Mithi skrev 2014-08-24 17:50:39 följande:
Vi har funderat över alternativet att ta en omplaceringshund och vi stödjer det helt, men ingenting är bestämt ännu. Det finns sina risker med att ta en omplaceringshund också, även om man träffar hunden innan. Beteenden och egenskaper som kan visa sig långt efter köpet dvs. Men oftast erbjuder djurhem möjligheten att "lämna tillbaka" en sådan hund.
Angående veterinärkostnader är det på grund av det som jag tycker inköpspriset är dyrt. Jag är rädd att hunden ska bli sjuk bara några veckor efter köp. Det hände en nära släkting till mig. De köpte en hund för 10.000 kr och 3 veckor senare var de tvungen att söka veterinärvård och där försvann ytterligare 10.000 kronor. Jag tycker absolut att en hund är värd pengarna, det är ju trots allt ens allra bästa vän, men jag kan ändå inte påstå att jag tycker det är billigt.
Det kan jag förstå, renras är ofta dolda fel försäkrade så om en skjukdom sker så borde uppfödaren stå för en del av vet kostnaden.
Det är alltid en risktagning med vilket djur man än väljer att föra in i sitt hem men man har en större "back up" med en renras än blandras då man kan se föräldradjurens historia.