• Anonym (deprimerad)

Beroende av sömntabletter?

Är rädd att jag har blivit beroende av sömntabletter. Har nu ätit Imovane och Propovan under 2 månader och Imovane har jag tagit varje kväll. Nu tog den slut i veckan och jag skulle sova utan att ta dessa. Den natten sov jag knappt alls och nu i natt blev det 10 timmars sömn efter att ha tagit båda sorterna.

• Svar på tråden Beroende av sömntabletter?
  • Anonym (dfs)

Vet inte riktigt hur imovane fungerar, men när jag tagit zolpidem (stilnoct) flera nätter i rad och gör uppehåll kommer det alltid 2 nätter när jag inte sover alls. Sedan rättar det till sig.

• Anonym (deprimerad)
    Anonym (dfs) skrev 2014-08-23 16:38:45 följande:

Vet inte riktigt hur imovane fungerar, men när jag tagit zolpidem (stilnoct) flera nätter i rad och gör uppehåll kommer det alltid 2 nätter när jag inte sover alls. Sedan rättar det till sig.

Imovane hjälper mig att somna och om jag bara tar den så kan jag sova från 23-05 för att sedan vakna och inte somna om. Propovan är långtidsverkande och håller i 8 timmar vilket gör att jag kan sova fram till 7 på morgonen. Har uppföljning på medicineringen 9 september så jag får höra då hur jag ska fixa detta. Äter även citalopram för min depression.
  • Anonym (insomningstabletter)

Imovane är tänkt att användas som korttidsbehandling, propavan är helt ok att äta under en längre tid. När man slutar med imovane får man räkna med x antal sömnlösa nätter men det borde läkaren har informerat dig bättre om! Imovane är beroendeframkallande och tar man den varje kväll kommer den att funka sämre och sämre och högre och högre doser kommer att behövas. Klarar du dig utan imovane är det en mycket bättre lösning men följ läkarens råd, inte anonyma råd här ;)

Är själv beroende av stilnoct (liknar imovane) sen flera år tillbaka och det är inte roligt.

Svar på tråden Beroende av sömntabletter?