• Erika02

Hjälp mig att våga sjunga på min sons dop!

Min son skall döpas om en månad. Jag vill så gärna sjunga "Kärleksvisan" för honom i kyrkan. Jag vet att jag kan sjunga, men problemet är att jag aldrig sjungit för publik. Jag kan inte ens sjunga inför min man, det liksom låser sig på nåt sätt, rösten blir plötsligt ostadig och det låter inte lika bra som när jag sjunger i enrum. Nu kommer det sitta 30 personer i kyrkan. Hur ska jag våga??

Någon gav mig tipset att ta av mig glasögonen när jag skulle sjunga, så att jag inte riktigt ser publiken. Jättebra tips, tycker jag!! Jag behöver fler tips på hur jag ska våga göra det här. Jag kommer ångra ihjäl mig om jag inte gör detta!!

Hjälp mig!! Jag har en månad på mig.

• Svar på tråden Hjälp mig att våga sjunga på min sons dop!
  • Honungsblomman

Tänk på att det är STOR skillnad på akustiken i en kyrka. Du borde gå in i en tom kyrka och provsjunga först, så du inte blir chockad över hur annorlunda det låter när du väl står där och ska sjunga på dopet.

• SIN74

Att ta av glasögonen är ett bra tips. Ett annat är att fokusera på en person du är trygg med, i det här fallet din son. Skärma av allt annat och sjung bara till honom. 

Det är också bra om du kan få komma och öva i kyrkan. Hitta en plats och prova akustik så inte det är "nytt" när du väl är på plats. 

Varmt lycka till!

• Almina

Jag sjöng i kyrkan när vi gifte oss. Jag valde att inte tänka alltför mycket på det innan, för att inte bli för nervös... Under hela sången tittade jag enbart på min man och lyckades ganska bra med att glömma bort att det var fler som lyssnade!

Lycka till! Du kommer inte ångra dig om du gör det. Och tänk på att alla kommer tycka att det är så fint gjort, även om din röst inte skulle vara helt perfekt pga nervositet!

• Erika02

Tack snälla ni för alla svar!! Jättebra tips!!

Jag tar gärna emot fler knep, om någon mer har nåt att tillföra.

Svar på tråden Hjälp mig att våga sjunga på min sons dop!