• Anonym (Dum?)

    Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?

    Anser mig vara normalt begåvad. Grundskolan och gymnasiet gick helt ok, hade lätt för att lära och levde alltid på att jag lyssnade bra på lektionerna. Läste aldrig inför prov, gjorde sällan läxor. Fick alltid höra av lärarna att jag skulle kunna prestera så mycket mer om jag la manken till. Gick teoretiskt program.

    Nu, närmare 20 år efteråt ska jag försöka göra klart mina påbörjade universitetsstudier. Är inte bara en kurs jag börjat genom åren, många många gånger har jag börjat - och det har runnit ut i sanden. Men jag har kommit till vägs ände och nu MÅSTE jag. Har köpt böcker, men de är vidrigt svåra. Dessutom är all litteratur på engelska. Min koncentrationsförmåga är dessutom katastrofalt låg. Och nu har jag börjat fundera på om jag helt enkelt är för dum??? Jag har bra jobb och är en människa som nog anses kunnig och allmänbildad. Dock för dum i huvudet för att fixa en examen...

    Någon med några tankar? Jag kanske helt enkelt inte VET hur man läser, jag har alltid glidit på räkmackor och varit lat!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-31 12:35
    Läser rejält mycket, men har vansinnigt svårt att få en helhetsbild och förstå den engelska litteraturen. Känns grymt kämpigt. I studiehandledningen ligger tempot på 17-18 sidor per dag första veckan plus en inlämningsuppgift. Ska jag behöva ge upp innan jag ens har börjat??? Det handlar mycket om metodarbeten och olika teoretiska modeller. Må läraren lägga upp lite föreläsningar sen...!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-20 13:59
    Kan berätta att jag snart hoppar av mina studier. Jag klarar inte boken i kursen. jag förstår helt enkelt inte den. F-N! Den andra kursen jag läser fixar jag på 20% av tiden jag har till förfogande, men de böckerna är på svenska. Jag har översatt de tre första kapitlen nu, men bara översättningen (scannar) tar 20 minuter per sida. Det funkar inte. Jag svär och reser mig från boken var femte minut, kan inte koncentrera mig. Det här var ju min chans att få fast jobb...

    Någon med ett sista tips innan jag hoppar av?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-20 16:06
    Nu har jag hittat ett annat universitet som ger samma kurs och de har en annan kursbok som är på svenska! Hur gör jag? Ska jag läsa den fort som f-n? Det är skriftlig omtenta som läggs ut nästa vecka, men jag kommer ändå inte undan att det ska tas citat från den engelska boken. Jag har berättat för läraren via mail att jag har det jättejobbigt med engelskan. Ska jag fråga om det är ok att jag läser den andra boken? Eller gör ´jag bort mig så?

    HJÄLP!

  • Svar på tråden Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?
  • Anonym (.)

    Att vara dum och lat (och skjuta upp saker) är väl inte samma sak? Om du skulle lägga ner tiden som krävs så skulle du ju säkert klara det, eller hur?

    Du tillåter dig att inte ta det på allvar. Om du t.ex. inte klarar av att plugga hemma - ta dig till en tyst läsesal på biblioteket där det inte finns något annat att göra.

  • Anonym (Dum?)
    Anonym (.) skrev 2014-08-23 11:42:19 följande:
    Att vara dum och lat (och skjuta upp saker) är väl inte samma sak? Om du skulle lägga ner tiden som krävs så skulle du ju säkert klara det, eller hur?

    Du tillåter dig att inte ta det på allvar. Om du t.ex. inte klarar av att plugga hemma - ta dig till en tyst läsesal på biblioteket där det inte finns något annat att göra.
    Ja, jag försöker inbilla mig att jag inte är dummare än andra. Det finns många som klarat det före mig. Men jag känner mig som iq fiskmås. 
  • Kereza

    Något jag ständigt påpekar för min partner (som för tillfället lär sig spelprogrammering i 2D) är att ju mer man lär sig, ju bättre Blir man på Att lära sig- just för att hjärnan lär sig Hur man lär. 

