag bör kolla upp de?

• Anonym (....)

Ingen mer?

• Anonym (....)

Var på vårdcentralen idag. Läkaren kunde inte svara på varför jag har svullna lymfkörtlar. Det är nu 3 st, en vindruvestor, en ärta och en ännu mindre. Tog blodprover som han skulle ringa om ifall de är nåt fel med dem. Annars är de återbesök och ultraljud om en månad.

Vad sjutton kan det vara?!

Svar på tråden Knöl på halsen