    Så plugga på och ge inte upp, så kommer det igång tillslut :) 

  • Anonym (.)
    Anonym (Dum?) skrev 2014-08-23 11:44:14 följande:
    Ja, jag försöker inbilla mig att jag inte är dummare än andra. Det finns många som klarat det före mig. Men jag känner mig som iq fiskmås. 
    De som har klarat det bra har lagt ner tid på det också. Det handlar egentligen bara om självdisciplin, och det är ju val du gör.
  • cherrykola

    Det handlar snarare om studievana. Jag klarade mig bra genom grundskola och gymnasium utan att plugga men nu på universitetet så är det högre nivå och tempo så innan jag kom in i att faktiskt behöva plugga var det sjukt jobbigt!

    Som tidigare svar, prova sitta i bubblan/tyst sal så får du antagligen sjukt mycket mer gjort.

    Lycka till!


    You're such a puppet on string. You don't get it!
  • MallaL
    Anonym (Dum?) skrev 2014-08-23 11:44:14 följande:

    Ja, jag försöker inbilla mig att jag inte är dummare än andra. Det finns många som klarat det före mig. Men jag känner mig som iq fiskmås. 


    Om du aldrig har läst på inför prov eller gjort läxor så har du antagligen urusel studieteknik eftersom du aldrig övat på det. Gymnasiet om man går teoretiskt program är studieförberedande, dvs förutom att lära sig saker ska man ska lära sig hur man bäst studerar, men denna del verkar du ha hoppat över. Hur man pluggar bäst är individuellt, och det kan ta flera år att komma fram till en studieteknik som passar en själv. Men envishet och lite jädrar anamma måste man ha....
  • Anonym
    cherrykola skrev 2014-08-23 11:50:08 följande:

    Det handlar snarare om studievana. Jag klarade mig bra genom grundskola och gymnasium utan att plugga men nu på universitetet så är det högre nivå och tempo så innan jag kom in i att faktiskt behöva plugga var det sjukt jobbigt!

    Som tidigare svar, prova sitta i bubblan/tyst sal så får du antagligen sjukt mycket mer gjort.

    Lycka till!


    Bibblan* såklart.. jäkla autocorrect
  • Anonym (Dum?)
    Anonym skrev 2014-08-23 11:51:59 följande:
    Bibblan* såklart.. jäkla autocorrect
    Jag sitter gärna i en bubbla på bibblan
  • Anonym (Dum?)
    MallaL skrev 2014-08-23 11:51:32 följande:
    Om du aldrig har läst på inför prov eller gjort läxor så har du antagligen urusel studieteknik eftersom du aldrig övat på det. Gymnasiet om man går teoretiskt program är studieförberedande, dvs förutom att lära sig saker ska man ska lära sig hur man bäst studerar, men denna del verkar du ha hoppat över. Hur man pluggar bäst är individuellt, och det kan ta flera år att komma fram till en studieteknik som passar en själv. Men envishet och lite jädrar anamma måste man ha....
    Envishet har aldrig varit min starka sida, kan enkelt nämna hundra projekt jag startat med aldrig fullföljt...
    Tror jag ska göra ett studieschema och göra en noggrann planering. Hur många sidor läser man på en dag? Brukar läsa tämligen fort, men nu tror jag mig inte kunna läsa en sida. Eller ett stycke. Eller ens en mening typ
  • Anonym (Dum?)
    cherrykola skrev 2014-08-23 11:50:08 följande:
    Det handlar snarare om studievana. Jag klarade mig bra genom grundskola och gymnasium utan att plugga men nu på universitetet så är det högre nivå och tempo så innan jag kom in i att faktiskt behöva plugga var det sjukt jobbigt!

    Som tidigare svar, prova sitta i bubblan/tyst sal så får du antagligen sjukt mycket mer gjort.

    Lycka till!
    Berätta, du har läst på universitetet? Hur mkt tid la du ner?
Svar på tråden Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?